Minikoelkast als cpu koeling??

Pagina: 1
Acties:

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag,

Ik zat laats es te denken hoe ik me cpu misschien kan koelen, toen kwam ik opeens op een iedee om een minikoelkast als cpu koeling te gebruiken. zon koelkastje die je in de auto kan gebruiken weet je wel, die op 12V werkt. Heeft iemand dit al es geprobeert? zo ja? is et gelukt ja of nee? ik hoor et wel.

Blaad

Verwijderd

In zo'n mini koelkast zit meestal een peltier element in zoek daar maar eens op.
Ik weet niet hoe je van plan was met alleen zo'n koelkast je cpu te koelen?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

Die werken gewoon met een pelt, en hebben veel en veel te weinig vermogen om de warmte gegenereerd door de cpu weg te werken.
Dit is al... ehm.... een stuk of 20 keer langsgekomen.

@ Idioteq: dat zeg ik, gamma :P :+

[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 15-04-2004 21:36 ]

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Hmm, dacht ik ff slim te zijn, maar neu :) word dus niks. thanks guys hoef ik niet moelijk te doen

Blaad

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Er zijn wel minikoelkastjes die wel bruikbaar zijn (de types met een 12v compressor erin) alleen zijn deze helaas niet echt goedkoop te noemen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

Rmg

Opzich zou het wel te gebruiken zijn als waterchiller(tje) lijkt me

Als : je een resevoir in je WC hebt die niet extreem groot is (duurt anders te lang)
En je niet teveel flow hebt ( anders koelt het niet af :/ )

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De meeste minikoelkastjes zijn gewoon véél te zwak om een cpu te koelen. Zelfs zo'n grote koelkast is al krap aan qua koelvermogen.

🖥️ | 🚗

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
en wat als je zo van die koelboxen die ook koelkast spelen in auto's hun pelt nu eens gewoon,los(wel vastgezet natuurlijk maar ergens willekeurig(liefst vanbove en bij een fan)) in je kast steekt?

Zodat de lucht gekoeld wordt waardoor de CPU ook ineens een koeling krijgt aangezien luchtkoeling lucht vanin de kast gebruikt. en zo'n pelt kan misschien de CPU niet direct koelen maar lucht koelt makkelijker denk ik en/of is minder warm. Enkel,zou je dan condens krijgen zowizo ,ja of nee?

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Epsilon

Raz- schreef op 15 april 2004 @ 22:29:
Opzich zou het wel te gebruiken zijn als waterchiller(tje) lijkt me

Als : je een resevoir in je WC hebt die niet extreem groot is (duurt anders te lang)
En je niet teveel flow hebt ( anders koelt het niet af :/ )
onzin

Hij kan het vermogen uit het water halen, of hij kan het niet
flow maakt niets uit, dan warmt het water gewoon meer op bij de CPU.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Bestaan er geen mini vrieskasten? Wel oppassen met condens dan maar dat kan je verhelpen.

Blaad

Verwijderd

mini koelkast gaat niet lukken denk ik tenzij je zelf dingen hebt om dat te ondwerpen.

http://www.new-generation.nl/ zoek hier eens bij
Koeling (CPU, Kast, water, extreme) en dan Extreme Cooling en dan nVENTIV

wel prijzig (en ijsig :) ) Euro 739,00 maar dan kan je wel je cpu onder het vriespunt krijgen _/-\o_

Verwijderd

maar zou zo'n koelkastje in princiepe aangesloten kunnen worden op je voeding?

misschien dat je je radiator van je watercooling in 't koelkastje kwijt zou kunnen... zou toch paar graden winst moeten zijn ?

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:54:
maar zou zo'n koelkastje in princiepe aangesloten kunnen worden op je voeding?

misschien dat je je radiator van je watercooling in 't koelkastje kwijt zou kunnen... zou toch paar graden winst moeten zijn ?
Hij gaat op 12 volt dus hij kan aangesloten worden in je pc.. Ik had ook zo'n idee maar iedereen zei dat het niet zou lukken omdat ie te weinig vermogen heeft voor de hedendaagse cpu's dus heb ik het maar achterwege gelaten..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:22:
mini koelkast gaat niet lukken denk ik tenzij je zelf dingen hebt om dat te ondwerpen.

http://www.new-generation.nl/ zoek hier eens bij
Koeling (CPU, Kast, water, extreme) en dan Extreme Cooling en dan nVENTIV

wel prijzig (en ijsig :) ) Euro 739,00 maar dan kan je wel je cpu onder het vriespunt krijgen _/-\o_
Voor zoveel geld kun je een Prom of mach II kopen en dan heb je er een case bij ook...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op 17 april 2004 @ 00:37:
[...]

Voor zoveel geld kun je een Prom of mach II kopen en dan heb je er een case bij ook...
Wat dacht je dat nventiv was dan :P
http://www.nventiv.com/ <- mach ii gt @ main page

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Oke, heb wat gevonden, een ouwe auto vrieskast, Heb ff gelezen wat voor peltier der in zit, 35Watt alleen hij vreet wel behoorlijk wat Ampere 3 maar liefs, die kan je dus niet in je kassie aansluiten dus. :( Maar als ik em nou uit elkaar haal en da waarme kant buiten en de koele binnen van men kast, zou ik dan condens krijgen? En zo ja dan zou ik toch een weerstand er tussen plakken. maar wat misschien nog mooier zou zijn, ik heb een alminium kast als ik nou die peltier daar aan monteer (buitenkant) zodat men kast wel lekker koel is :) niemand dat al es geprobeert aan je kast plakken? anders ga ik et ffies proberen.

Blaad

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

35 watt is _veel_ te weinig om een pc mee te koelen. Daar ga je echt niets mee winnen.

Wil je je PC met pelts koelen? Voor een proc heb je al snel een 226W nodig om een beetje redelijke temps te krijgen. Als je de pelt dan nog eens niet direct aansluit heb je op veel andere punten nog meer verlies en is het enige effect voor jou een hoger uitgevallen energierekening.

Er liep hier pas ook een topic over het gebruik van pelts in een waterchiller setup. Zelfs daar was de conclusie dat het niet erg veel nut had om een waterchiller met (sterke) pelts te maken.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Ik wil et niet voor men CPU gebruiken.. lees men bericht es wat verder :|.

Blaad

Verwijderd

Gaat niet werken :) 35W is erg weinig. Je case ermee koelen zal ook weinig nut hebben denk ik.

3A is trouwens niet zoveel. Een beetje pelt trekt al 11A of meer.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Hier kan je niks mee koelen behalve drank dan, je kan er ook niet je radiator inzetten omdat die de 80 watt van je proc aan de omgeving kwijt moet.

80-35=45 watt die overblijf, dan warmt je water vlug op!

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1