[LN] link name debian vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:58
Ik probeer hier op een debian machine mapen de 'linken' met het uiteindelijke doel om via 1 ftp login naar meerdere locaties te kunnen.

heb hiervoor "ln -s padwaardelinknaartoemoet linkmapnaam"
gebruik, nu kan ik via ssh daar gebruik van maken, hij ziet hem nu dus gewoon als een map en wanneer ik er een nieuwe bestand ik aan maak dan komt hij dus op zijn uiteindelijk positie te staan, maar wanneer ik nu met ftp in log, dan kan ik niet gebruik maken van deze gelinkte map, krijg dan na een tijdje de melding dat het geen directory is.

kan iemand mij hier beetje mee op we helpen?

edit:

nog ff wat xtra info

uwaga:/var/www/muziek/christel# ln -F /var/www/foto/foto/christel/highres fotos
ln: creating hard link `fotos' to `/var/www/foto/foto/christel/highres': Operation not permitted

waarom is dit niet toegestaan??

[ Voor 20% gewijzigd door GoVegan op 16-04-2004 10:21 ]

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03-2025

MIT

KerMIT

Welke ftp-server gebruik je? Bij proftpd zit ergens een setting om symlinks wel/niet toe te staan. Daar zit denk ik je probleem.

(let ook even op de rechten)

No Signature

• GoVegan
MIT schreef op 16 april 2004 @ 11:07:
Welke ftp-server gebruik je? Bij proftpd zit ergens een setting om symlinks wel/niet toe te staan. Daar zit denk ik je probleem.

(let ook even op de rechten)
juist, gebruik proftpd en heb daar staan:

ShowSymlinks on

dus dat zit wel goed, en de rechten check ik nu ff, (dat blijft gewoon een ding wat je vergeet als je net met linux begint :P )

edit:

nop rechten staan goed, wanneer ik met flashfxp in de gelinkt map wil krijg ik:
CWD fotos
550 fotos: No such file or director

[ Voor 15% gewijzigd door GoVegan op 16-04-2004 13:13 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat betreft je hard link: je mag geen hard links maken naar directories. Bedenk zelf maar waarom dat (heel) fout kan gaan.

Verwijderd

Kan hiet niet zo zijn dat je, als je via ftp inlogt, ge'chroot() word in je homedirectory, waarna je die gelinkte dir niet kunt zien?

@Sendy: leg dan ook het verschil uit, alleen maar "kan niet" met de opmerking van "zoek het maar uit" schiet de TS niets op....

Om toch nog ff wat over links te vertellen: er zijn 2 soorten links, softlinks (symlinks) en hardlinks. Bij een hardlink heb je meerdere files die wijzen naar dezelfde inode. Dit is dus de reden dat een hardlink niet naar een inode op een ander filesystem kan wijzen, daar een inode alleen maar geldig is voor 1 filesystem. Bij een softlink heb je een bestand wat verwijst naar een ander bestand. Hierbij is het dus wel mogelijk om te linken met een bestand op een ander filesystem

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 13:34 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zoals reboot inderdaad al aangeeft, sta je waarschijnlijk ge chroot in je ftp, en in een chroot bestaat de link destination vaak niet (zelfs niet als hard link). Alternatief is een bind mount (mount -o bind srcdir destdir), dan werkt het wel.

• GoVegan
Kippenijzer schreef op 16 april 2004 @ 13:34:
Zoals reboot inderdaad al aangeeft, sta je waarschijnlijk ge chroot in je ftp, en in een chroot bestaat de link destination vaak niet (zelfs niet als hard link). Alternatief is een bind mount (mount -o bind srcdir destdir), dan werkt het wel.
ah ke, een directory hard linken voor ftp zal dus niet gaan, probeer hem nu te mounten:

uwaga:/var/www/muziek/christel# mount -o bind /var/www/foto/foto/christel/highres/ fotos
mount: fs type none not supported by kernel
uwaga:/var/www/muziek/christel# mount -o bind -t ext2 /var/www/foto/foto/christel/highres/ fotos
mount: /var/www/foto/foto/christel/highres/ is not a block device
uwaga:/var/www/muziek/christel#

en vraag me nu af, wat hij bedoelt met "is not a block device"

of is het zo dat ik voor elke dir. dir ik wil mounten dat ik hem in de /etc/fstab moet zetten ??

