Probleem met X server?

Pagina: 1
Acties:

• Goofy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 22:59
Ik ben hier nieuw op GoT, en probeer me zoveel mogelijk te houden aan de richtlijnen die ik gelezen heb. Moest ik hierin falen, weet het mij te zeggen aub ;).

Ik heb dus volgend probleem: na ik Debian 3.0 (Woody) geïnstalleerd heb, wil ik het X Window System installeren, wat me nu ook gelukt is (waren problemen mee, maar die heb ik ondertussen al opgelost gekregen). Als ik na de installatie (apt-get install x-window-system) de X server opstart (startx), krijg ik een grijsachtige achtergrond te zien, met een zwarte X als 'muispijltje'. Tot hier alles nog normaal dus.

Als ik dan met mijn muis die X naar boven beweeg, gebeuren er een paar rare dingen (bekijk volgende foto (http://users.skynet.be/fa093661/xprobleem.JPG) om het te snappen :)):
1. De muis (hier een pijl) staat op het bureaublad.
2. De muis word naar boven bewogen (niet op de lijn letten, dat is voor een volgende stap).
3. De muis is nog altijd aan het bewegen...
4. hier komt het: als ik de muis nog verder naar boven wil bewegen, verdwijnt het bovenste gedeelte van de pijl (of X) en komt dat gedeelte ongeveer 1 centimeter eronder terug uit (terwijl ik het naar boven beweeg).
5. Als de muis helemaal uit dat onderste gedeelte gekomen is, en ik wil verder naar boven bewegen, geraak ik niet verder dan het gebied waar de muis bij stap 4 verdween. De lijnen staan niet op het bureablad, dit is louter om te laten zien waar de muis verdwijnt, verschijnt en stopt.

Nadat ik fluxbox had geïnstalleerd, en ik zet een stijl op, zie ik dat de achtergrond alleen maar gebieden a) en b) bedekt, het bovenste gedeelte c) blijft grijsachtig, zoals bij de test van de X server. Ik heb Debian al 4 of 5 keer opnieuw geïnstalleerd, met telkens hetzelfde resultaat.

Dat bovenste gedeelte (ongeveer 1 cm) is dus precies gewoon onbereikbaar? En het werd precies over de 1 cm eronder geplakt?

De computer waarop dit gebeurt is een Compaq Armada 7380DMT (laptop), met een S3 Aurora64V+ videokaart, en de vesa driver (de enige van S3, s3virge, werkt niet, en aangezien de vesa driver die ik gebruikt had met Damn Small Linux wel werkte, heb ik die maar genomen, DSL had ook geen last van die mysterieuse grijze balk).

Ik heb nergens op het internet informatie over zo'n bug gevonden, iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, en/of iemand die er een oplossing voor heeft? Noch Google, noch de search hier heeft me iets opgeleverd.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Je muis-probleem:
Je moet in je XF86Config het protocol van de muis goed zetten. Dat zal waarschijnlijk PS/2 zijn (Zie documentatie van XF86Config)

Met fluxbox heb ik helaas geen ervaring ;)

• Goofy
Ik heb bij de configuratie van X (die configuratie net nadat ie geïnstalleerd is) PS/2 gekozen, maar zal het nog eens nakijken. Moet ik misschien toch niks anders nemen? (het is zo'n laptop-muis, zo'n puntje op het toetsenbord).

/edit: XF86Config bestaat niet? |:( Ik heb alleen nog maar XF86Config-4...

/edit 2: Ik heb ze wel hoor, had gewoon ffie vergeten xf86config te doen :X.

[ Voor 31% gewijzigd door Goofy op 16-04-2004 13:29 ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een paar dingen om te proberen:
• Gebeurt het ook in andere resoluties?
• Gebeurt het ook bij dezelfde resolutie, maar bij een andere kleurdiepte?

