Toon posts:

[Telefonie] Nieuwe lijn/aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort verhuizen, maar heb in dat huis geen telefoon.
Nu zit in het huis van de verhuurder een tweede aansluiting. Deze word nu niet gebruikt en was voorheen voor het huis wat ik binnenkort betrek.
Na het slopen van een varkensstal, waar die tweede telefoonlijn doorheen liep, heeft mijn verhuurder toendertijd met de huurder besloten de lijn niet meer te gebruiken .

Ik wil deze lijn echter wel gebruiken. Tussen de 2 huizen is nu een zandvlakte.
Kan ik op eigen houtje een lijn trekken (Circa 50 meter) of moet ik hiervoor een KPN monteur laten komen?
Kan dat met een simpel telefoondraadje of is hier betere draad voor?
Gaat de KPN dit ook pikken?
En zal de rekening dan bij mij of de verhuurder komen?
Daarnaast wil ik Adsl. Kan de splitter op het eind van deze opnieuw te trekken kabel komen?
En een nieuwe aansluiting is dat erg duur op deze manier. 800€ heb ik bijvoorbeeld gehoord. Een nieuwe bestaande aansluiting aanvragen is ongeveer 47€ heb ik bij de KPN gelezen. Nogal een groot verschil..

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:17
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 16:32:
Daarnaast wil ik Adsl. Kan de splitter op het eind van deze opnieuw te trekken kabel komen?
ik licht heel ff dit stukje eruit.
NEE .. dat is niet aan te raden. de splitter moet zo dicht mogelijk bij het ISRA punt en als je dat eigenhandig gaat verleggen (of daar laat waar het is en de splitter er té ver vanaf plaatst) dan krijg je een hele slechte ADSL verbinding!

het beste is om, indien de lijn in dat andere pand blijft, de ADSL splitter+ het modem daar neer te zetten en dit via UTP door te trekken naar je nieuwe woning.

hopelijk kunnen anderen je even helpen met je telefoonlijnsituatie :)

[ Voor 14% gewijzigd door ScuL op 15-04-2004 16:42 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 18:44

Dido

heforshe

Ik zou gewoon de KPN eens benaderen. Bij mijn weten leggen ze voor de 47 euro sowieso een lijn naar je huis als dat nodig is (eerste aansluiting). Die 47 euro is wat het ze gemiddeld kost, als er al een draad ligt kost het ze geen hol, als ze er een aan moeten leggen kost het ze meer. Maar de klant betaalt altijd 47 euro, behoudens waarschijnlijk een paar uitzonderingen, maar die kunnen ze je bij de KPN wel vertellen :)

Wat betekent mijn avatar?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 12:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als ik het goed begrijp, zou dat officieel dus een eerste aansluiting zijn voor dat pand waar jij nu gaat wonen. In dat geval geloof ik dat de kosten dus € 47 zullen zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Voor wat de telefoonlijn betreft: KPN levert tot aan de deur. Ik begrijp dat je een ruimte gaat huren die verderop op het terrein ligt, maar wel hetzelfde postcode en huisnummer heeft? Dan levert KPN dus tot het officiële pand, en zul je de rest zelf moeten doen. Ik weet niet of die extra lijn nog actief is; zo ja, kun je het contract laten overzetten op jouw naam, zodat jij de factuur krijgt; zo nee, dan kun je een nieuwe aanvragen. De kabel naar jouw ruimte zul je zelf moeten trekken. Aangezien je buitenlangs moet is het denk ik het verstandigst om UTP of misschien zelfs STP kabel te nemen. Gewone telefoonkabel kan eventueel ook, maar is wat minder tegen deze omstandigheden bestand.
Leg de kabel in een pvc buisje onder het zand, en dan ga je het aardig lang volhouden volgens mij.
ADSL kan uiteraard ook op de lijn, het lijkt mij dat je splitter dan inderdaad het beste staat aan het eind van kabel; liever verder van je ISRA en dichter bij je modem, dan andersom, imho.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Te vlug mijn volgende vraag gesteld. Antwoord werd al gegeven

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 16:47 . Reden: Te vlug de volgende vraag gesteld ]

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op 15 april 2004 @ 16:42:
Voor wat de telefoonlijn betreft: KPN levert tot aan de deur. Ik begrijp dat je een ruimte gaat huren die verderop op het terrein ligt, maar wel hetzelfde postcode en huisnummer heeft? Dan levert KPN dus tot het officiële pand, en zul je de rest zelf moeten doen. Ik weet niet of die extra lijn nog actief is; zo ja, kun je het contract laten overzetten op jouw naam, zodat jij de factuur krijgt; zo nee, dan kun je een nieuwe aanvragen. De kabel naar jouw ruimte zul je zelf moeten trekken. Aangezien je buitenlangs moet is het denk ik het verstandigst om UTP of misschien zelfs STP kabel te nemen. Gewone telefoonkabel kan eventueel ook, maar is wat minder tegen deze omstandigheden bestand.
Leg de kabel in een pvc buisje onder het zand, en dan ga je het aardig lang volhouden volgens mij.
ADSL kan uiteraard ook op de lijn, het lijkt mij dat je splitter dan inderdaad het beste staat aan het eind van kabel; liever verder van je ISRA en dichter bij je modem, dan andersom, imho.
Ik heb een eigen huisnummer, weliswaar hetzelfde als dat van de verhuurder met een toevoeging. Dus dat zou moeten kunnen...
Ik krijg ook gewoon mijn eigen biobak ;)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 18:04

qless

...vraag maar...

