BIOS Rom Checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111608

Topicstarter
Vandaag een nieuw systeempje inelkaar gezet, met de volgende onderdelen:

Club3D GeForce FX5900XT 128mb
AMD Athlon XP 2800+
Asus A7N8X-X
512DDR PC3200
Maxtor 120GB 7200rpm 8MB Cache
480W voeding
Lite-on CD-ROM 52x
Floppy drive
Arctic Cooling Copper 2M

Alles netjes aangesloten op moederbord. Pc gestart, alles begon gewoon te lopen. HDD spinde, koeling van CPU liep, koeling videokaart ook. Beeld gaat aan en je ziet dat je videokaart herkent wordt.

Daarna krijg ik:
Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media ...
Hij blijft dus hele tijd hierop hangen.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen:

- Gekeken in FAQ, kon niks relevants vinden

- Search functie gebruikt, een paar matches gevonden maar nergens echt een oplossing of duidelijk antwoord.

- BIOS geprobeerd te resetten, stroom eraf, jumper omzetten, batterije eruit, ff wachten, jumper goed, batterij erin ... helpt niet.

- Geheugen van andere PC in de nieuwe gezet, helpt niet.

- Batterij van andere PC geprobeerd, helpt niet.

Heb mijn best gedaan dus :). Hoop dat iemand met een duidelijk antwoord kan komen, als die er al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Oplossing voor BootBlock => PMG FAQ :Y)

En omdat ik niet de beroerdste ben: http://www.asus.com.tw/su...pe=Latest&SLanguage=en-us :P

[ Voor 48% gewijzigd door Atlas op 15-04-2004 17:50 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Maar dat gaat over een mislukte BIOS flash recoveren. Ik heb helemaal niks geflasht. Gewoon gekocht en inelkaar geknutselt en toen kreeg ik het al.

Moet ik het dan toch maar even proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:01
Yep, of je moet het ding terugbrengen naar de winkel. De bios is blijkbaar toch fout geflasht door iemand of het is een foutje in het productieproces. Het zou ook kunnen dat het flash geheugen niet goed is en er een dood bitje in zit ofzo. Als het herflashen niet helpt dan moet ie maar terug.

Edit: Ik heb die melding zelf ooit gehad met een ouwe pc toen ik slim dacht te zijn en een aanpassing maakte in de bios mbv een eprom programmer. Toendertijd kon je nog niet flashen en moest je de eprom uit het voetje trekken, stikkertje van het raampje peuteren, met eprom programmer uitlezen voor backup, wissen met uv licht in eprom wisser, met de programmer herprogrammeren en weer in het voetje drukken. Dit was ook een Award bios :+

[ Voor 39% gewijzigd door Ploink op 15-04-2004 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Anoniem: 111608 schreef op 15 april 2004 @ 17:52:
Bedankt voor je reactie. Maar dat gaat over een mislukte BIOS flash recoveren. Ik heb helemaal niks geflasht. Gewoon gekocht en inelkaar geknutselt en toen kreeg ik het al.

Een bootblock betekent dat je bios gaar is :)
Zo kun je de bios opnieuw flashen en hopen dat ei het daarna wel weer doet.

Maar als ik het goed lees is het mobo nieuw, dan zou ik hem gewoon terugbrengen :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bootdisk gemaakt zoals beschreven in FAQ. Files erop gegooid en PC opgestart. Het wil het niet echt lezen :(. Dit helpt dus ook niet.

Kan het echt alleen maar een BIOS probleem zijn? Dus niet een ander stukje hardware wat moeilijk zit te doen?

Edit for Atlas: Hij is inderdaad nieuw, nog maar paar uurtjes oud. Morgen maar even terugbrengen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 111608 op 15-04-2004 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Anoniem: 111608 schreef op 15 april 2004 @ 18:08:
Bootdisk gemaakt zoals beschreven in FAQ. Files erop gegooid en PC opgestart. Het wil het niet echt lezen :(. Dit helpt dus ook niet.

Kan het echt alleen maar een BIOS probleem zijn? Dus niet een ander stukje hardware wat moeilijk zit te doen?
Heb je een andere CPU in de buurt? Dat is het enige wat ik nog kan bedenken.

