Toon posts:

PC Start spontaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het afsluiten van de PC (Windows XP Prof.) behoort deze netjes Windows af te sluiten en uitgeschakeld te worden. Dit gebeurt dan ook (dat is dus mooi). Echter, nu komt een vreemde gewaarwording.

Na ongeveer 5 minuten (althans de huidige "testen" is het na ongeveer 5 minuten) is dat bakkie van mening dat hij spontaan tot leven dient te komen. Irritante is dat dit overigens niet iedere keer gebeurt. Het afsluiten gaat in ongeveer 50% van de gevallen goed en de pc blijft uit. In de andere gevallen start deze dus spontaan opnieuw op (soms wel tot 3..4 keer) voordat het gebakje uit blijft.

Mijn bevindingen tot nu toe:

- Spontane herstart vind plaats nadat de pc ongeveer 5 minuten uit staat.
- Het gebeurt niet altijd (ongeveer de helft van de gevallen).
- Het lijkt op een probleem in de richting van WOL, maar de enige andere
Compu die een WOL signaal automatisch zou kunnen sturen is de Novell
Server (echter daar staat niets voor WOL geactiveerd). En waar dan die
5 minuten vandaan komen??
- Het probleem doet zich pas voor sinds ik een tweetal pc's in het netwerk
opnieuw heb geinstalleerd/geconfigureerd. Enige verschil is dat er van
een aantal software pakketten nieuwere versies zijn geinstalleerd en dat
nu SNMP in Windows is geinstalleerd. Configuratie m.b.t. netwerkadapter(s)
is identiek aan de vorige installatie.

Het probleem doet zich voor op een systeempje met een ASUS P4P800 Deluxe (P-IV 2,4GHz) met 512mb RAM waarbij WOL geactiveerd is op de NIC op het mamaplankje. Verder zit er nog een (extra) 3COM NIC in (WOL is daarop niet geactiveerd). In de bios is powermanagement uitgeschakeld, WOL ingeschakeld op PCI en Wake-up via het toetsenbord is geactiveerd.

Komt iemand dit bekend voor? Tips voor verdere testen om precies te achterhalen wat dit probleem veroorzaakt? Het mooiste is natuurlijk als iemand meteen de oplossing weet (maar ik weet dat dit moeilijk is, zeker bij problemen die niet consequent optreden, maar de ene keer wel en de andere keer weer niet).

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dan zet je toch wol uit voor die pc :? dat ie bij de andere uitstaat maakt toch niks uit? die server staat altijd aan dus die heeft al niks aan wol.

volgens mij wordt er om de 7 minuten ofzo een signaal verzonden tussen pc's dus dat zou het kunnen zijn waardoor je pc weer aangaat.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Mr.Nobody schreef op 15 april 2004 @ 22:12:

>> dan zet je toch wol uit voor die pc :?

WOL staat nu juist aan zodat ik die PC (zeker nu het goede weer er weer aan komt) voor bepaalde zaken moet kunnen overnemen vanaf de laptop.

>> dat ie bij de andere uitstaat maakt toch niks uit? die server
>> staat altijd aan dus die heeft al niks aan wol.

Klopt. Maar daar staat WOL op de NICs ook niet aan. Waar ik op doelde is dat de server in staat is om op een aangegeven tijdstip een WOL signaal te sturen naar een (of meerdere) pc's om zo bijv. een image te maken of om b.v. een nieuwe versie van een programma te installeren (en nog wel meer overigens). Die optie staat momenteel volledig uitgeschakeld, dus dat is niet de veroorzaker.

>> volgens mij wordt er om de 7 minuten ofzo een signaal
>> verzonden tussen pc's dus dat zou het kunnen zijn waardoor
>> je pc weer aangaat.

Het zou natuurlijk kunnen. Blijft het vreemd dat het niet iedere keer gebeurt. En dan nog alleen bij 1 pc. Een PC van een huisgenoot (waar WOL ook op is ingeschakeld) heeft er geen last van.