Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Externe laptop accu in backpack

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn laptop laatst een backback (laptop tas in vorm van een rugtas) gekocht. Nou heb ik daar nog redelijk wat ongebruikte ruimte in zitten. Ik zat zo te denken om daar een aantal accu's in te hangen met een spannings regelaar (om de spanning precies 20v te laten houden. Zodat ik b.v tijdens een lange treinreis een aantal uren langer kan laptoppen. Nu zit ik alleen met de volgende problemen:

-Welke accu ga ik gebruiken?
-Hoe maak ik een spannings regelaar?
-Hoe ga ik die accu's na de tijd opladen?

Het gaat hier om een Jewel Briliant 2785, de adapter levert 20v gelijkspanning en kan max. 120 watt aan stroom leveren. Dus zolang de laptop accu vol zit of eruit is dan zou het moeten werken met een externe accu.

Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben gegeven over mijn probleem.

Verwijderd

1. De beste accu cellen die er op dit moment zijn lion cellen.
2. De accu hoeft niet consant 20v volt te leveren dus een spaningen regelaar is niet nodig.
3. Met een voedig die ook een stroom begrenzing heeft of je bouwt deze schakeling http://shdesigns.org/lionchg.html

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk moet de spanning constant 20v zijn want als de accu ('s) half leeg zijn leveren ze vaak nogmaar een deel van de oorspronkelijke spanning laten we zeggen 16 volt en dat pikt de laptop echt niet hoor.

Verwijderd

Maar dat zelfde effect heeft de 'echte' batterij in de laptop toch ook? Of wil je hem op het adapterpoortje aansluiten?

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:48
Voor in je laptoprugzak zijn er ook kant en klare oplossingen te vinden, even gegoogled

dit is een mooi plat model:
http://www.batterycanada.com/Universal_Laptop_Battery.asp

blokvorm:
http://www.bixnet.com/unpowbat.html

Deze zijn echter nogal prijzig, 200-300 euries.

Een selfmade oplossing die wat minder prijzig is zou ik ook wel interessant vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Een laptop accu heeft volgensmij een ingebouwde spannings regelaar. (kben geen expert op dit gebied)
Ja ik wil gewoon de adapter aansluiting gebruiken.

Kheb een beetje zitten zoeken enzo en kwam dit tegen

http://www.sarrio.com/sarrio/12voltlaptop.html

Zoiets probeer ik dus te maken maar dan zelf bouw en dus veel goedkoper

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:57
Misschien zijn de cellen van een laptop Parralel geschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn ze niet maar dannog zou de spanning zakken naarmate de accu leeg raakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 18:15:
Tuurlijk moet de spanning constant 20v zijn want als de accu ('s) half leeg zijn leveren ze vaak nogmaar een deel van de oorspronkelijke spanning laten we zeggen 16 volt en dat pikt de laptop echt niet hoor.
Ik weet niet of je het weet maar er zit een inveter in je laptop die van de voeding spaning 20v omzet naar de 3,3v, 5v, 12v, -5v, -12v, enz.
Dat kan die inveter nog steeds perefect doen waneer de ingane spaningminde is.

Als je 5 lion cellen serrieschakelt dan lever die maximaal 21v, en waneer de accu leeg is nog 18 v. Aleen let er wel op dat je de lion accu niet nodg veder ontlaad, waneer de cel spanging onder de 3 volt komt (bij 5 cellen is dat 15v) dan raken de cellen beschadigt.

Maar ik ben bang dat je niet genoeg elektronica kennis hebt om met deze accu's te gaan werken.

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er meer aan te denken om een aantal lood accu's te gebruiken, is dat mogelijk?

Verwijderd

Ik zou dit persoonlijk niet oplossen met loodaccus, misschien wel goedkoop maar zeker neit handig, lange laadtijd en oppassen dat ze niet volledig ontladen.

ik zou gaan voor NiMh D cellen van min 7000mAh, je zou er dan 16 nodig hebben,
en dit is ook een prijzig grapje 16 x ongeveer €12 is nog €192.

(JC Ken het is trouwens in serie schakelen, bij parralel kun je de stroom bij elkaar optellen, maar blijft het 3,6 Volt)

Verwijderd

Ja, ik bedoelde serrie, cel spaningen van lion cellen vairieert tussen de 3,6v~4,2v.

oude lion laptop accu's worden vaak voor weinig op computer beursen verkocht om de laad contoller die er in zit kapot is maar de lion cellen zelf zijn wel nog helemaal goed. Lion accu's zijn ook stukke lichter dan nimh en nica en hebben een veel grotere capiciteit.

