Oma en de muis

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oma van 72 wil computeren maar kan niet zo goed met een muis omgaan.
Gewoon simpel gezegd, ze is te LOMP :) :)
Muis op de juiste plaats, knopje drukken en tja dan zit die muis alweer ergens anders op het scherm....

Ik zal zelf aan een TRACKBALL te denken als vervanger van de muis, maar wellicht dat zo'n pad die je ook op een laptop ziet ook zou kunnen.

Wat denken jullie dat het handigste is ?

• aatos
  • Laatst online: 22-08 17:08
touchscreen? of een rem op de muis :P

of zet de muis heel traag, dat je een enorme afstand af moet leggen voor de muis iets beweegt

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Je kan ook de gevoeligheid van de muis een "beetje" bijstellen.
Zo van: je moet eerst 3 bureau's verder rijden om bij de volgende knop aan te komen"
>:)
Trackball zal ook lastig worden.
Je kan evt ook een tablet proberen. gewoon met een pennetje klooien...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Installeer Patience op de PC

en laat haar daarmee spelen :)

(Of Unreal Tournamen >:) ;) )

met papier mache kun je alles maken!!

• actieman
  • Laatst online: 11:26
heb vroeger wel eens zo'n enorme trackball (bij m'n oom) gezien.

Is voor de ervaren muizer ff wennen maar was na enig oefenen echt erg prettig :)

D'r zat echt een grote bal op (grootte: meloen)

met beetje mazzel kun je die nog ergens opsnorren voor een leuk prijsje.

I’m not like the OTTERS

• Treb
  • Niet online
aatos :
touchscreen ==> te duur

GarBaGe :
Gevoeligheid bijstellen lukt niet, ze is echt LOMP :)
Tablet is misschien ook wel een leuke optie.

Servowire:
Ze is al volop aan het bridgen, maar dan begint ze te klagen dat ze de verkeerde kaart opgooit :)
Zo van "He, hij doet de verkeerde" :)

actieman:
Daar zat ik ook aan te denken. Zo'n grote tennisbal en grote knoppen aan de zijkant.
Positioneren met de bal dus en dat kan ze op die knoppen rammen zonder dat de boel verdraaid :)

edit : typefout

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

tja met een muis kan je makkelijker je wijzer ergens naartoe verplaatsen

ikzelf gebruik een trackball, maar ja dat is toch even wennen
ik denk dat ze het beste gewoon bij die muis moet blijven
en gewoon oefenen, duurt misschien een dag of 2,
misschien meer. maar ik denk dat het uiteindelijk toch zal lukken

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 18:48
Die grote trackball was vroeger van microsoft voor kinderen tot 4 jaar geloof ik...echt enorme bal en knoppen die je niet kon missen.
Zo'n touchpad zou ik niet doen hoor, die krengen zitten ook altijd op notebooks en ik heb er echt een hekel aan.

Mocht je oma het echt niet met een muis kunnen werken, kun je de PC misschien op voice-recognition laten werken, is maar een idee *D

Specs

Verwijderd

Patience is zonder meer de beste oplossing. Bij veel cursussen wordt dit programma als eerste gestart om de nieuweling aan de muis te laten wennen. Laat haar daar maar even mee klooien.

Even nog reageren op dat lomperige... Dat moet ze dus afleren. Dat lukt alleen maar door haar veel te laten oefenen (met Patience dus). En leg haar goed uit wat het verschil is tussen klikken alleen, en klikken en bewegen met de muis... Helaas is het nog steeds zo dat de gebruiker zich aan de computer moet aanpassen in plaats van andersom.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd gewoon veel laten oefenen.. dr zat bij windoos 3.1 ook zo'n muiscursus, misschien heb ze daar wat aan...

• Lucky_me
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09-2024
Ja en zo heb je ook van die lompe oma's die de winkel binnenstappen en om diskettes vragen, want ze zou heel goed overweg kunnen met windoos ( ???? aha, logica )Waar heeft u die diskettes dan voor nodig, vroeg ik. Nou daarmee kan ik dan mijn monitor programmeren!, Aha, mag ze mij dan wel ff uitleggen hoe dat moet. Maar goed eigenlijk afgedwaald onderwerp van mij.

Een rem op de muis vond ik wel goed gevonden!

Verwijderd

WOW wat een kewle oma heb jij :)

Verwijderd

Een joystick, hier zijn programma's voor om die als een muis te laten werken

• Treb
  • Niet online
Bedankt voor de reacties tot nu toe, maar ik heb het idee dat ik dat "lomp" even iets beter moet uitleggen.

Oude radio's en TV's e.d. hadden altijd van die knoppen die je stevig moest indrukken.
En ja, zo zit oma dus in elkaar.

Je zou voor de gein eens moeten zien hoe ze b.v. een videoband in de recorder duwt. Niet wachten totdat die recorder die band naar binnen haalt, nee OMA zal em wel effe een handje helpen.
"Hier pak aan" zal ze wel denken, terwijl ze die band de recorder in propt :)

En tja, het zijn ook niet meer de handen van een meisje van 16, licht rimpelig en een beetje stram.

