Wie kent ze niet, de rechthoekige gevallen die je regelrecht in de wandcontactdoos doet om je apparaten van prik te voorzien. Erg handig, het maakt de afmetingen van het apparaat zelf kleiner, het maakt het mogelijk met een beduidend lichtere stroomdraad te werken, het apparaat wordt minder warm, kortom, allemaal voordelen.......... totdat je merkt dat die krengen groter zijn dan de ruimte in de verdeeldoos, zodat volautomatisch de aansluiting naast de adapter afvalt. Als je dus drie adapters hebt, neemt dat in een beroerd geval een vijfweg verdeeldoos volledig in beslag. Waarom maken ze die dingen nou eens niet net zo breed als een steker? Wat het vervelende verschijnsel is, is dat kennelijk steeds meer apparatuur met adapter wordt geleverd, waardoor je dus daadwerkelijk in een mum van tijd door je verdeeldoosruimte heen stiefelt. Ik ben wel eens benieuwd hoe men hier mee omgaat, zijn er creatieve oplossingen voor het probleem, of neemt men het verlies van aansluitingen voor lief.
Meestal neem ik het ruimteverlies maar voor lief en koop voor 3 euro een volgende verlengdoos. 
Je kan in veel gevallen ook gewoon een stekker weer aan de adapter hangen (en er de stekker aan de verdeeldoor af zagen.) Het is wel iets radicaler maar het is een oplossing om je verdeeldoosprobleme op te lossen.
Je kan in veel gevallen ook gewoon een stekker weer aan de adapter hangen (en er de stekker aan de verdeeldoor af zagen.) Het is wel iets radicaler maar het is een oplossing om je verdeeldoosprobleme op te lossen.
Senile! Senile Oekaki
Tja, je hebt verdeeldozen die hierop voorzien zijn, en dus geschrankte stekkers hebben om meer plaats ernaast te hebben.
Je kan ook altijd een kort verlengdraadje maken en daar je adapter insteken zodat het wat flexibeler wordt.
Je kan ook altijd een kort verlengdraadje maken en daar je adapter insteken zodat het wat flexibeler wordt.
ja hoor , stekker---->kabel --->adapter----->kabel>stekker
Tegenwoordig is er een sterke trend naar schakelende netadapters. Die zijn veel kleiner en energiezuiniger dan de traditionele netadapters, en de lichtere modellen passen gewoon naast elkaar in een verdeeldoos. De prijzen van die dingen zakken ook snel, en je kan gewoon losse schakelende adapters kopen om bulky traditionele netadapters te vervangen. Ik verwacht dat binnen een jaar of 5 de klassieke netadapters een rariteit geworden zijn.
Een andere mogelijke oplossing is om zoveel mogelijk apparaten vanuit je PC van stroom te voorzien. Zo krijgen m'n 3com switchje en m'n digicam stroom uit de PC, en binnenkort wellicht ook m'n Logitech MX-700. Let dan wel even op dat de massa van je stroomaansluiting samenvalt met de massa van de USB/... aansluiting.
Een andere mogelijke oplossing is om zoveel mogelijk apparaten vanuit je PC van stroom te voorzien. Zo krijgen m'n 3com switchje en m'n digicam stroom uit de PC, en binnenkort wellicht ook m'n Logitech MX-700. Let dan wel even op dat de massa van je stroomaansluiting samenvalt met de massa van de USB/... aansluiting.
[ Voor 10% gewijzigd door subsonik op 16-04-2004 15:12 ]
trek je USB lekker leeg joh
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Volgens mij beschikt (bijna) elke huishoudelijk apparaat over een adapter, dan wel een interne voeding.
Wat ik mij nu afvraag:
Waarom wordt er geen apart gelijkstroomnet binnen de woning aangelegd?
Met een loei van een adpater in de meterkast, waarop alle apparaten aangesloten kunnen worden. Krachtig genoeg dus. Volgens mij moet dit voldoende synergie-effecten opleveren, om de investering te verantwoorden:
- een adapter aanschaffen, dus niet elke keer een losse.