Veder zal je moeten kijken of je laptop uit gaat waneer de ingan spaning lager wordt dan 15v, want dan heb je meteen het probleem opgelost van dat je accu te ver ontlaad.

loodaccu's raad ik je af, zijn lood zwaar hebben een korte levensduur en zijn lastigere te laden.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 23:49
wat denk je van een Travel Kit .. dus een speciale Auto voeding ( 12 volt ) daar kan je makklijker aan komen nml,
er al over naaged8 ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog niet over nagedacht, kben ook een aardige leek op elecktronica gebied. Ik kan printjes solderen enzo maar daar houd het wel bij op. Daarom heb ik deze topic ook gestart :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik zou gewoon een 24 volt accu pakken en dan deze voeding maken.
een 7820 spanningsregelaar bestaat volgens mij niet, ik zou deze dus vervangen door een LM317, dan moet er wel een weerstand en een potmeter bij zoals hier staat beschreven.
Op die manier heb je een mooie instelbare voeding die 5A kan leveren.

Ik vraag me alleen af hoever de spanning van de accu in kan zakken voordat de spanning die aan de laptop geleverd wordt beneden de 20 volt komt.

die gelijkrichter heb je uiteraard niet nodig ;)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Welke 24 volt's accu had je in gedachten?

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Is dit niet wat je zoekt , en niet duur

KLIK hier link is wat lang

ik kan alleen niet vinden hoe zwaar zo`n ding is

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 16 april 2004 @ 00:21:
een 7820 spanningsregelaar bestaat volgens mij niet, ik zou deze dus vervangen door een LM317, dan moet er wel een weerstand en een potmeter bij zoals hier staat beschreven.

Ik vraag me alleen af hoever de spanning van de accu in kan zakken voordat de spanning die aan de laptop geleverd wordt beneden de 20 volt komt.

Uit een LM317 kan je maar 1,5A trekken, en dan heb je een gigantisch koelblok nodig.
Je zou dan een powertor kunnen gebruiken maar dan zit je weer met een flink koelblok (bovendien zijn die torren vrij prijzig).

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een beetje zitten zoeken op www.conrad.nl
En daar heb ik een paar interresante accu's gevonden :

http://www1.nl.conrad.com...age=1&price=Geen+prijs%21

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 10:56 ]

Verwijderd

Tot 23volt, bij een spanging relegelaar ben je al gauw minimaal 3 volt kwijt van je ingan spaninge. Dus dat heeft geen nut.

Trouwens die inverter in de laptop kan best we 1volt meer hebben en zal he took nog steeds goed doen waneer je spaningen is terug gelopen tot 18v.

Ik zal gewoon op een computer beurs wat afgedankte lion accu pak's kopen voor 5 euro per stuk. In de winkel betaal je al gauw 5 euro per lion cel.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Probeer uit te zoeken wat het spanningsbereik is voor je laptop. Een DC-DC converter (die dit intern omzet in 3.3V, 5V, 12V, etc) heeft vaak een groot ingangsbereik. Wellicht is 12V of 24V ook mogelijk en dan kun je het gewoon met 1 of 2 loodaccu's voeden. Bij conrad hebben ze een stekkerladertje hiervoor. Je moet natuurlijk wel eerst zeker weten of die 24V niet teveel is...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 20:11:
een liniaire regelaar lijkt met 'niet echt' handig (lees 'echt niet') Dat is alleenmaar onnodig verkwisten van vermogen (in de vorm van warmte).

En je moet zorgen dat je aan 24V komt ... en dat zijn VEEL NIMH cellen

Ik zou voor een 12V accu zorgen (10 NIMH of loodaccu) en dat met een schakelende voeding opvoeren tot 20 V

En lukt zelfbouwen van een switcher niet dan kun je nog altijd een standaard auto voeding kopen (wat je zowiezo beter kunt doen ..e bent kant en klaar waarschijnlijk zelfs nog goedkoper dan zelfbouw)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Zou een kleine ups geen goed idee zijn? zoals deze:

http://www.trust.com/products/product.htm?artnr=13504

Verwijderd

Haeg schreef op 16 april 2004 @ 08:50:
Is dit niet wat je zoekt , en niet duur

KLIK hier link is wat lang

ik kan alleen niet vinden hoe zwaar zo`n ding is
Met 260 psi luchtpomp om de kruimels van je gevulde koek uit je tobo te blazen! _/-\o_

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je al naar de afmetingen gekeken? 14 x 10 x 33 cm, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel ruimte jij over hebt. :P
Daarbij, ik zou met mijn laptop (p4) met dat ding volgens hun eigen berekening 3 minuten langer kunnen spelen. Mijn gewone huis-tuin-en-keuken beestje zou geeneens genoeg tijd hebben om fatsoenlijk af te sluiten.
En als laatste nadeel: Trust. had ik beter mee kunnen beginnen, was ik gelijk klaar geweest :X :+

Verwijderd

Topicstarter
kick

Ik wil dit projectje erg graag gaan bouwen maar dan heb ik jullie kennis echt nodig ;)
Pagina: 1