Harddisk te heet

Pagina: 1
Acties:

• theFluke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-12-2023
Pas geleden een nieuwe harddisk gekocht, een Seagate Barracude 7200.7. Nu heb ik deze met voldoende ruimte onder mijn andere schijf (cheetah 15k scsi) gehangen. Dacht dat deze schijven niet zo heel erg warm werden maar SMART geeft aan dat de schijf 50 graden is! (idle!). Dit is nog met de case open ook!

Mijn Scsi schijf draait echter op 41 graden idle, maar deze is wel actief gekoeld door een papst. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de temperatuur van een moderne 7200 toeren schijf, in een niet afgesloten ruimte, tot 50 graden celsius kan oplopen. Zou er een defect zijn of moet ik de schijf simpelweg actief koelen?

Bedankt voor jullie advies.
ps. Temps zijn gemeten met DTemp & Speedfan.

Work on time?......Yeah, I admire the concept.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Actief koelen, mijn Maxtor 80 GB 7200 RPM'er wordt ook al snel 55°C idle zonder actieve koeling. Met actieve koeling zit ie rond de 35°C :)

The devil is in the details.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

gooi er wat ijs op :P

Nee, er zijn wel HD coolers te koop, misschien iets voor jou?

ff snel pricewatch gekeken, weet niet zeker of het HD coolers zijn, maar denk het wel:

Akasa AK-HD-BL HDD Flowcooler € 7,- pricewatch: Akasa AK-HDF-W

Antec Cooler HDD Cooling System € 32,-
pricewatch: Antec HD Cooler

Cooler HDD 2xFan Spire HD04020S € 12,-
http://www.tweakers.net/pricewatch/24070

Cooler HDD 3.5 € 7,-
pricewatch: Akasa AK-SB-GN

Cooler Master Cooldrive III HDD koeler € 27,-
http://www.tweakers.net/pricewatch/64588

harddiskcooler titan hdd wave fan € 10,-
http://www.tweakers.net/pricewatch/67040

etc:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55

[ Voor 80% gewijzigd door greatgonzo op 16-04-2004 10:05 ]

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
werkt alles gewoon goed? Want daar gaat het toch om.......Ik neem die temps meestal maar met een flinke korrel zout.

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-03 20:58
Papst @ 7 volt ervoor hangen, scheelt je snel 15 graden, en het is nog stil ook :P

• theFluke
Nono_home schreef op 16 april 2004 @ 10:18:
werkt alles gewoon goed? Want daar gaat het toch om.......Ik neem die temps meestal maar met een flinke korrel zout.
Alles werkt uitstekend :). Maar de zomer zit er weer aan te komen en ik geef om mijn kostbare data. Ik denk dat ik er eens zo'n papstje @ 12dba bij zet. Het moet natuurlijk wel stil blijven.

Verwijderd

Is er dan ook een maximum-temp aan verbonden?

Heb een weekje terug een seagate Barracuda bovenop een maxtor geplaatst, met een zeer kleine tussenruimte (schat 5mm).
De maxtor blijft @40 en de seagate @50. Hoop dat dit dus goed gaat in de zomer. :/

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In de technische specs van de disk staat meestal een maximum operating temperature genoemd. Hoe dan ook, 50 graden is gewoon teveel voor zo'n disk, na verloop van tijd zal ie zeker overlijden. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger het risico. Simpel.

• Nono_home
  • Laatst online: 28-12-2021
theFluke schreef op 16 april 2004 @ 10:35:
[...]

Alles werkt uitstekend :). Maar de zomer zit er weer aan te komen en ik geef om mijn kostbare data. Ik denk dat ik er eens zo'n papstje @ 12dba bij zet. Het moet natuurlijk wel stil blijven.
alsof die disks zouden crashen door die temp....er zijn al zoveel draadjes geweest over het wel of niet extra koelen van schijven maar zie nooit echt conclusies en overtuigende onderbouwingen.

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• theFluke
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 10:59:

Heb een weekje terug een seagate Barracuda bovenop een maxtor geplaatst, met een zeer kleine tussenruimte (schat 5mm).
De maxtor blijft @40 en de seagate @50. Hoop dat dit dus goed gaat in de zomer. :/
Volgens de specificaties mogen ze maximaal 55 graden worden. Daarom maak ook ik me zorgen voor de zomer.

Verwijderd

theFluke schreef op 16 april 2004 @ 11:37:
[...]

Volgens de specificaties mogen ze maximaal 55 graden worden. Daarom maak ook ik me zorgen voor de zomer.
Harddisks worden niet voor niets zonder actieve koeling geleverd. Die dingen kunnen echt wel wat hebben hoor qua temperatuur. Die 55 graden betreft de ambient air temperature, da's nog wat anders dan rechtstreeks de temperatuur van de metalen behuizing meten.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 08:49

spaceboy

Op grote hoogte

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:55:
[...]

Harddisks worden niet voor niets zonder actieve koeling geleverd. Die dingen kunnen echt wel wat hebben hoor qua temperatuur. Die 55 graden betreft de ambient air temperature, da's nog wat anders dan rechtstreeks de temperatuur van de metalen behuizing meten.
Exacto! Ik snap de problemen ook niet zo. Ik heb nog nooit m'n hd gekoeld (actief), is echt onzin. Die dingen zijn ervoor gemaakt dat ze warm worden. Ik geef toe, als ik na 'n middagje achter de pc een keer per ongeluk aan m'n hd voel schrik ik me ook de ballen uit m'n box, maar het hoort er gewoon bij. Ik wil niet een extra vliegwiel (Papst of niet, het is altijd extra geluid) in m'n pc.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

spaceboy schreef op 16 april 2004 @ 11:57:
[...]
Ik wil niet een extra vliegwiel.
Ik dus ook niet, het is nu stil en daar hou ik het graag bij.
Heeft het wel zin om de bovenste hdd om te draaien?(kan toch?)Dus met de bovenkanten naar elkaar toe?
Want volgens mij wordt de onderkant een stuk warmer.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
50 graden is echt niet warm hoor. Ze moeten ook in warme landen kunnen draaien. waar het 40 graden is? 50 graden is echt niet te heet. lang niet. 90 graden is te heet.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Voor de gein eens gechecked in m'n notebook. Wordt 60 graden. Zal me worst wezen.

