[Knoppix/Linux] Driver voor Sitecom WLAN kaart

Pagina: 1
Acties:

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Hallo,

Ik heb even een erg n00b-erig vraagje: ik wil op een van mijn systemen wat gaan experimenteren met Linux. Totnogtoe gebruik ik Knoppix (Version 3.3), bij gebrek aan voldoende kennis om een installatie uit te voeren van een andere distro (zoals SuSE).

Nu komt mijn vraag: in Knoppix werkt zo'n beetje alles perfect, behalve mijn WLAN-kaart (Sitecom WL-121 100Mbps G+). Deze wordt in het geheel niet gedetecteerd. Nu dacht ik in eerste instantie dat dat geen probleem zou zijn, gewoon een driver downloaden en de installatie-instructies uitvoeren. Maar het probleem is dat ik totnogtoe geen driver gevonden heb. Is er voor Sitecom WLAN-kaarten een driver beschikbaar en zo ja waar kan ik hem dan downloaden? Of is er misschien een generic driver die voor de meeste WLAN kaarten werkt? Op mijn laptop (Toshiba Satellite Pro 4600) heb ik geen probleem met de WLAN kaart, daar deze gewoon wordt gedetecteerd (zij het onder een andere merknaam, maar dat maakt niet uit).

Please helop, want ik wil graag wat kennis opdoen in linux en ik zou daar graag dat systeem voor willen gebruiken...

Bij voorbaat dank

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

csteelooper schreef op 16 april 2004 @ 12:25:
Hallo,

Ik heb even een erg n00b-erig vraagje: ik wil op een van mijn systemen wat gaan experimenteren met Linux. Totnogtoe gebruik ik Knoppix (Version 3.3), bij gebrek aan voldoende kennis om een installatie uit te voeren van een andere distro (zoals SuSE).

Nu komt mijn vraag: in Knoppix werkt zo'n beetje alles perfect, behalve mijn WLAN-kaart (Sitecom WL-121 100Mbps G+). Deze wordt in het geheel niet gedetecteerd. Nu dacht ik in eerste instantie dat dat geen probleem zou zijn, gewoon een driver downloaden en de installatie-instructies uitvoeren. Maar het probleem is dat ik totnogtoe geen driver gevonden heb. Is er voor Sitecom WLAN-kaarten een driver beschikbaar en zo ja waar kan ik hem dan downloaden? Of is er misschien een generic driver die voor de meeste WLAN kaarten werkt? Op mijn laptop (Toshiba Satellite Pro 4600) heb ik geen probleem met de WLAN kaart, daar deze gewoon wordt gedetecteerd (zij het onder een andere merknaam, maar dat maakt niet uit).

Please helop, want ik wil graag wat kennis opdoen in linux en ik zou daar graag dat systeem voor willen gebruiken...

Bij voorbaat dank
Vraag met lspci -vv de chipset van het ding eens op, en kijk dan of er een driver voor bekend is. Google helpt. De "Sitecom" rebranding kun je meestal niet zoveel mee. If all else fails: http://ndiswrapper.sf.net of http://www.driverloader.com

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Hier kun je de chipset hopelijk vinden, en anders moet je inderdaad met lspci aan de slag. (Subsystem ID zal SiteCom zijn, maar het hoofd-ID zegt over het algemeen wel wat nuttigs).
Het zal wat wennen zijn voor je, maar onder linux heeft niemand iets aan de naam die op je kaart staat. Het gaat erom op wat voor chip(set) je hardware gebaseerd is.

Broadcom is slecht nieuws en einde verhaal. Prism/Hermes/Intersil wordt prima ondersteund, en zit standaard in de nieuwste linux-kernels, voor Atheros kun je uitwijken naar madwifi.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Die Toshiba zal wel een orinocco chipset hebben, hetgeen door Knoppix prima wordt herkend. Ik heb een sweex pci kaartje dat ook niet onder Knoppix wil werken. Wat mij bijstaat is dat je de windows driver moet emuleren met een of ander linux programaatje, waarna het wel zou moeten werken. De Ndiswrapper link is boven al vermeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 16-04-2004 14:26 ]

• csteelooper
Tony Vroon schreef op 16 april 2004 @ 14:20:
... Het zal wat wennen zijn voor je, maar onder linux heeft niemand iets aan de naam die op je kaart staat. Het gaat erom op wat voor chip(set) je hardware gebaseerd is.
Tja, dat gedoe met die chipsets (dus dat je echt moet weten welke chipset er op de kaart is geplakt) is me bekend... Dat moet ik immers met m'n geluidskaart zelfs onder windows doen, wil ik dat die werkt (geldt voor dezelfde bak als waarop het WLAN probleem speelt)... Kzal 'ns kijken of ik 'm aan de praat kan krijgen... Laten we hopen dat 't dus geen Broadcom chip is... Alvast bedankt...

