Naar aanleiding van dit artikel ( nieuws: Onderzoek naar veiligheid webservers in Nederland ) begon ik me een beetje zorgen te maken over mijn eigen kleine webserver. Ik draai nu al een aantal maanden naar volle tevredenheid op een oude p166, 32 Mb RAM een apache 1.3.28 server. Het is vrij simpel, geen php, sql etc eraan gekoppeld. Onderliggend OS is slackware 9.1. De server draait achter een router waarop alleen poort 80 en de poort voor ssh (22 dacht ik) openstaat. Buiten apache en ssh staat er op de slackware server helemaal niets. Er kan maar 1 persoon inloggen (de root gebruiker). Verder zijn er geen accounts. Mijn apache server loopt zonder dat ik als root ingelogd ben. Ik ben nog te nooberig om te weten hoe dat kan, want slackware zorgt hier bij de installatie zelf voor. Ssh en apache server staan onder beheer van inetd.
Is dit veilig genoeg? Moet ik nog patches downloaden? Moet ik overstappen op versie 2.0? Waarom wordt deze vrijwel nooit standaard in de linuxdistributies meegeleverd en geïnstalleerd? Ik lees in het artikel dat oudere versie kwetsbaarder zouden kunnen zijn. Wanneer ik in de security buglist van apache kijk, zijn de meest kwetsbare bij mijn versie geëlimineerd. Maar toch, hè? Graag hoor ik jullie mening. Misschien maak ik me voor niks ongerust.
Is dit veilig genoeg? Moet ik nog patches downloaden? Moet ik overstappen op versie 2.0? Waarom wordt deze vrijwel nooit standaard in de linuxdistributies meegeleverd en geïnstalleerd? Ik lees in het artikel dat oudere versie kwetsbaarder zouden kunnen zijn. Wanneer ik in de security buglist van apache kijk, zijn de meest kwetsbare bij mijn versie geëlimineerd. Maar toch, hè? Graag hoor ik jullie mening. Misschien maak ik me voor niks ongerust.