[XP en samba] operation not permitted bij verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een XP machine staan waar ik een backup op wil plaatsen van een partitie die op een linux machine staat. Het idee is dat die directory periodiek overschreven wordt met een nieuwe backup.

De directory van die windows machine is read-write gemount onder /mnt/ftp, de te backuppen partitie is read/write gemount in een directory ftp onder de home dir van een user.

Als ik als normale user een dir wil maken in /mnt/ftp krijg ik een "operation not permitted" melding. Als die windows share niet gemount is kan ik wel directories maken.

Als ik als root bestanden kopieer naar die schijf loopt alles vlekkeloos, maar als ik ze dan weer wil verwijderen krijg ik bij sommige bestanden een operation not permitted melding, terwijl andere weer wel gewoon verwijderd kunnen worden.

Waar kan dit aan liggen?

ieeeepppppp :P

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Je zegt het al bijna zelf :)
root kan het wel, een andere user niet.
oftewel, die normale user heeft er gewoon de rechten niet voor...

Geef je user de rechten dmv chown. (op het betreffende bestand)
Waarschijnlijk denk ik te simpel, maar soms sla je dit soort dingen wel eens over :P

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
Je moet met een umask mounten, anders mount de root user de SMB share aan met 755 of 700 en mag niemand erop schrijven. Zelfde geldt voor FAT partities. Kijk in de manpage van mount hoe je die opties mee kunt geven en welke opties het zijn.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Maar als ik bestanden als root erop zet kan ik ze soms niet meer verwijderen, ook al ben ik root B) Welke bestanden wel en niet lijkt complete willekeur.

De normale user is trouwens eigenaar van /mnt/ftp.

Ik zal het umask eens proberen.
hmmm, ik kom niet tegen hoe ik die mee geef in fstab of het mount commando......iemand?

Oke, de oorzaak is gevonden: Sommige bestanden waren read-only. Omdat alles wat erop staat toch vanuit windows PC's wordt gelezen heb ik de volledige home directory van de betreffende user maar chmod 777 gegeven, nu werkt het wel :)

[ Voor 88% gewijzigd door VROEM! op 15-04-2004 18:08 ]

ieeeepppppp :P