ntfs naar ext3 op een raid controller

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:40
Op dit moment heb ik nog een win2k server. Graag wil ik deze overzetten naar linux. Het probleem is echter dat er 2x120GB in zit op RAID1 (mirror) die voor 80-90 GB vol zit. Het gaat hier om belangrijke data die niet kwijt mag raken

Ik ben er al achter dat een convert niet werkt. Een nieuwe harddisk kopen om alles over te zetten is op dit moment geen optie. arm studentje

Nu ben ik zelf met het volgende idee aan het stoeien:

1 harddisk loskoppelen van de RAID controller en in een andere pc plaatsen. Deze hdd formateren als ext3. Vervolgens de NTFS harddisk aan dezelfde pc hangen en alle data overkopieëren.

Dan die ext3 hdd aan de RAID controller hangen. Een keertje booten. Dan die NTFS hdd die van te voren is geformateerd aan de RAID controller hangen en de array laten rebuilden.

Erg veel opties en ik weet niet zeker of dit wel gaat lukken....

Iemand die hier ervaring mee heeft of een mening over mijn methode?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Dat lijkt mij dé manier. Lees wel even een software raid howto; je moet je hdd's op een speciale manier partitioneren geloof ik; dat ligt me bij dat ik dat gelezen heb. Verder lijkt me dit een prima idee zo :)

Als je je hdd niet op de goede manier formatteerd, moet je gewoon het geintje nogmaals doen in je linux bak geloof ik.

edit:
Blijkbaar worden deze hdd's ook voor linux; vergeet dan niet een root en swap partitie te maken ;) dat zou ik namelijk wel hebben gedaan :P

[ Voor 20% gewijzigd door pierre-oord op 16-04-2004 07:34 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou in ieder geval van te voren een goeie backup maken..

En als je een backup hebt kun je die eigenlijk net zo goed gebruiken om je ext3 systeem te vullen. De operatie die je nu voor ogen hebt zou in principe wel moeten werken, maar hij heeft wel risico's.

Verwijderd

Hmmm, als je zoiets gaat proberen is er, zoals hierboven door Bigs al gezegd, altijd wel een risico dat je data verliest. Daarom, als je zoiets doet, zorg er gewoon voor dat je een backup hebt! Zonder backup blijft het een riskante operatie.
Als het écht niet anders kan, dan lijkt mij idd de beste manier zoals je het zelf al beschreef. :)

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:40
Het is de bedoeling om het systeem op een andere harddisk te zetten, eentje van een gig of 4. Daarop komt dan een swap, /, /usr etc,etc

Toch maar eens kijken of ik van iemand in de buurt een externe hdd kan lenen voor 1 dagje.
Eerst maar eens kijken dat die server helemaal up and running is voor ik alles ga converteren.

Kan ik dadelijk alles terug gaan omzetten naar NTFS omdat iets niet werkt zoals het hoort 8)7

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!