Harddisk corrupt?

Pagina: 1
Acties:

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 09:28
Ik heb sinds kort een mini-ITX systeem.
Nu had ik zelf nog een laptop harddisk liggen, dus ik die geformatteerd.
In een andere pc gehangen en toen de installatiemappen van win2k erop gegooid en hem bootable gemaakt.
Dit ging allemaal goed. Hij herkent hem gewoon als een 4,2 GB schijf.

Toen hing ik hem dus in mijn mini-ITX systeem, waar hij hem in de bios gewoon goed herkend. Maar dan krijg ik de melding BOOT DISK FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK.
Ik een floppy drive eraan gehangen en met een opstartflop opgestart.
Als ik dan naar de C ga, heb ik wel gewoon een schijf, maar er staat niets op en is maar 1,1 GB groot...

Als ik hem nu weer in die andere pc hang, zie ik hem gewoon weer als 4,2 GB schijf met de installatiemappen van win2k erop.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn??

FF voor de duidelijkheid:
Specs:
VIA Epia M9000 Mini ITX MB + VIA C3 933 MHz
256 MB RAM Ultra low profile

[ Voor 7% gewijzigd door leerling op 16-04-2004 11:08 ]

• André
  • Laatst online: 13-03 14:00

André

Analytics dude

Ik denk dat die harde schijf niet compatible is met dat mini-ITX systeem.

Verwijderd

Hmmm... misschien dat de autodetect niet helemaal lekker werkt. Kun je de specs van je drive achterhalen, dan kun je hem eens handmatig instellen in je bios. Staan je jumpers verder goed en staat de drive in mastermode?

• leerling
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:08:
Hmmm... misschien dat de autodetect niet helemaal lekker werkt. Kun je de specs van je drive achterhalen, dan kun je hem eens handmatig instellen in je bios. Staan je jumpers verder goed en staat de drive in mastermode?
Dit zijn de specs van de HDD:
http://sdd.toshiba.com/ma...f000000010000659c000007b6

Er zit geen jumper op, dus staat hij als master

Verwijderd

misschien moet ej hem met fdisk ff actief maken ;)
of is het ntfs?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 11:18 ]

• leerling
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:18:
misschien moet ej hem met fdisk ff actief maken ;)
of is het ntfs?
Sorry dat ben ik vergeten te vertellen.
Met FDisk heb ik de partitie verwijderd en toen opnieuw aangemaakt. Ook heb ik nog fdisk /mbr gedaan, maar dat maakt allemaal niets uit. Fdisk zag hem trouwens als 1,5 GB schijf.

Ik heb hem nog FAT32 gehouden.

Verwijderd

leerling schreef op 16 april 2004 @ 11:14:
[...]

Dit zijn de specs van de HDD:
http://sdd.toshiba.com/ma...f000000010000659c000007b6

Er zit geen jumper op, dus staat hij als master
Juist, maar stel deze specs eens handmatig in in je bios ipv autodetect en kijk eens of dat helpt.

En dat bedoel ik dus deze info:
Per drive, formatted 4.32GB
Data Heads 4
Logical Configuration:
Heads 15
Cylinders 8,944
User Sectors/Track at zone 0 63

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:35:
[...]

Juist, maar stel deze specs eens handmatig in in je bios ipv autodetect en kijk eens of dat helpt.

Data Heads 4
Logical Configuration:
Heads 15
Cylinders 8,944
^^^ Met stom ;)
Als je in een systeem een nieuwe / andere HDD zet moet je ze altijd ff laten detecteren; dan weet je BIOS tenminste hoe ie de HDD's moet aanspreken. Kan bijna niet missen dat ie het wel doet nadat je in je BIOS OF alles op Autodetect hebt gezet, OF een HDD-detectie hebt uitgevoerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leerling
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:35:
[...]

Data Heads 4
Logical Configuration:
Heads 15
Cylinders 8,944
Dit kan ik helemaal niet instellen. Deze opties zijn gedisabled, maar staan overigens wel goed.

Verwijderd

leerling schreef op 16 april 2004 @ 12:06:
[...]

