Toon posts:

Op het uiteinde van de VGA kabel gaan staan. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had vroeger naar me moeder moeten luisteren.
"Ruim je kamer op en maak er niet zo'n zooitje van!", riep ze altijd.

Tevergeefs, want ik ben nu dus op mijn VGA kabel gaan staan wat dit effect geeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.deniax.nl/pin1.jpg

De kabel komt uit een Hercules 17" TFT scherm. Het probleem is, de kabel splitst zich uit in allerlei prachtige draadjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.deniax.nl/pin2.jpg

Nu het probleem dus!

Ik kan dus niet zomaar 1,2,3 een andere kabel gaan kopen in de winkel aangezien dit zo te zien custom made is.

Of kan het wel en moet ik gewoon met een soldeerbout oid aan de slag?

Of kan ik het ijzeren plaatje waar ik op ben gaan staan op de een of andere manier vervangen?

Tips zijn welkom

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 21:22 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het lijkt mij heel eerlijk gezegd gewoon een kwestie van hercules bellen, verhaal uitleggen en tegen een hopelijk geringe vergoeding een nieuwe kabel krijgen, dit is gewoon plug and play.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

ehm, creativiteit kent geen tijd he?

pinnetjes rechtbuigen en dat metalen plaatje kun je idd gewoon vervangen door een andere (uit een oude monochroom monitor desnoods). combinatietangetje+lijm en veel geduld doen wonderen.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50

w0w

Misschien een nieuwe kabel kopen en die nieuwe plug eraan solderen?

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Hoe heb je dat in godsnaam klaar gekregen :X

Wat je misschien kunt proberen is dat ijzer een beetje recht en terug te buigen misschien dat het net genoeg is om weer te werken. of wat een beetje lastiger wordt maar jezelf ook aangeeft en dat is dus kabeltjes solderen gaan.

-Te huur

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt natuurlijk draadje voor draadje doormeten, zodat je weet welk draadje correspondeert met welk pinnetje. En dan een nieuwe kabel erop soldern.

Of je pakt de dremel en dremelt het stukje wat scheef zit gewoon weg :P misschien niet de netste oplossing, maar werkt het weer (de pins lijken nog goed namelijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ghostrider
Het lijkt mij heel eerlijk gezegd gewoon een kwestie van hercules bellen, verhaal uitleggen en tegen een hopelijk geringe vergoeding een nieuwe kabel krijgen, dit is gewoon plug and play.
Al gedaan, ik wacht nog steeds op antwoord helaas.

gunhead
en dat metalen plaatje kun je idd gewoon vervangen door een andere (uit een oude monochroom monitor desnoods). combinatietangetje+lijm en veel geduld doen wonderen.
Dus als ik het goed begrijp, dat blauwe "omhulsel" kan ik er dus gewoon afhalen en dan blijft dat "ding" waar die pinnetjes uit komen gewoon intact zodat ik een nieuw "omhulsel" eromheen doe?

yojordi
Misschien een nieuwe kabel kopen en die nieuwe plug eraan solderen?
Het liefste soldeer ik niet omdat er veel signaal verloren gaat waardoor het beeld stuk slechter wordt :(

Yagermeister
Hoe heb je dat in godsnaam klaar gekregen
Uhm mwja, je naam had er een beetje mee te maken :Y)

Terw_Dan De pins werken inderdaad gewoon nog , alleen dat ijzer weghalen betekend dat ik alleen maar hoef te niezen tegen me pc en die pinnen gaan scheeftrekken :)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je monitor heeft toevallig geen DVI aansluiting ? ( Ja het duurde even voor ik hier op kwam :) )

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 21:33:

Terw_Dan De pins werken inderdaad gewoon nog , alleen dat ijzer weghalen betekend dat ik alleen maar hoef te niezen tegen me pc en die pinnen gaan scheeftrekken :)
't is toch alleen het bovenste stukje of niet? en je kunt hem met die 2 schroefjes wel gewoon vast zetten op zich. die pinnen trekken dan echt niet scheef hoor.

