Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 22:43:
Hardstikke leuk allemaal, maar er is een aantal zaken met name genoemd:
Wanneer je zelf een origineel hebt, mag je voor jezelf een kopie maken. Of deze voor thuisgebruik is of voor - bijvoorbeeld - in de auto maakt neit uit. Het belangrijkste is dat JIJ de kopie gebruikt (of jouw economische wederhelft dan wel kind)
Dus:
één kopie
zelf gebruiken
Dus niet een gedownloadde versie, je mag het ook niet beschikbaar stellen aan anderen.
Ongetwijfeld zijn er duizend semi afwijkende situaties te bedenken, maar ik zou die mensen willen aanraden rechten te gaan studeren en de regelgeving en de wet te toetsen aan diverse verdragen, wellicht help je ons er dan allen mee!
Overigens: van de heffing op mediadragers gaat vrijwel neits naar de artiest, dat verdwijnt in de handen van de stichting conamus, Buma en andere bedrijven..... da's dus nog erger

nu weet ik niet wat je bedoelt met 'wanneer je zelf het orgineel hebt'
het zit zo dat als ik van jou een cd leen, ik voor mezelf een kopie mag maken (ik betaal daarvoor ook een heffing op de drager van mijn kopie.
als je het echt op de spits gaat drijven: jij mag voor mij een kopie maken zolang ik maar op de 'enter toets' druk die het kopieerproces in werking zet.
ik mag voor mezelf ook gerust 100 kopieen maken (ik betaal immer ook 100x een heffing). ik mag die kopieen alleen niet weggeven of verkopen.
ik mag de cd'tjes echter alleen maar in familie (huishoudelijke) kring afspelen.
volgens mij gaat die heffing volledig naar de stemra, en die stuurt dat door naar de artiesten 9daar zullen ze wel een of ander ratingsysteem voor handhaven.
De platenmaatschappij ziet niets van dat geld (en ja, daar balen ze van

)
volgens mij is het zo dat als jij voor 25 euro aan cd- r's koopt en die brandt, dat er veel meer geld naar de artiesten stroomt dan als jij voor 25 euro 1 nieuwe cd koopt (daarvan gaat het meeste geld naar de platenzaak, daarna het meeste naar de platenmaatschappij, en nog een klein deel naar de artiest)
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 23:01:
[...]
en daar zit precies het probleem. als je een kopie maakt, is dat idd strikt voor persoonlijk gebruik. je mag hem dus niet uitlenen, en dus kan iemand anders geen kopie van de kopie maken

Volgens mij mag je een kopie ook uitlenen hoor.
(dat is namelijk wat anders dan muziek publiekelijk verspreiden (uploaden).)
Aan een (rechtens verkregen) kopie zitten afaik dezelfe rechten als aan een cd die je in de winkel hebt gekocht.
Een cd die je in de winkel koopt is namelijk ook strikt voor persoonlijk gebruik.
In een disco mag daarom ook gewoon met gekopieerde cd's gedraaid worden. De heffing die voor het 'publiekelijk verspreiden' van de muziek betaad moet worden wordt apart in rekening gebracht. Dit gebeurt op jaarbasis en hangt af volgens mij af van zaken als bezoekersaantallen
[
Voor 19% gewijzigd door
mr_petit op 15-04-2004 23:10
]