• csteelooper
Ik ben er inmiddels achter dat ik een kaartje heb met een Texas Instruments chipset, subsystem: Unknown (volgens lspci -vv). Ik heb tot nog toe niet echt een link gevonden waar ik een driver voor dit kaartje kan downloaden. Iemand een idee? :?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Hier heb ik een driver voor mijn vage WLAN kaartje gevonden:
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/
Misschien moet je hem eens voorzichtig open maken en kijken wat voor chip er gebruikt wordt (8>

[ Voor 112% gewijzigd door Macros op 23-04-2004 00:20 ]

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Hmmzz Texas Instruments. Ik dacht dat Sitecom altijd atmel had. Naja, mijn sitecom wl-11 is dus atmel. Die driver wordt gewoon ondersteund, echter, is de firmware een RAM. Ofwel, die moet via hotplug geladen worden.

Hier te vinden: http://www.thekelleys.org.uk/atmel

Echter, dit werkt dus alleen als je daadwerkelijk atmel hebt. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• csteelooper
mOrPhie schreef op 23 april 2004 @ 00:51:
Hmmzz Texas Instruments. Ik dacht dat Sitecom altijd atmel had. Naja, mijn sitecom wl-11 is dus atmel. Die driver wordt gewoon ondersteund, echter, is de firmware een RAM. Ofwel, die moet via hotplug geladen worden.

Hier te vinden: http://www.thekelleys.org.uk/atmel

Echter, dit werkt dus alleen als je daadwerkelijk atmel hebt. :)
Heb definately géén Almtel. Heb een TI-chipsetje, volgens de TI-site is-ie zelfs 802.11a-compatible, echter die optie zie 'k nergens in de firmware terug, maar goed... daar gaat het nu ff nie om. 't is de TNETW1130 chip die gebruikt wordt. Heb er tot nog toe geen driver voor gevonden waar met zekerheid bij stond oftie werkte... Nou is d't natuurlijk ook ff iets waar van je zegt dat dat er misschien niet bij hoeft te staan. Maar in de Linux Wireless LAN Howto ben ik TI wel herhaaldelijk tegen gekomen, maar deze chip niet... Misschien eens die andere links afpluizen ofzow... :?

• csteelooper
Ik heb dat kaarje nog steeds niet aan de gang onder Linux. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik zelf dan ook een beetje een n00b ben op dat gebied, maar ik heb ook gewoon geen idee waar een driver vandaan te krijgen voor die TI-chip. Ik weet ook niet of de kernalversie hier een allesbepalende factor heeft en zoja hoe ik die versie kan achterhalen. Iemand...?

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 14:59
csteelooper schreef op 23 mei 2004 @ 08:26:
hoe ik die versie kan achterhalen. Iemand...?
Met kernelversion als root

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

maar uname -a geeft iets meer info

• csteelooper
it0 schreef op 24 mei 2004 @ 09:32:
maar uname -a geeft iets meer info
Output uname -a:
code:
1
Knoppix Linux 2.4.24-xfs #1 SMP Mi Feb 04 01:03:50 CET 2004 i686 GNU/Linux

Dat duidt op een kernel versie 2.4. Alleen een nieuwe kernel compilen (mocht dat nodig zijn) heeft in dit geval geen zin; het is een Live distributie (op CD/startend van CD). Iemand nog tips? :? In de output van uname -a valt te lezen dat het nog niet heel erg lang geleden is dat ik deze CD-image heb gedownload, dus ik weet niet of er inmiddels een versie beschikbaar is mét ondersteuning voor mijn WLAN kaart.

edit:
Kernelversion geeft eveneens 2.4 als output, maar dat lijkt me niets meer dan logisch.

offtopic:
Iemand misschien bekend met Linspire OS? ben wel benieuwd hoe dat werkt
Pagina: 1