Verwijderd

Waarom gebruik je geen oude VGA kabel? Je hoeft toch alleen maar de volgorde van de draadjes na te meten en dan kan je de kabel toch opnieuw aan het stekkertje aan de printplaat zetten? :?

Volgens mij is er vrij weinig custom aan eigenlijk. De aansluitingen van een TFT scherm zijn bekend en het zwarte stekkertje kun je "gewoon" kopen, maar die kun je dus ook hergebruiken...

Ik snap het probleem niet |:( ....mis ik soms iets?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 21:45:
Waarom gebruik je geen oude VGA kabel? Je hoeft toch alleen maar de volgorde van de draadjes na te meten en dan kan je de kabel toch opnieuw aan het stekkertje aan de printplaat zetten? :?

Volgens mij is er vrij weinig custom aan eigenlijk. De aansluitingen van een TFT scherm zijn bekend en het zwarte stekkertje kun je "gewoon" kopen, maar die kun je dus ook hergebruiken...

Ik snap het probleem niet |:( ....mis ik soms iets?
edit:
ik bedoel dus dat je die kabelschoentjes ook los kunt kopen en dat je dan de losse kabeltjes weer terug kunt stoppen. Een soldeerbout hoeft er niet aan te pas komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ghostrider
Je monitor heeft toevallig geen DVI aansluiting
Helaas...

Terw_Dan
en je kunt hem met die 2 schroefjes wel gewoon vast zetten op zich. die pinnen trekken dan echt niet scheef hoor.
Klopt, maar ik neem me pc vaak mee enzo, dan moet ik hem weer eraf doen en dat kan zonder dat omhulsel echt funest zijn :(

Cookie76 Omdat ik 1 draad meer tel dan bv hier te zien is: http://www.bbdsoft.com/video.html , daarom dacht ik dat het wellicht anders is.

Maar als jij zegt dat het hetzelfde is dan komt het mooi uit.

Dan meet ik eerst van de oude kabel welk pinnetje welk draadje is en strip ik een oude VGA kabel en sluit die aan op de oude zwarte connector.
Begrijp ik het goed? B)

edit
ik bedoel dus dat je die kabelschoentjes ook los kunt kopen en dat je dan de losse kabeltjes weer terug kunt stoppen.
Kan ik sowieso niet gewoon de oude gebruiken als ik maar zorg dat alles er goed uitgehaald wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 21:57 ]

Verwijderd

JA dat bedoelde ik ook in eerste instantie...overigens kan het extra kabeltje best de aarde zijn...extra ground.

Maravoor kwaliteit kun je het beste wat nieuwe metalen schoentjes halen hoor...Dat klemt vaak toch net wat beter, dan hergebruikte. Want metaal kun je nooit precies terugbuigen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 22:09 ]

Verwijderd

Als ik je foto met de pinout vergelijk zie ik dat je pin 11 mist. En in de pinout staat dat die niet wordt aangesloten ;)

Ik denk dat als je het zelf wil fixen, je het makkelijkst gewoon een andere VGA kabel kan pakken, en daar de connector (die in je TFT zit) op zetten.

Maar als ik een leuk TFT scherm had, en Hercules niet moeilijk zou doen over het vervangen van de kabel, dan zou ik gewoon effe (zoals jij al gedaan hebt) een mailtje sturen met het hele verhaal en een pic, en zo een nieuwe kabel aanvragen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 21:47:
[...]

edit:
ik bedoel dus dat je die kabelschoentjes ook los kunt kopen en dat je dan de losse kabeltjes weer terug kunt stoppen. Een soldeerbout hoeft er niet aan te pas komen.
Exactly, dat zwarte stekkertje is toch uitneembaar?
Moet je toch wel kunnen regelen met wat moeite?
Pagina: 1