- veel minder milieubelasting door adapters die met een verouderd apparaat worden weggegooid.
- maar 1x verlies, t.o.v. veel adapters met elk hun eigen verlies en inefficiency
De centrale voeding zou natuurlijk wel heel krachtig moeten zijn, om bijvoorbeeld TV's en Audio-versterkers te kunnen voeden, maar voor het overige (babyfoons, (wekker)radio's, telefoons, computer-randapparatuur) moet dit toch geen probleem zijn.
Waarschijnlijk komt het er nooit van, omdat de voordelen niet groot genoeg zijn, om de huidige situatie te veranderen.
Welke techneut legt mij uit, waar mijn betoog de mist in gaat?
Wat ik mij nu afvraag:
Met een loei van een adpater in de meterkast, waarop alle apparaten aangesloten kunnen worden. Krachtig genoeg dus. Volgens mij moet dit voldoende synergie-effecten opleveren, om de investering te verantwoorden:
- veel minder milieubelasting door adapters die met een verouderd apparaat worden weggegooid.
- maar 1x verlies, t.o.v. veel adapters met elk hun eigen verlies en inefficiency
De centrale voeding zou natuurlijk wel heel krachtig moeten zijn, om bijvoorbeeld TV's en Audio-versterkers te kunnen voeden, maar voor het overige (babyfoons, (wekker)radio's, telefoons, computer-randapparatuur) moet dit toch geen probleem zijn.
Waarschijnlijk komt het er nooit van, omdat de voordelen niet groot genoeg zijn, om de huidige situatie te veranderen.
Welke techneut legt mij uit, waar mijn betoog de mist in gaat?
[ Voor 5% gewijzigd door nixan op 16-04-2004 15:24 ]
where is my car?
Het grote probleem is dat je met een lage spanning een groot verlies hebt in de kabels die in het huis liggen. En de vraag is dan ook, voor welke spanning ga je kiezen? Kies je voor bijv. 30 Volt (een voltage dat makkelijk en goedkoop naar elke spanning daaronder gebracht kan worden), dan nog kun je geen audio versterker voeden (werken vaak op + en - 40 Volt of meer). Bovendien verwacht ik een aanzienlijke ruis en brom in zo'n systeem.nixan schreef op 16 april 2004 @ 15:20:
Volgens mij beschikt (bijna) elke huishoudelijk apparaat over een adapter, dan wel een interne voeding.
Wat ik mij nu afvraag:
Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens.
-Edit-
De stroom die gaat lopen is bij zo'n lage spanning behoorlijk hoog, dus je hebt vrij dikke kabels nodig.
Het resultaat zou wel zijn dat heel veel apparaten dan een paar euro tot een paar tientjes goedkoper worden!
-edit-
Schakelende adaptertjes die net zo groot zijn als een flinke stekker koop je bijv. bij de Conrad.
[ Voor 12% gewijzigd door TheBorg op 16-04-2004 15:30 ]
Ik probeer het zo veel mogelijk af te wisselen: adaptor-zo'n platte-adaptor
Netsnoeren met van die haakse stekkers kunnen precies onder een adaptor, er zijn verschillende modellen in, maar ik probeer net zo lang tot ik een goede heb.
Wat je ook kan doen is de adaptor in zo'n splitter doen waar normaal 2 van die ongeaarde platte stekkers in gaan, dan kan je de buren er van ook nog gebruiken, of, nog mooier, zo'n splitter met 1 gewone en 2 van die platte, dan kan je 2 adaptors tegelijk in 1 stekker doen.
Netsnoeren met van die haakse stekkers kunnen precies onder een adaptor, er zijn verschillende modellen in, maar ik probeer net zo lang tot ik een goede heb.
Wat je ook kan doen is de adaptor in zo'n splitter doen waar normaal 2 van die ongeaarde platte stekkers in gaan, dan kan je de buren er van ook nog gebruiken, of, nog mooier, zo'n splitter met 1 gewone en 2 van die platte, dan kan je 2 adaptors tegelijk in 1 stekker doen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Pagina: 1