En raar dat ie niet van flop leest. Zit je diskette station goed aangesloten? Maw: brandt het groene lampje niet voortdurend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Heb je een andere CPU in de buurt? Dat is het enige wat ik nog kan bedenken.
Het ligt niet aan de cpu, ram of cmos setup. Het bios flashrom heeft last van bitrot. Kun je nog in de bios setup komen? Wellicht staat floppy drive daar niet in als boot device. Anders kun je nog proberen DOS op een hd te installeren en die eraan te hangen, of een bootable cd.... Nah, ik zou 'm gewoon terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok nu even een hele stomme vraag maybe, maar komt die :P

Mijn lampje van Floppy drive brandt inderdaad constant :) Maar wat the neuk kan je verkeerd aansluiten aan zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ik kreeg deze melding ook op een oude cyrix pr200 met vaag mobo en AT voeding. Wat bleek na heel veel geklooi en schijfjes die ie dus ook niet wilde lezen: voeding kaput > ding boot niet lekker, herkent wel wat (vika) maar de checksum geeft ie fout weer....
op een andere voeding deed ie t toen perfect! probeer t ff zou k zeggen :y

en @ continu brandende floppy-licht: ff kabel achterin de drive omkeren? bij sommige modellen kan ie er op 2 manieren in, de ene kant is goed, de ander geeft een continu branden lampje en wil geen flop lezen (kan dan wel je flop-data vernietigen trouwens :P )

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen__online op 15-04-2004 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Anoniem: 111608 schreef op 15 april 2004 @ 18:25:
... Maar wat the neuk kan je verkeerd aansluiten aan zo'n ding?
De floppy kabel er verkeerd om in doen :)

Bij mijn weten is de floppykabel de enige kabel die geen beveiliging (zoals een extra stukje plastic) heeft om dit te voorkomen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Floppy drive brand constant vanaf het moment dat er detecting floppy drive komt te staan. Omdraaien van kabel heeft niks uitgemaakt. Hij wil het gewoon niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ploink schreef op 15 april 2004 @ 18:20:
[...]

Het ligt niet aan de cpu, ram of cmos setup. Het bios flashrom heeft last van bitrot. Kun je nog in de bios setup komen? Wellicht staat floppy drive daar niet in als boot device. Anders kun je nog proberen DOS op een hd te installeren en die eraan te hangen, of een bootable cd.... Nah, ik zou 'm gewoon terug brengen.
Nope kom niet in de bios setup. Blijft gewoon meteen hangen. Floppy blijft die niet lezen. Heb alles maar uitelkaar gehaald morgen vroeg even terug naar Computerland en nieuwe halen. Had ze net gebeld en veel nuttigs kwam er niet uit. Moest maar langskomen zodat ze hem daar gingen testen. Weet ik meteen of het daaraan ligt of toch iets anders.

CPU er ook afgehaald zag er goed uit, dus geen CORE crack ofzo waar het volgens anderen (in andere topics) ook door kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Het gaat dus niet om een enkel onbelangrijk bitje in je flash rom, maart hij is al zo brak dat ie niet eens meer boot. Het board moet dan terug naar de fabrikant die hem met speciale hardware mogelijk nog wel kan flashen. Vroeger gebeurde dat met een vervangende bios op een isa kaart. Het zal nu wel net zoiets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:21
en als je je flop drive eraf haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik geloof dat ik het nu snap. Ik weet dat sommige flashrom chips een bootblock hebben. Dit is een klein deel van het flashgeheugen dat bij het flashen niet overschreven kan worden. Dit is een hardwarematige beveiliging. De code die hier staat is dus de "Award BootBlock BIOS v1.0". Het controleert zodra je de pc aanzet of de checksum van de bios klopt, zoja dan start ie de normale bios, zo niet dan probeert ie een flash programma van de floppy te laden. De processor werkt, want die voert immers de code uit. Waarom de floppy dan niet werkt is nog een raadsel... Misschien een bug in deze bootblock bios, floppy hardware defect, bitrot in bootblok of mogelijk elders in het systeem waardoor de cpu foute code uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit mobo is gewoon DOA1. Terug naar de winkel en je krijgt meteen een nieuwe mee.

Je moet geen problemen gaan proberen te verhelpen die je zelf niet veroorzaakt hebt (je hebt zelf geen bios-flash oid gedaan), het kan alleen maar erger worden.

Bovendien is het voor de winkel en voor een soepele afhandeling alleen maar beter om hem snel om te ruilen ipv een paar weken wanhopig naar oplossingen te zoeken.(zo ver was je no niet, maar ik heb het vaak genoeg zien gebeuren :) )

1:DeadOnArrival

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 15-04-2004 20:45 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rfolkers schreef op 15 april 2004 @ 19:52:
en als je je flop drive eraf haalt.
Niet geprobeerd, systeem is nu alweer uitelkaar gehaald. Maar lijkt me toch vrij knap van een Floppy Drive als die een hele moederbord kan verneuken :) of er in ieder geval voor zorgen dat er een Bootblock komt.

Maar als ik jullie dus goed begrijp is het of een fabrieksfout of moederbord is ooit door iemand anders gekocht, geflasht en terugebracht en nu weer opnieuw verkocht?

Lekkere service dan daar bij Computerland.

Vorig jaar een A7V8X gekocht daar en ook 2 keer terug gemoeten omdat er van alles niet klopte aan dat ding. Uiteindelijk bleek het mijn geheugen te zijn maar toch. Dat is het in ieder geval nu niet.