Dit kan ik helemaal niet instellen. Deze opties zijn gedisabled, maar staan overigens wel goed.
Hmmm... kun je in de bios de hdd detection niet op manual zetten dan en dan de boel instellen?

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

heb je al eens iets met Partition Magic geprobeerd. Dus kijken hoe die daar staat aangegeven. en maak dan zelf partities aan. Zal het wel op FAT32 houden misschien dat die hem dan wel detecteerd? maar dat weet ik niet helemaal zeker

[ Voor 4% gewijzigd door loodgieter op 16-04-2004 12:19 ]

• leerling
Twix schreef op 16 april 2004 @ 12:19:
heb je al eens iets met Partition Magic geprobeerd. Dus kijken hoe die daar staat aangegeven. en maak dan zelf partities aan. Zal het wel op FAT32 houden misschien dat die hem dan wel detecteerd? maar dat weet ik niet helemaal zeker
Ik heb er nog geen cd-drive aanhangen. Ik heb namelijk m'n converter nog niet binnen om er een slimline cd-speler aan te hangen en er zitten geen gewone molex kabels aan de voeding.

Ik heb nu trouwens ook een gewoon harddisk geprobeerd en de voeding daarvoor uit een andere computer gehaald (weet niet of dat wel kan), maar dan start hij ook niet op. Hij blijft dan steken op Verifying DMI pool (of zoiets)....

edit:
Op de een of andere manier zegt hij nu dat hij 2,1 GB groot is, wat er dus op lijkt dat hij geen grote schijf aankan. Nu is hier ook een bios update voor, maar die werkt niet.
update staat op:
http://www.viavpsd.com/product/Download.jsp?motherboardId=81
Ik heb de bovenste 2 geprobeerd, maar ik krijg dan als melding als ik hem wil flashen:
"the program file's part number does not match with your system!"

[ Voor 23% gewijzigd door leerling op 16-04-2004 14:29 ]

• leerling
Is hier misschien iemand die een werkende bios kan posten?
Ik krijg er met geen mogelijkheid een andere bios op. Ik kan hem wel backuppen, maar niet flashen.

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik denk dat je na moet gaan HOE je hem bootable hebt gemaakt. De errormelding die je krijgt kan nml ook te maken hebben met het feit dat een de partitie als logische eenheid nummer 2 is ingesteld om van te booten...en dan gaat het dus fout.

Wat ook nog wel es wil helpen is; booten MSDOS; FDISK /MBR. Dan wordt je Master Boot Record opnieuw geschreven.

Goedluck ;)

• leerling
PowerPee schreef op 16 april 2004 @ 18:08:
Ik denk dat je na moet gaan HOE je hem bootable hebt gemaakt. De errormelding die je krijgt kan nml ook te maken hebben met het feit dat een de partitie als logische eenheid nummer 2 is ingesteld om van te booten...en dan gaat het dus fout.

Wat ook nog wel es wil helpen is; booten MSDOS; FDISK /MBR. Dan wordt je Master Boot Record opnieuw geschreven.

Goedluck ;)
Dit heb ik pas ook al geprobeerd, maar dit verhelpt het probleem niet. Hij blijft de foutmelding geven.

Iemand anders nog ideeen? :?

Edit: En volgens mij zou dan nog steeds de grootte van de harddisk correct moeten worden weergegeven...? Toch?
Nu is mijn USB harddisk ook gesloopt, maar ik weet niet of dit gekomen is door het ITX systeem, of dat het toevallig gebeurd is op een andere pc. In verkenner zag ik alleen nog maar rare tekens en er was gewoon 11 GB in gebruik. Nu ik hem weer geformatteerd heb en de backup terug gezet is er nog maar 5,5 GB in gebruik. Dat is ook zo vaag vind ik.

[ Voor 28% gewijzigd door leerling op 20-04-2004 14:33 ]

• leerling
Is hier niemand die weet waar dit aan kan liggen?

zijn nu gewoon die harddisks kapot, of sloopt het mobo die harddisks?
Als ik hem aanzet staat er alleen nog maar een rare map op (naam bestaat uit allemaal gezichtjes, muzieknoten, hartjes e.d., dat geldt ook voor de naam van de harddisk).
;( ;( ;(
Pagina: 1