Het positioneren van de muis gaat best wel goed, alleen dat klikken is het probleem dus (laat staan dubbelklikken).
Op het moment dat ze dus op de knop duwt, verschuift de muis...

Oefenen ? Nee, dat hebben we genoeg gedaan maar het blijft gewoon een probleem vandaar dus dat ik over een trackball na zit te denken.
Bal positioneren, en dan maar op een knop drukken. Volgens mij toch het meest ideale voor het beste mens.

Ik heb al zitten kijken naar de verschillende trackball's die er te koop zijn, en volgens vallen alle typen met zijdelinkse ballen af.
Ik zoek er dus eentje met een bal bovenop en dan 3 knoppen (links, rechts en dubbelklik functie).

Iemand die een bepaald type kan aanbevelen ?

Verwijderd

Volgens mij is een trackball idd de beste oplossing. Een tochpad is ech ruk, nooit aan beginnen wanneer dat echt niet hoeft.

Logitech heeft wel een trackball met bal in het midden, maar heeft maar twee (grote) knoppen. Maar de standaard rechtermuisknop heeft ze toch ook haast niet nodig? Bij die logitech kun je naar mijn weten de knoppen instellen, dus rechts op dubbelklikken. Kijk maar eens op de logitech site, www.logitech.com. Zijn wel redelijk aan de prijs.

Verwijderd

DOS

• actieman
ik denk dat je toch flink goed moet zoeken, naar zo'n mega trackball...

Vroeger was er wel een soort sesamstraatversie te koop bij vobis / mycom / speelgoedwinkel
weet niet zeker of dat ook in normale windows werkt...
(en je oma moet geen afkeer van koekiemonster hebben ;)

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Ja, dat was echt een bruut ding! Die bal kon je gewoon op lopen bijna :)

Bij Bart Smit ging ik er altijd mee klooien, jammer dat er zoveel zand in ging zitten :P

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Wissel je toetsenbord en je muis om. Een toetsenbord is zó groot, dat ze die slechts langzaam kan verschuiven ;)

Nadeel: Ze houdt een 2 danwel 3-knops keyboard over, maar heeft wel een 101-key Mouse!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• aatos
  • Laatst online: 22-08 17:08
maak de muis open. sloop de drukknoppen eruit. maak een extra kabel aan de muis met tierippies langs de normale kabel.
maak deze kabel aan de ene kant vast aan waar de knoppies zaten en met de andere kant aan een stel knoppies

nu kan ze met haar rechterhand mikken en met haar linker drukken (of met haar voeten)

• Treb
  • Niet online
Op dinsdag 19 december 2000 15:50 schreef aatos het volgende:
maak de muis open. sloop de drukknoppen eruit. maak een extra kabel aan de muis met tierippies langs de normale kabel.
maak deze kabel aan de ene kant vast aan waar de knoppies zaten en met de andere kant aan een stel knoppies

nu kan ze met haar rechterhand mikken en met haar linker drukken (of met haar voeten)
He Aatos, dat is nog niet eens zo'n slecht idee :)

• Treb
  • Niet online
Op dinsdag 19 december 2000 13:46 schreef actieman het volgende:
en je oma moet geen afkeer van koekiemonster hebben ;)
Welnee, ze is juist gek op koekiemosters, zolang ze maar uit de koektrommel blijven :)

• actieman
heb ff gezocht voor je, maar kan nix vinden ;(

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

[b]
Nadeel: Ze houdt een 2 danwel 3-knops keyboard over
Da's precies genoeg voor Ctrl-Alt-Del >:)

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegt niet dat de muis het probleem is, maar de cursor. probeer ff een andere cursor uit.
een erg duidelijke, ala crosshair stijl, of een grotere pijl.

Mischien is dat de oplossing.

Verwijderd

Waaah, ik heb ineens een wreed idee!! >:)

Oma's zijn vaak erg goed met naaimachines!

Op de meeste naaimachines zit aan 1 kant zon wiel waar je met de hand de taak van de motor overneemt voor preciesiewerk.

Je Maakt een soort draaitavel en pakt 1 zon wiel voor de X-as en 1 voor de Y-as. Het voetpedaal van de machine gebruikje voor de muisknop!

L337 copu-oma !! :7

• bloasfist
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

haha.. lol dit topic. Wees blij DAT je oma aan de pc zit. En zo'n lompe trackball zul je denk ik echt 2ehands moeten zoeken, want die zijn niet meer te koop geloof ik.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Ik denk dat oma gewoon wat oud is, om die zaken te realiseren !.. niet voor oma maar gewoon...

• sus
  • Nu online

sus

is druk :+

Maar als het gelukt is, dan maken we oma ere-tweaker :P

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

of deze als je 'm kan vinden ergens:
www.worklink.net/products/easyball.html

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Treb
  • Niet online
TweaKERS: L337 copu-oma !! :7
Geweldig, hoe verzin je ut :)

Aaargh!:
Perfecte links, nou maar hopen dat ze van geel houd :)
Maar geen gezeik, zoiets zoek ik dus wel
Pagina: 1