Btw, is het uitgesloten dat het een conlfict is tussen meerdere apparaten in mijn systeem? Brakke CPU brakke videokaart? Dat zijn de 2 die ik nog niet getest heb namelijk. Heb alleen batterij wissel en geheugen wissel gedaan en dat hielp niks.

Nou ja bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik zal morgen even posten wat eruit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Je weet niet zeker of dat bord van iemand retour is gekomen. Ook totaal nieuwe borden kunnen dit hebben (zij het een kleine kans gelukkig) en een winkel kan niet elk mobo testen.

Service wordt juist bepaald door hoe ze het nu oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 15-04-2004 20:49 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voutloos schreef op 15 april 2004 @ 20:49:
Je weet niet zeker of dat bord van iemand retour is gekomen. Ook totaal nieuwe borden kunnen dit hebben (zij het een kleine kans gelukkig) en een winkel kan niet elk mobo testen.

Service wordt juist bepaald door hoe ze het nu oplossen.
En ik ben dan natuurlijk de gelukkige die 2 keer bij verschillende moedeborden een DOA moederbord meekrijgt :).

En inderdaad service wordt vooral bepaald door hoe ze het nu gaan afhandelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:48

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 111608 schreef op 15 april 2004 @ 20:45:
[...]

Maar lijkt me toch vrij knap van een Floppy Drive als die een hele moederbord kan verneuken :) of er in ieder geval voor zorgen dat er een Bootblock komt.
Als je weet hoeveel floppy drives ik al verkeerd aangesloten (lees: enkele tientallen keren) heb zonder iets te mollen... Dus het is gewoon een DOA, gewoon terugbrengen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net even langsgeweest dus, hebben niks getest ofzo. Wilden hem omruilen voor een andere maar ze hadden er geen meer liggen. Toen heb ik maar tegen een kleine betaling de A7N8X-E DELUXE meegenomen.

Net even inelkaar gezet en alles lijkt het te doen. Even de kabeltjes netjes wegwerken, een netwerkkaart erin en kijken hoe die dan is.

Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je BIOS is dus gaar en jouw FDD is prima in orde. Een constant draaiende floppydrive betekent dat de BootBlock aan het zoeken is naar een geschikt BIOS op een flop :) Dit staat overigens ook in het FAQ-linkje dat Atlas in zijn 1e post had aangehaald B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alles draait nu gelukkig met mijn nieuwe moederbord. Netjes afgehandeld ook van Computerland. Geen problemen gehad gewoon omgeruild.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en van mij mag er een slotje ofzo op :P

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 111608 op 16-04-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ik vind het zeker netjes zoals je verteld wat er nu gebeurd is, veel mensen doen dat niet. d:)b
Overigens hoeven goede topics niet op slot, dus gewoon niet meer reageren als je geen vragen meer hebt. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 03:05
Anoniem: 111608 schreef op 15 april 2004 @ 21:30:
[...]

En ik ben dan natuurlijk de gelukkige die 2 keer bij verschillende moedeborden een DOA moederbord meekrijgt :).

En inderdaad service wordt vooral bepaald door hoe ze het nu gaan afhandelen :).
Jij bent niet de enige en het is ook nog toevallig ? Bij dezelfde winkel !!

Alleen zijn ze bij mij nog steets niet bereid het wel op vooraad zijnde E bord mee te geven .

De erste keer ging ik terug met het Asus A7N8X-X 2.0 moederbord omdat het primerie ide kannaal het had opgegeven . Bord was 2 maanden oud .

Ik kreeg mee een teruggestuurd bord wat volgens hun door Asus was gereparreerd en wat nu 100% goed was .

Ik was natuurlijk niet blij maar omdat men mij vrij dom vond omdat er niks met dat bord aan de hand kon zijn heb ik hem maar meegenomem .

Dat bord had een probleem ik moest tig keren de reset knop in drukken om hem opgestart te krijgen als het een koude start betrof .

Dus ik vandaag tog maar terug gegaan mede ook omdat er al 4 harde schijfen aan kapot gegaan waren en ik dus dat bord goed zat was .

Krijg ik een splinternieuw bord mee zo verzekerde men mij en ja hoor een mooi glimmend Asus A7N8X-X 2.0 moederbord .

Maar toen het eenmaal draaide misten er een paar belangrijke dingen in de bios .
Zoals de lieve vrouwen stem die je verteld dat alles oke is en dat windows word gestart .

Ik asus update erop gedaan en ja hoor er zit een A7N8X-X Bios in en dat kan natuurlijk niet . Ik de pc opnieuw opstarten en daar staat dan hetzelfde een A7N8X-X bios .

Terwijl uiterlijk het echt een Asus A7N8X 2.0 moederbord .