Welke versie gebruik van X gebruik je in Debian? In Debian stable zit nog 4.1, en op de website van DSL zie ik dat ze daar 4.2.1 gebruiken. Misschien kun je de X uit Debian testing (4.3.0) gebruiken. Daarin zijn wellicht wat bugs gefixt die dit veroorzaken.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Woody komt met Xfree 4.1. Daarin zitten twee drivers voor S3 kaarten, de s3Virge en de savage. Die laatse zou je nog kunnen proberen.
Verder is woody antiek (woody betekent volgens mij dat het nog van voor het stenen tijdperk is.) Als ik jou was zou ik upgrade naar sarge. Dan heb je Xfree 4.3 met daarbij 3 S3 drivers: S3, S3virge en savage. Na even googlen kwam ik deze link tegen http://www.wardroper.org/linuxhabit/laptop/armada/. Je notebook is nogal oud. Support voor oude S3 chips zit volgens mij in de S3 driver, en die zit dus nog niet in versie 4.1. De auteur van die pagina zegt trouwens dat je beter bij Xfree versie 3.3.x kan blijven omdat het anders te traag wordt. In dat geval moet je de xserver-s3 of xserver-svga debian pakketen gebruiken.

• Goofy
_Squatt_ schreef op 16 april 2004 @ 13:42:
Een paar dingen om te proberen:
• Gebeurt het ook in andere resoluties?
• Gebeurt het ook bij dezelfde resolutie, maar bij een andere kleurdiepte?
Ik weet niet hoe ik andere resoluties moet nemen 8)7, maar het scherm heeft eigenlijk toch een 'vaste' resolutie, nl. 1024 * 768, anders trekt het op niks (LCD scherm he :)).

Bij andere kleurdieptes werkt het gewoon niet, ik probeerde altijd met 24 bit, maar ik had ergens gelezen dat ik voor deze laptop best 16 bit kon nemen, en dat werkt wel (dat had ik gelezen op die wardroper website die Sir Isaac hier beneden opgeeft).
_Squatt_ schreef op 16 april 2004 @ 13:42:Welke versie gebruik van X gebruik je in Debian? In Debian stable zit nog 4.1, en op de website van DSL zie ik dat ze daar 4.2.1 gebruiken. Misschien kun je de X uit Debian testing (4.3.0) gebruiken. Daarin zijn wellicht wat bugs gefixt die dit veroorzaken.
Moet ik, om die testing versie te installeren, men hele distro omzetten naar die versie, of kan ik dat ook doen voor alleen XFree?
Sir Isaac schreef op 16 april 2004 @ 13:42:
Woody komt met Xfree 4.1. Daarin zitten twee drivers voor S3 kaarten, de s3Virge en de savage. Die laatse zou je nog kunnen proberen.
Verder is woody antiek (woody betekent volgens mij dat het nog van voor het stenen tijdperk is.) Als ik jou was zou ik upgrade naar sarge. Dan heb je Xfree 4.3 met daarbij 3 S3 drivers: S3, S3virge en savage. Na even googlen kwam ik deze link tegen http://www.wardroper.org/linuxhabit/laptop/armada/. Je notebook is nogal oud. Support voor oude S3 chips zit volgens mij in de S3 driver, en die zit dus nog niet in versie 4.1. De auteur van die pagina zegt trouwens dat je beter bij Xfree versie 3.3.x kan blijven omdat het anders te traag wordt. In dat geval moet je de xserver-s3 of xserver-svga debian pakketen gebruiken.
De savage driver gaat volgens mij ook niet werken, maar ik zal het eens proberen (als ik vind waar ik dat moet instellen :p).

Wat was dat commando ook alweer om naar een andere versie te 'upgraden'? ** Goofy is nu aan het googlen*
Enne, met de naam Woody bedoelen ze gewoon die cowboy uit Toy Story ;) (ik dacht toch dat daar de namen van kwamen - slink, potato, .... wie weet gaat de volgende Debian Buzz heten 8)).

Mijn excuses moest ik domme vragen stellen, ben nogal een newbie wat Linux betreft... (en van alle distro's die ik geprobeerd heb bevalt Debian mij het best, ik weet dat die niet aangeraden word voor beginners, maar ik heb er al véél meer mee geleerd dan al die andere distro's :)).

/edit: Ik heb met google gevonden dat ik, om van Woody naar de unstable versie te gaan, in /etc/apt/sources.list iedere stable door unstable moet veranderen, klopt dit?

[ Voor 10% gewijzigd door Goofy op 16-04-2004 14:02 ]

Verwijderd

dat klopt, en dat 'apt-get update' en 'apt-get dist-upgrade' :) dan kun je je scherm waarschijnlijk een paar uurtjes uitzetten :Y)

security updates kan weg uit sources.list btw, die heb je niet nodig in unstable

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 12:59 ]

Pagina: 1