Toon posts:

Aquarium, een goede oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan voor een leuk prijsje een compleet aquarium krijgen. Inclu pomp, verwarming, visjes, plantjes etc. Wat ik al zei.. Compleet.

In de search kwam ik al diverse topics tegen met hetzelfde verhaal. Enkele conclusies die ik heb getrokken:

- vissen zijn verleden tijd (dan gooi ik er wel wat anders in, ter sier)
- soms was het pompje niet sterk.

Maar nergens een uitkomst, of het nu wel of niet goed was. Dus kan ik het gebruiken? Ik bedoel, koelt het water zichzelf weer? Omdat er wel ruim 100 liter in kan. En is een standaard aqua pomp voldoende om het water te laten circuleren. Aangezien de aquarium pak 'm beet 3 m verder op wordt neergezet.

stel dat ik mijn gpu, cpu en NB laat koelen. Het water zal dan waarschijnlijk 40 a 50 graden worden. Het water stroomt naar de aquabak, "koelt"en mengt zich met de rest van 't water. (lees koelwater, want de vissen zijn er uit) En de aqua pomp brengt 't water weer terug. Dat lijkt me opzich toch goed?

Wie heeft er een mening over of heeft een soortgelijk systeem?

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met een aquarium/filter combo. Zat een dikke 10 liter in (zal zo'n 12 liter totaal zijn geweest. Met een Celeron 466 was het water snel opgewarmt zodat de PC vast liep na zo'n 3 uur beetje internetten.
Ik heb hier een systeem met een AMD 2400MHz op 2V, 10 liter reservoir en een 40x30cm radiator (passiefgekoeld). Die is niet genoeg om tijdens een beetje games te koelen. Dan meot de fan wel aan anders wordt het water een dike 40C.

Als jij je onderstaande systeem er mee wil koelen wens ik je veel succes, maar ik heb er wienig vertrouwen in.

FF ingeving: als je er een paar (stile) fans boven hangt krijg je toch een soort bong koeler effect. Verdamping kost zoveel energie dat je water afkoelt. Met mijn bong lukte dat tot 6C of meer onder omgevingstemp.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 17:19:
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met een aquarium/filter combo. Zat een dikke 10 liter in (zal zo'n 12 liter totaal zijn geweest. Met een Celeron 466 was het water snel opgewarmt zodat de PC vast liep na zo'n 3 uur beetje internetten.
Ik heb hier een systeem met een AMD 2400MHz op 2V, 10 liter reservoir en een 40x30cm radiator (passiefgekoeld). Die is niet genoeg om tijdens een beetje games te koelen. Dan meot de fan wel aan anders wordt het water een dike 40C.

Als jij je onderstaande systeem er mee wil koelen wens ik je veel succes, maar ik heb er wienig vertrouwen in.

FF ingeving: als je er een paar (stile) fans boven hangt krijg je toch een soort bong koeler effect. Verdamping kost zoveel energie dat je water afkoelt. Met mijn bong lukte dat tot 6C of meer onder omgevingstemp.
Bong?

En een aquarium van 10 liter? Ik heb iets meer denk ik. maar idd, lastig situatie.
Moet er dan ook een radiator bij? Of koelt het water genoeg door zichzelf ;)

Verwijderd

Het blijft toch opwarmen. Ik denk dat het aquarium op het eind toch meer warmte opneemt dan afgeeft. Tenzij je een simpel systeempje gebruikt mischien.
Over bongkoelers is genoeg te vinden op Got of Google.

Verwijderd

Stel je aquarium water is 20 graden... en je zet je pc aan.. dan is het water wat langs je gpu / nb en cpu gaat echt geen 50 graden...

Het warmt heel weinig op... dat warmere water dat je steeds in je aquarium pompt mengt zich gewoon weer met het koude water dat al in je aquarium zat...

De gehele aquarium warmt zich dus klein beetje bij klein beetje op... Je zal denk ik best wel een aantal uurtjes kunnen gamen e.d. zonder dat je hoge temps krijgt.. aangezien de hoeveelheid water dat er in je aquarium kan..

Je gaat pas problemen krijgen als de zon er op staat.. of als je hem 8 uur per dag of 24/7 aan laat staan...

Verwijderd

Heb met een 2400+ een tijd lang met gewoon een 10 liter emmer water
een tijdje gewerkt, de temp van het water werd ong 37c 24/7.

Aangezien jij 100 liter hebt zal dit zonder problemen werken.

Als je er nog een xtra pompje inhangt die het water laat circuleren zal het wat sneller afkoelen, kost bijna niets.

Verwijderd

Topicstarter
Oke Thnx,

Dus als ik het wel zou doen, heb ik zeg maar nog extra een radiator nodig. Deze zal ik dan moeten plaatsen voordat het water in de aquarium komt.

Kan ik verder koelwater mengen met normale water? Dan wordt het zeker verdund en zal het niet meer optimaal werken, maar dan toch altijd beter dan koelwater. Dunkt me...

Omdat ik gene peltier ga gebruiken, zal er dan ook veel kans zijn op condens?

Verwijderd

Misschien is het een idee om van dat aquarium een warmtewisselaar te maken, Je haalt bij de bouwmarkt genoeg koperen buis om een respectabel aantal wikkelingen te maken, denk aan bijvoorbeeld een "spoel" van 30 wikkelingen die netjes in die vissenbak past, zorg tevens met een pompje voor tegenstroom in dat aquarium, en ik heb het vermoeden dat het een zeer fatsoenlijke koeling oplevert.