Zo nu ben jij niet meer de enige . Die dit soort dingen mee maakt bij COMPUTERLAND

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Anoniem: 120801

Ik weet dat dit al een wat ouder topic is maar ik wil toch even reageren.

Ik heb vandaag een nieuwe Asus A7N8X-X moederbord gekocht.
Heb het hele zaakje netjes geinstalleerd om vervolgens dus ook mooi die
BIOS Rom Checksum error te krijgen bij het opstarten

Met de search kwam ik dus uiteindelijk bij dit topic terecht.

Het grappige is nu dat mijn mobo dus ook bij computerland vandaan komt
Ik weet niet wat die lui daar uitvoeren met hun mobo's zijn maar ik ga morgen dus mooi terug om een nieuwe te eisen.

Wel raar dat ik het zelfde probleem heb met de dezelfde mobo van het zelfde bedrijf !!

• Voutloos
  • Niet online
Anoniem: 120801 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:55:
Wel raar dat ik het zelfde probleem heb met de dezelfde mobo van het zelfde bedrijf !!
Je hebt het over een van de populaitste mobo's, bij een van de grotere computerwinkels van NL.
Dat je dan incidenteel een slecht verhaal van een bord of winkel hoort, betekent nog niet dat dat mobo heel slecht is, of dat mensen aan jou met opzet mishandelde spullen meegeven.

Spullen omruilen en RMA bonnen invullen is zonde van de tijd, dus dat wil elk bedrijf voorkomen, dus doen ze heus wel enigszins voorzichtig met de voorraad.

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 12-08-2004 01:02 ]

{signature}

Anoniem: 120801

Je hebt gelijk ik reageerde een beetje aangebrand (was sjagi omdat de mobo het niet deed)

Maar goed het is toch wel een beetje toevallig in elk geval allemaal :+

Nouja morgen ff er langs gaan om hem om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

OK oud topic maar toch even een schop omdat het niet echt een nieuw topic behoeft.

Het systeem
ASUS A7N8X rev2.0
AMD Athlon XP 2500+
Gskill PC4400 Dual channel kit 1 gb
Powercolor Radeon 9800 PRO

BIOS: Uber BIOS 1007

Fout dus ook de bios rom checksum error.

Wat ik ook probeer hij doet het niet, het gekke is dat hij met een gf4 niet eens beeld geeft terwijl die in een ander systeem wel gewoon werkt. Floppy drive pakt hij ookniet, ook die werkt (is getest) hij blijft gewoon op detecting media staan.

Nu zit ik er dus over te denken om mijn bios chip eruit te halen en hem op te sturen naar die persoon van flashbios.org, ik vroeg me alleen even af of jullie hier toevallig nog extra dingen hebben die ik zou kunnen proberen en of ik niets over het hoofd zie.

BTW heel stom, maar het ging dus fout bij het wijzigen van instellingen wist niet dat dat ook kon maar goed.

en nog ff iets, die site vermeld ook dit:
Probleem: je bios doet het niet en je wilt een HOTFLASH gaan doen.........

* Tip: NIET DOEN !!!! In 95% van de gevallen gaan BEIDE CHIPS (en soms ook het moederbord) KAPOT !!!

dat valt toch wel mee? Lijkt net een marketingtruc ofzow :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 00:43
Ik heb sind deze week ook voor het eerst de deze foutmelding gezien op mijn A7N8X REV1.04 1.007 bios
Dit gebeurde toen ik mijn geheugentimings wat strakker zetten (hoewel nog absoluut niet strak ofzo, van 3-4-4-7 naar 2-3-3-7')
Even de stroom er af, en toen POST'en die weer.
Mijn systeem:
XP-M 2500+ @ 185*12,5
2 x 512 MB Kingston value ram (op de bovengenoemde beroerde timings)
9800 pro @ 415/370
80 gig maxtor hdd
500 watt Topower voeding

Aangezien mijn moederbord al bijna 2 jaar oud is, heb ik een beetje het idee dat dit het anker achter de boot is...
Zit te denken om deze te vervangen voor een NF7-S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De stroom eraf is bij mij dus geen oplossing dat heb ik al vele malen geprobeerd, ik meet morgen even de batterij door en als die goed is denk ik dat ik de bios op moet gaan sturen.

Hoe krijg je dat ding eigenlijk uit je moderbord als je geen tools bezit

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 00:43
Heel hard zuigen???

Om eerlijk te zijn, geen idee.. ik heb nog nooit m'n bios chip eruit gehaald, maar ik zou zeggen, probeel het met iets duns zoals een schroevedraaiertje o.i.d.

ok de batterij levert nog 3.07 volt volgens de multimeter dus dat is het probleem ook niet :S

zou het kunnen dat ik met het wijzigen van settings dit heb veroorzaakt?
Pagina: 1