Alleen waar zit de sensor? De maximale omgevingstemperatuur voor IBM schijven is 55 graden. Als de temperatuursensor op de printplaat zit dan komt de aangegeven temeratuur door de sensor erg dicht in de buurt van de omgevingstemeratuur.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Je data zal niet verdwijnen vanwege een hoge temeratuur. Misschien dat de levensduur achter uit gaat.

Zelf heb ik 2x een coolertje zoals greatgonzo schreef. Voor 12 euro is je schijf erg cool.

P.S. Al de data zo belangrijk is zou ik eerder voor backups/RAID kiezen dan voor extra koeling.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• theFluke
Ik ben enigzins gerustgesteld 8)

In het systeem op m'n werk zit trouwens een Samsung spinpoint 7200rpm die in een krap kastje, volledig passief max 33 graden wordt. Zet natuurlijk ook geen wereldprestaties neer...maar goed.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij hdd koeling heb je imho geen hoge toeren nodig. een klein beetje luchtverplaatsing is genoeg voor een hdd om te koelen. Me Maxtor 120GB word gekoeld met 2x 20mm fans op 6 volt. verplaatst NAUWELIJKS lucht maar is genoeg om het ding stressed op 30 graden te houden.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:55:
[...]

Opzich heb je daar inderdaad een punt mee. Zelfs al leg ik mijn harde schijf los neer, wordt hij nogsteeds tegen de 60 graden. Ik heb nergens gehoord dat ik er een fan bij zou moeten doen..

Toch maar wel gedaan, dat gezoem went wel. ;)

🌞🍃

Verwijderd

hmm, bij seagate raden ze een maximum temp van 60 graden aan. Volgens hun zou een normale kast genoeg koeling moeten bieden aan de schijf.

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/temperature.html

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb in mijn systeem 2 x 40Gb Maxtor en Seagate en 2 x 120Gb Maxtor allen direkt bovenelkaar gemonteerd, en die werken ook met z'n allen erg heet. Ik had nog een stille CPU cooler (origineel Intel) liggen welke ik van zijn koelblok heb afgesloopt en tegen de schijven heb aangezet. Nu zijn ze weer aan te raken en volgens mij op een prima temp.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• FlyEragon
  • Laatst online: 12-03 15:21

FlyEragon

Alien Monkeys

Misschien is het beter om de kast dicht te doen als dat kan en een
goede airflow te regelen... mijn wd 80gb 7.2k komt amper hoger dan 25C
uit. 2intake fans 2 outtake

Verwijderd

Kan het trouwens kwaad om de hdd op zijn kop te monteren? Ook al draait die al een tijdje?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 17:11:
Kan het trouwens kwaad om de hdd op zijn kop te monteren? Ook al draait die al een tijdje?
je kunt ze op elke manier ophangen als je wilt. Ik heb wel verhalen gehoord dat de lagers aan 1 kant sneller slijten als je hem op zn kant legt, maar ik geloof niet dat dat zo'n vaart zal lopen.

• koraks
  • Niet online
Nee, dit is niet zo heel verstandig, al is het risico beperkt. Er is niets mis met een schijf ondersteboven monteren (alle standen zijn ok, mits het lager niet diagonaal ligt), maar als een schijf al een tijd in een bepaalde stand heeft gedraaid, kan anders monteren de schijf binnen korte termijn om zeep helpen.

• pelican
  • Niet online

pelican

Maakt dat met die vloeibare lagers ook nog uit dan? Tegenwoordig heb je toch al die liquid-bearings-nogiets? Lijkt me niet dat die "inslijten"?

• koraks
  • Niet online
Liquid bearing maakt qua slijtage weinig uit, voorzover ik weet. Het beperkt met name het geproduceerde lawaai.

Verwijderd

Wat beter werkt is om eveb een oude koelplaat op je hardeschijf te monteren, scheel bij mij enorm in de temps.

• koraks
  • Niet online
Wat beter werkt is om eveb een oude koelplaat op je hardeschijf te monteren, scheel bij mij enorm in de temps.
Dat is inderdaad een oplossing, maar persoonlijk pak ik het probleem liever bij de bron aan. Het blijkt dat bij bv. de Maxtor DMP9 één snoepje op de print (zo te zien een mosfet) bijna alle warmte produceert. Als je alleen dit snoepje goed koelt (voldoende airflow, maar misschien dat een heatsinkje ook een oplossing is) straalt ie niet meer alle geproduceerde warmte af naar de rest van de schijf, waardoor de hele schijf niet meer heet wordt.

In mijn eigen pc heb ik 2x DMP9 in RAID-1 draaien. Ik heb de schijven op hun zijkant op een plaatje hout gemonteerd, met de printzijde naar elkaar toe. Nog een plaatje erop gemonteerd, en ik had een tunnel met aan de (binnen-)zijkanten de prints van de hdd's en onder en boven een houten plaatje. Aan één kant een (stille) fan gezet voor airflow, zodat de mosfets goed gekoeld worden. De schijven worden in deze opstelling niet warmer dan 25 à 30 graden.
Pagina: 1