http://hax0r4d.serveuser.com/Support/Image/png.aspx.png
zwart
Money for nothin' and your chicks for free
Geen van alle. Aarde is groen/geel.Hax0r3d schreef op 16 april 2004 @ 12:19:
Hi,
Ik was bezig in de tuin en wou de tuinverlichting aansluiten.
Nu zie ik dat alle kabels losgetrokken waren.
1: Bruin
2: Zwart
3: Blauw
Welke is nou aarde?
Iemand enig idee?
BVD
Bruin = fase
blauw = nul
zwart = schakeldraad
@DeeJee: NEE! als je zwart aan de aarde hangt dan heb je de perfecte schakelaar om de aardlek er uit te laten vliegen!
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 16-04-2004 12:22 ]
Signatures zijn voor boomers.
Normaliter geen van die drie 
Normaal is bruin fase, blauw nul en zwart schakeldraad. (In Nederland dan, mocht je in de VS zitten dan is de zwarte aarde, maar dan mis je een rode draad
)
maasluip: doe 'ns niet
Normaal is bruin fase, blauw nul en zwart schakeldraad. (In Nederland dan, mocht je in de VS zitten dan is de zwarte aarde, maar dan mis je een rode draad
maasluip: doe 'ns niet
[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 16-04-2004 12:22 ]
Hmmm zo snel reply 
was mn HelpDesk maar ook zo snel
Bedankt jongens
was mn HelpDesk maar ook zo snel
Bedankt jongens
http://hax0r4d.serveuser.com/Support/Image/png.aspx.png
ik zou ook ff kijken bij de plaats waar de draad de grond in gaat, waar deze is aangeslotet.
Misschien is de draad ooit door een n00b aan gelegd en zit de schakeldraad op de aarde, het lijkt me ook sterk dat de draad in de tuin wel een schakel heeft en geen aarde
Misschien is de draad ooit door een n00b aan gelegd en zit de schakeldraad op de aarde, het lijkt me ook sterk dat de draad in de tuin wel een schakel heeft en geen aarde
Meet het geheel eens door met een spanningszoeker. Die zwarte draad -kan- een schakeldraad zijn maar gehaaste electromonteurs die geen groen-geel meer hebben willen wel eens een andere draad als aarde inzetten.
Forget your fears...
...and want to know more...
Verwijderd
Normaal gesproken is groen/geel de aarde maar bij tuin verlichting kan het zijn dat ze een grondkabel gebruikt hebben, en dan is de mantel (net zoals bij coax) de aarde
Heel verstandig om dit even te doen!cûora schreef op 16 april 2004 @ 12:26:
ik zou ook ff kijken bij de plaats waar de draad de grond in gaat, waar deze is aangeslotet.
ik heb eens een keer wat uitgebreid waarvan de basis duidelijk door noob was gemaakt.... die had ff mooi de groen-gele draad op de fase aangesloten... knuppel
Pagina: 1