Toon posts:

CAD + Rendering Systeem voor een bouwkunde student

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ban al maanden op zoek naar een niewe computer, aangezien ik ben net weer aan het studeren, en mij oude systeem niet meer te upgraden is.

Ik heb de laaste maander behoorlijk wat tijd op internet door gebracht om me zelf weer op pijl te komen met de mogelijken van nu, dus als het goed is heb ik straks een aardige system. Mijn budget....dankzij mijn bank :) is net boven 2000 euri!
Ik ga werk mestaal met 3d studio, maya, cad programmas, en alles van adobe, dus het moet een dikke systeem worden.

Hier volgt de specs:

Processor Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, Boxed)
Moederbord Asus P4C800-E Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, Sata, Raid)
Geheugen 2x 512MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec)
Primaire harde schijf Maxtor 80GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Secundaire harde schijf Maxtor 80GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Videokaart Asus Radeon 9800 Pro 256 MB
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (Retail)
DVD-speler Lite-On DVD 16/48
DVD-brander Lite-On LDW-811S DVD±RW
Behuizing Chenbro Xpider midi tower
CRT-monitor Samsung Syncmaster 957DF
Voeding 300W Zalman ZM300A-APF
Speakerset Logitech Z-5300
Diskettestation 1,44MB Samsung

Ik wou, voor dat ik naar de winkel gaat, graag wat opmerking hebben, want er zijn toch dingen dat ik niet 100% zeker van bent.

Ten eerste, een P4 3.2. Voor rendering is een p4 beter dan een AMD 64 van wat ik heb gelezen. En tijdens rendering wil ik graag ander dingen doen, dus HT is ook handig. Voor zo goed als ik het begrijp, kan ik beter een 3.2 met 800FSB en 512 cache nemen (Northwood?) ipv een 800FSB en 1MB cache (Prescott?) omdat de prescott begint pas goed te werken boven 3.2....en het wordt heel warm. Klopt dit?

Ik heb ook iets gehoord over handmatig instellen van de geheugen om de timings goed te krijgen - maar hier weet ik niks van. Wordt mijn systeem merkbare sneller als ik dit doe? Door het enorme prijs stijging van geheugen heb ik voor 3200 gekeuzen ipv 400(0?), zou dit mijn systeem merkbare trager maken? (heeft zeker iets te maaken met de timing toch? :? )

De keuze voor een Asus Radeon is eigeljik een prijs kwestie. het is een stuk goedkoper dan de ATI radeon...maar is het minder stabiel of minder goed?

Over de behuizing kan het me niet schelen, ik wil gewoon een computer. Chieftec lijkt populair op tweakers, maar maakt het nou zo veel uit? Iets met lucht circulatie mischeen?

Een laaste ding....passen prescott en northwood processors op de zelfde moederbords? Over 2 jaar wil ik graag een nieuwe processor in de ding willen stoppen!

Nou, dat was het...denk ik...Ik zou graag jullie aan or opmerkingen hooren!

alvast bedankt

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:32:
Ten eerste, een P4 3.2. Voor rendering is een p4 beter dan een AMD 64 van wat ik heb gelezen. En tijdens rendering wil ik graag ander dingen doen, dus HT is ook handig. Voor zo goed als ik het begrijp, kan ik beter een 3.2 met 800FSB en 512 cache nemen (Northwood?) ipv een 800FSB en 1MB cache (Prescott?) omdat de prescott begint pas goed te werken boven 3.2....en het wordt heel warm. Klopt dit?
Dat klopt. De Prescott wordt misschien later wat interessanter als ze er zijn op de hogere kloksnelheden. Op dit moment presteren ze vaak zelfs slechter als de Northwood, of gelijk. Een northwood wordt daarbij een stuk minder warm, waardoor deze op dit moment toch nog de beste keuze blijft.
Ik heb ook iets gehoord over handmatig instellen van de geheugen om de timings goed te krijgen - maar hier weet ik niks van. Wordt mijn systeem merkbare sneller als ik dit doe? Door het enorme prijs stijging van geheugen heb ik voor 3200 gekeuzen ipv 400(0?), zou dit mijn systeem merkbare trager maken? (heeft zeker iets te maaken met de timing toch? :? )
Er bestaat geen PC400 geheugen. PC3200 geheugen draait op 200MHz, wat 400MHz DDR is. Ik heb wel meer een verhaaltje over het DDR gehuegen getikt, om het even kort te houden; PC3200 geheugen is (PC3200/8) 400MHz DDR geheugen, 'echt' draait het op 200MHz. Er staat veel uitleg over de werking van DDR gehuegen e.d. in deze FAQ, die is wel het lezen waard.

Bij een Pentium4 is de FSB 800MHz QDR. De Q in QDR staat voor Quad, 4x dus. Doe je 800/4 krijg je de 'echte' FSB; dat is 200MHz dus. Bij een FSB van 200MHz hoort ook geheugen op deze snelheid, dat is dus PC3200 geheugen.

Je hebt ook PC3500 en PC4000 geheugen, dit is alleen interessant als je wil overclocken. Het verschil tussen latencies (timings e.d.) zijn niet erg groot, het PC3200 geheugen is vaak CAS 2,5 en het low-latency geheugen (het duurde PC3200 geheugen) is CAS 2,0. Ik denk dat je het nauwelijks zal merken.
De keuze voor een Asus Radeon is eigeljik een prijs kwestie. het is een stuk goedkoper dan de ATI radeon...maar is het minder stabiel of minder goed?
Op de ATi kaart en de ASUS kaart zitten dezelfde chip. Bedrijven mogen geen slehte producten maken die te maken hebben met instabiliteit, je kan er dus van uit gaan dat beiden wel prima werken. Dat al helemaal aangezien Asus ook geen groentje is bij de videokaarten-industrie.
Een laaste ding....passen prescott en northwood processors op de zelfde moederbords? Over 2 jaar wil ik graag een nieuwe processor in de ding willen stoppen!
Bepaalde moederobrden met een i875 chipset ondersteunen vaak de Prescott processor, dit zie je vaak gewoon staan op de site van de fabrikant. Ik citeer:
De fabrikant van het moederbord moet echter voldoen aan de VRM 10.0, FMB 1.5 design guide - onderdeel van de specificatie van de spanningsregulator - om zich compatible te mogen noemen met de 0,09 micron chip. Hoewel nog steeds niet duidelijk is wat precies het verschil is tussen versie 1.0 en 1.5, heeft het waarschijnlijk alles te maken met het lagere voltage van de Prescott-core ten opzichte van de huidige Northwood.
alvast bedankt
Geen dank. :P

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

Misschien ook een optie om voor een Dual Xeon 2400/2800 te gaan met een Asus PC-DL bordje ? Lekker veel cpu kracht :9

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

aardig systeem maar ik zou de 400 watt voeding nemen van zalman