Toon posts:

HDD en DVD-ROM speler worden niet herkend in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
probleem:
in bios staat primary master enz. allemaal op auto.
zowel harde schijf als dvd-rom speler worden niet herkend, wel in windows, apparaten werken dan correct.
Om nieuw besturingssysteem erop te zetten wil ik dvd-rom bootable maken. Lukt dus niet omdat hij niet herkent wordt. Booten vanaf floppy lukt wel maar booten met cd-rom ondersteuning failed.
Hoe kan ik nu een nieuw besturingssysteem op een computer krijgen?

groeten
thea

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat zijn de specs van je mobo en de probleemapparaten? En welk OS gebruik je? (wellicht XP, omdat de apparaten zogezegd wel in Windows worden herkend; XP communiceert met de IDE stuff zonder tussenkomst van BIOS ;) ). Zitten de jumpers en kabelaansluitingen wel 100% correct?

Wat je ook zou kunnen doen is om in Windows de CD (of in ieder geval de relevante delen ervan, voor 2K/XP is dat dus minimaal \i386\, de rest hoeft niet) te kopieren naar de harddisk. Dan kun je met een bootflop opstarten, waarna je bijv \i386\winnt.exe kunt uitvoeren om de setup te starten :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 16-04-2004 06:35 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dan kun je met een bootflop opstarten, waarna je bijv \i386\winnt.exe kunt uitvoeren om de setup te starten
Lijkt me lastig als je hdd niet herkend wordt door het BIOS.

Thea, heb je je mobo al voorzien van het meest recente BIOS? Dat lijkt me namelijk stap 1. Als het daarna nog niet werkt kunnen we altijd verder kijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een asus a7v, jumperfree pc133/vc133 socket a motherboard.
Het moederboard is er een uit 99, kan het zijn dat de dvd-rom speler daarom niet herkent wordt?
Er staat nu windows 98 op, ik wil xp eropzetten, in windows 98 wordt alles keurig herkent.
Om xp erop te zetten moet ik de harde schijf formatteren, ik heb het al geprobeerd "zonder"maar dat lukt niet. Harde schijf is ingedeeld in 2 partities, installeren vanaf d gaat niet, tijdens installatie xp moet er geboot worden en dan gaat het fout
Aansluitingen zijn volgens mij allemaal goed, dvd-rom staat op master, kabels kunnen niet stuk zijn anders had windows de apparaten ook niet herkent.

eerste stap bios updaten... mmm nog nooit gedaan
Kan ik volstaan met de update voor de a7v? ( erzijn zoveel verschillende)
eerst de handleiding maar eens goed doorleze voor ik er aan begin.
Iemand nog andere ideeen om het op te lossen?