Als de afstand aansluiting <> jouw huis minder is dan 100 meter zou ik utp kabel leggen (2 stuks) en de adslmodem (ethernet natuurlijk) + splitter direct bij het ISRA punt monteren. En UTP kabel is beter in het transporten van data, en heeft dus geen enkel probleem met maar gewoon telefoon.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:17
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 16:43:
1. Dat met die splitter had ik inderdaad verwacht. Is er ook een limiet aan de lengte van de kabel tussen de splitter en de modem?

2. Dan zou ik het moeten kunnen oplossen met een meeraderige kabel, utpkabel misschien? Werkt telefonie daar ook over?
1. De splitter moet direct ná het aansluitpunt. De aanbevolen maximum afstand tussen splitter en ADSL modem is 8 meter.
2. Ja dat werkt.. Neem in dat geval STP (shielded, vanwege magnetische inteferentie) en graaf de kabel goed in in een PVC buis en dicht deze af met siliconen tegen vocht!
ralpje schreef op 15 april 2004 @ 16:42:
nee dus niet aan het eind maar aan het begin van de lijn, anders verlies je zoveel signaal vanaf het ISRA punt dat je soms zelfs geen linesync meer krijgt :{

[ Voor 26% gewijzigd door ScuL op 15-04-2004 16:49 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 16:45:
[...]

Ik heb een eigen huisnummer, weliswaar hetzelfde als dat van de verhuurder met een toevoeging. Dus dat zou moeten kunnen...
Ik krijg ook gewoon mijn eigen biobak ;)
In dat geval heeft KPN een leveringsplicht, aangezien je een eigen huisnummer heeft; ze zijn verplicht in jouw huis een ISRA aan te leggen, dat kost je verder niets, behalve dan de aansluitkosten voor een nieuwe lijn (die €47,-- dus). Gewoon een lijn aanvragen op dat huisnummer, dan komen ze vanzelf met een busje een kabeltje ingraven :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op 15 april 2004 @ 16:41:
Ik zou gewoon de KPN eens benaderen. Bij mijn weten leggen ze voor de 47 euro sowieso een lijn naar je huis als dat nodig is (eerste aansluiting). Die 47 euro is wat het ze gemiddeld kost, als er al een draad ligt kost het ze geen hol, als ze er een aan moeten leggen kost het ze meer. Maar de klant betaalt altijd 47 euro, behoudens waarschijnlijk een paar uitzonderingen, maar die kunnen ze je bij de KPN wel vertellen :)
Zouden ze voor 47€ van voor naar de weg naar mijn huis graven. Ongeveer net geen 100 meter.... O-)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 12:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 16:52:
[...]
Zouden ze voor 47€ van voor naar de weg naar mijn huis graven. Ongeveer net geen 100 meter.... O-)
Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik weet dat ze rustig 3 kilometer langs de weg graven als het nodig is. Anders kun je ook nog altijd uitzoeken wat de alternatieven (met kosten zijn). Twee dingen waar ik zo aan denk is een bovengrondse kabel aan een paar palen (zeldzaam in Nederland) en zelf een gleuf graven voordat ze langs komen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan of het een officieel bij de gemeente geregistreerd huisnummer is, zo ja dan heeft KPN leveringsplicht. De kosten voor jou zijn dan de normale aansluitkosten van een lijntje, welke hierboven al genoemd staat.
Gelijk het antwoord op het onzinnige RITS tele.com -> [rml][ Nieuws] Actie tegen positie KPN op adsl-markt[/rml] verhaal.
Kpn is verplicht om ieder huisnummer te voorzien van een ISRA punt hoe ver dan ook afgelegen, en in de loop der jaren zijn er heel wat local loopje bijgemaakt waar KPN de kosten voor draagt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een officieel huisnummer bij de gemeente dus dat zou goed moeten zijn.
De vorige bewoners hadden echter twee jaar geleden ook een telefoonaansluiting via het eerste huis. Zou het kunnen dat toen afgesproken is dat het ISRA punt in het eerste huis gelegd is voor het tweede punt. Dus in Huis A twee israpunten in voor zowel huis A als B?
Heb ik dan ook recht op mijn ISRA aansluiting in eigen huis?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 09:45 ]

Verwijderd

Volgens mij heb je recht op een eigen aansluiting, gewoon een aanvraag doen voor jouw huisnummer met toevoeging en aangeven dat je nog geen invoerpunt hebt. In het systeem kunnen ze dit nazien en normaal gesproken wordt er dan laswerk voor opgestart.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

qless schreef op 15 april 2004 @ 16:45:
Als de afstand aansluiting <> jouw huis minder is dan 100 meter zou ik utp kabel leggen (2 stuks) en de adslmodem (ethernet natuurlijk) + splitter direct bij het ISRA punt monteren. En UTP kabel is beter in het transporten van data, en heeft dus geen enkel probleem met maar gewoon telefoon.
Och, ADSL hoeft niet zo rap dus meer dan 100 meter kan ook wel. Ik heb zelf zo'n 160 meter overbrugd op 10mbit zonder problemen -- 100mbit wilde inderdaad niet. (Oude TPG gebouw bij het centraal station in amsterdam, stel je voor dat je een kabel van de uiterst rechtse kant vanaf het station gezien via de linkerkant weer een eind terug naar de rechterkant moet patchen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1