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Dit is vaag... -o bind is gewoon een functie van de kernel... Hoe oud is je installatie? Lijkt alsof hetzij je kernel support mist voor de optie (kan me niet herinneren dat er een kerneloptie verband mee houd iig) of je mount progje is te oud... Vreemd iig dat hij zo moeilijk doet...

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
--bind wordt pas vanaf de 2.4 kerneltree ondersteund.

het argument '-t ext2' moet je juist niet opgeven als je een stukje filesystem(=dir) wilt mounten. De foutmelding dat het 'not a block device' is, is dus normaal.

Ik vermoed dus ook dat /var/www/foto geen onderdeel van de chroot uitmaakt, maar het is handiger als je vertelt hoe het in elkaar zit en wat je ftp-root is.

• GoVegan
richardt schreef op 16 april 2004 @ 15:53:
--bind wordt pas vanaf de 2.4 kerneltree ondersteund.

het argument '-t ext2' moet je juist niet opgeven als je een stukje filesystem(=dir) wilt mounten. De foutmelding dat het 'not a block device' is, is dus normaal.

Ik vermoed dus ook dat /var/www/foto geen onderdeel van de chroot uitmaakt, maar het is handiger als je vertelt hoe het in elkaar zit en wat je ftp-root is.
dat die "/var/www/foto" geen onderdeel van de chroot is klopt ja, ik had gehoopt dat ik dat dus met ln kon omzeilen
aan gezien proftd deze optie heeft:

ShowSymlinks on

leek mij dus dat ik daar mee ook in gelinkte directory's kan..
de ftp root is:

/var/www/muziek/christel

Daar kom ik dus uit wanneer ik met ftp inlog, nu wou ik mezelf ook toegang geven tot "/var/www/foto" van dat stuk ben ik ook de owner dus qua rechten zou dit mogen, wanneer ik met

ln -s padwaardelinknaartoemoet linkmapnaam

een link probeer te maken dan werkt het wel als ik met ssh bestanden aanmaak, maar met ftp kan ik er niet eens in komen....

mijn kernel versie = 2.2

ik hoef niet perse een oplossing te hebben via LN, dus als iemand een oplossing heeft....

• Sendy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 13:30:
@Sendy: leg dan ook het verschil uit, alleen maar "kan niet" met de opmerking van "zoek het maar uit" schiet de TS niets op....
Nou, ik vind van niet. Dat topic starter weet natuurlijk al wat een hardlink is, want waarom zou je die anders willen maken? Als je documentie over hardlinks opzoekt dan wordt verteld dat je ze niet op directories kan gebruiken, en dat de meeste nixxen het zelfs verbieden. Bijna niemand verteld waarom je ze niet op directories moet/mag gebruiken; het is namelijk een leuke uitdaging om dat zelf te bedenken.

Dat jij ook niet verteld waarom een hardlink beter niet naar een directory kan wijzen verteld mij al genoeg ;)

GoVegan >
Jij wil gewoon onder je chroot uitkomen!

Nee, zonder dollen. Als je nu gewoon tegen proftpd zegt dat je niet wil chrooten? Kuch: DefaultRoot

Kippenijzer >
Super optie die -o bind! Nu ik daarnet naar
code:
1
proftpd chroot

zocht op Google, kwam ik hem tegen om onder de chroot uit te komen. Had de TS ook maar even gegooglet. :'(

[ Voor 30% gewijzigd door Sendy op 16-04-2004 20:51 ]

• GoVegan
Sendy schreef op 16 april 2004 @ 20:45:
[...]
GoVegan >
Jij wil gewoon onder je chroot uitkomen!

Nee, zonder dollen. Als je nu gewoon tegen proftpd zegt dat je niet wil chrooten? Kuch: DefaultRoot
ja ke dat is 'een' oplossing maar wel een hele rigoreuze oplossing, mij zoekt ff verder

• Sendy
  • Niet online
Je kan beter verder lezen. De oplossing is duidelijk gegeven. *Kuch* 2.4
Pagina: 1