Beetje rekenen, om 100 liter water 1 graad in temperatuur te laten stijgen is nodig:

100*4180 = 4,18 * 10^5 Joule, stel 100 Watt warmteproductie van de processor, die doet daar dan ook 4180 seconden over, dat is meer dan een uur. Maar dan houd je dus geen rekening met afkoeling van het water naar de omgeving. Stel dat er evenwicht bereikt wordt bij 30 graden, dan is de machine daar meer dan 10 uur mee bezig.

Ik denk dat de scepsis die mensen hier aan de dag leggen niet helemaal terecht is, volgens mij heeft het idee van TS in één of andere vorm wel degelijk kans van slagen. TS kan zelfs overwegen om het water van het aquarium door een passief gekoelde full-size autoradiator te pompen, glas is natuurlijk niet het beste om warmte aan de omgeving kwijt te raken, glas is een slechte warmtegeleider.

Verwijderd

Bij koeling is het opperval belangrijk. Kijk in de winter maar eens naar een groot oppervlak met weinig diepte tegen een klein oppervlak met grote diepte. Het eerst bevriest veel makkelijker.
Bij een plat en heel groot aquarium zou het wel werken, als het maar niet te diep is. Bij een nromaal aquarium wordt er minder warmte door het water aan de lucht afgegeven, dan dat er warmte wordt toegevoerd door de koelblokken aan het water. Voor een uurtje gamen zou het misschien wel werken, maar voor langer gebruik kansloos bij een niet ondergeclockte CPU.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De laatste 2 reacties samengevat:
Als je de computer een paar uur per dag aan hebt staan, zal het prima werken.
Als je de computer 24/7 aan hebt staan (100% load, bv. D.net of Seti), dan zal het water flink opwarmen. Hoeveel hangt af van het oppervlak van het aquarium en het materiaal. (glas of kunststof)

Verwijderd

KifArU schreef op 18 april 2004 @ 17:01:
De laatste 2 reacties samengevat:
Als je de computer een paar uur per dag aan hebt staan, zal het prima werken.
Als je de computer 24/7 aan hebt staan (100% load, bv. D.net of Seti), dan zal het water flink opwarmen. Hoeveel hangt af van het oppervlak van het aquarium en het materiaal. (glas of kunststof)
Slechte samenvatting. Waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is het feit dat er warmtetransport van het aquarium naar de omgeving zal plaatsvinden, dat puur en alleen al omdat er een temperatuurverschil zal ontstaan, hoe groter dat temperatuurverschil, hoe groter dat warmtetransport. Hoewel glas inderdaad een slechte warmtegeleider is, zal het glas wel warmte opnemen en vervolgens aan de omgeving afstaan. Op zeker moment, en dat is uiteraard afhankelijk van een aantal omgevingsvariabelen, zal zich een evenwicht instellen, op dat moment wordt er aan het aquarium net zo veel warmte toegevoerd als dat het afstaat. Als je nu de diverse variabelen zo kan inregelen dat die temperatuur zeg bij 30 graden ligt, dan heb je een uiterst stabiele koeling, die niet bij de eerste de beste schimpscheut van de computer meteen doorschiet naar de 80 graden. Een dergelijke hoeveelheid water vormt namelijk wel een grote warmtebuffer, het kan snel erg veel warmte opnemen zonder noemenswaardig in temperatuur te stijgen. De opmerking dat het wel flink zal opwarmen als de computer 24 uur per dag full load draait raakt in mijn ogen kant noch wal, dat zal gaan gelden als de warmte van het auarium niet afgevoerd kan worden, bijvoorbeeld door het aquarium in glaswol in te pakken, maar vissenliefhebbes weten dat een aquarium wel degelijk verwarmd moet worden, omdat het anders afkoelt, daar gebruiken ze inderdaad een dompelelement voor.

Ooit kwam ik eens tegen hoe iemand het gedaan had door een metalen tank in de grond in te graven, op zekere diepte is de temperatuur van de bodem constant te noemen. Hij haalde een zeer constante temperatuur van iets van 20 graden.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Maak een gescheiden systeem.

Je zou bv. een langen koperbuis in een aantal bochten kunnen buigen (solderen kan ook, maar wel opletten dat het niet giftig is) en dat in de achterwand/in de bodem van het aquarium kunnen verwerken. Een radiator, maar dan onder water (meer ruimte tussen de 'vinnen', omdat waterstroming niet echt gewenst is in een bak water waar rotzooi in zweeft)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Goed, nog even wat anders dan. Water is niet geschikt voor koeling. In een WC-systeem wordt water slechts gebruikt voor de warmteoverdracht. Uiteindelijk komt de warmte bij een radiator. Door het enorme oppevlak geeft dit de warmte af waardoor er opnieuw warmte kan worden toegvoegd door de blokken zonder dat de watertemp stijgt. Dit oppervlak kun je nooit met water halen. Bovendien geeft water minder energie af aan lucht dan koper of aluminium. In het aquarium ontbreekt het dus aan 2 dingen: een materiaal wat goed de warmte afdraagt aan lucht en een groot oppervlak.
De toegevoegde energie van de CPU zal bepalend zijn of het gaat werken. Het aquarium zal dus minsten 70W aan wamte moet kunnen afvoeren.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:17
Gewoon je aquarium als groot reservoir gebruiken in een 'normale' WC-setup? Als je er geen probs mee hebt dat je proc nog steeds redelijk warm wordt kun je er misschien zelfs tóch vissies indoen :+ (wel roostertje voor de leidingen maken, een vis in je CPU-blok is ook zo vaag :+ )

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Wat voor visjes zou jij er dan in willen doen? Mijn watertemp voor de radiator is gemiddeld een graadje of 29. Zonder rad zou dat toch snel oplopen en ik ken niet veel vissen die dat lekker vinden, behalve gestoofde aal.
Pagina: 1