Ram

Pagina: 1
Acties:

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 13:01
Ik wil het ram van mijn computer vergroten. van 64mb naar 128 mb en ik heb een paar vragen
1. hoef je er alleen maar 64mb bij te zetten of moet je die 64mb eruit halen en 128 mb kopen.
2. Er zijn twee sorten ram dimm en Simm wat is het verschil.
3 dit is de laatste. Rams heb je er ook in 100mhz en 130mhz wat is het verschil en wanneer moet je welke kopen.

dit waren een hele hoop vragen en ik hoop dat jullie (experts) die alemaal kunnen beantwoorden voor mij.

bedankt alvast.

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
aller eerst moet je weten wat voor een ram in je pc zit. in de oude pc's zit edo ram.(dit is SIMM) dit zijn 72 pins en moet je per twee schakelen. aangezien jij er een in hebt zitten(64mb) heb je dit niet. jouw pc heeft dus dimm deze zijn per stuk uit te breiden dus je kunt er zo eentje van 64 bij drukken.

pc100 of pc133 is de snelheid van het geheugen. je hebt denk ik 100 omdat je nog een 64 mb dimmetje hebt en vast al een tijdje in zit. p133 is pas van de laatste tijd

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 15:08 schreef SPOXER het volgende:
Ik wil het ram van mijn computer vergroten. van 64mb naar 128 mb en ik heb een paar vragen
1. hoef je er alleen maar 64mb bij te zetten of moet je die 64mb eruit halen en 128 mb kopen.
Over het algemeen heeft een mainbord minimaal 2 of meerdere dimm-sloten om geheugen te plaatsen. Afhankelijk van hoeveel jij er hebt en hoeveel er reeds bezet zijn, kun je er gewoon 64Mb bij plaatsen. Als alles al vol is moet je er idd wat uithalen.
2. Er zijn twee sorten ram dimm en Simm wat is het verschil.
Dimm staat voor Double Inline Memory Module dit is het gangbare geheugen van tegenwoordig. Deze module is 168-pins.

Simm staat voor Single Inline Memory Module en dit is de wat oudere standaard. 72-pins module.

Het grote verschil tussen beide geheugens is het formaat en vooral de snelheid.
Volgensmij draaien simms ook maar op 66Mhz.
Geheugen toegangstijd van simm= +/- 60Ns. Van Dimm= +/- 10 Ns
3 dit is de laatste. Rams heb je er ook in 100mhz en 130mhz wat is het verschil en wanneer moet je welke kopen.
Je hebt idd 100Mhs en 133Mhz Dimms. 133Mhz geheugen is uiteraard sneller dan 100Mhz geheugen. Verder is er niet echt veel verschil.
Welke je moet kopen hangt een beetje van je mainbord af. Maar het beste is om gewoon altijd 133Mhz te kopen. Dit draait ook prima op 100Mhz of op 66Mhz mainbords. En het is soms nog goedkoper dan 100Mhz geheugen ook.

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 15:14 schreef henkjansen het volgende:
dit zijn 72 pins en moet je per twee schakelen.
Bij de 72-pins Simm's was het al sterk afhankelijk van het mainbord of de modules per 2 geplaats moesten worden. Op veel mainbords kun je gewoon 1 72 pins module plaatsen. Bij de 30-pins simms was dit wel zo.

• SPOXER
bedankt. Nu heb ik nog wat vraagjes. Is het moeilijk om het geheugen erin te zetten of krijg je dan gekloot met de bios en het opstarten. En weten jullie een goede site waar ik dit kan kopen. Ik denk dat ik ga voor de 64mb 133mhz. Want die was volgens jullie sneller.

Verwijderd

Het plaatsen van Ram geheugen is een koud kunstje, gewoon comp uitschakelen ram erin drukken pc opstarten, het wordt dan automatisch gevonden!

Je hoeft verder niets in te stellen

Verwijderd

gewoon computer uit en erbij pluggen en weer aanzetten, kijken ff in de pricewatch van www.tweakers.net waar het het goedkoopste is

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Volgensmij draaien simms ook maar op 66Mhz
Simms draaien niet op een bepaalde mhz-hoeveelheid, aangezien bv. EDO-geheugen niet synchroon loopt met de systeemklok (in tegenstelling tot SDram = Synchroon Dynamisch RAM).

Als vroeger de refresh-cycle van het geheugen wat rottig uitkwam, moest de cpu wachten met schrijven of lezen tot het geheugen klaar was (waitstates). Nu (met SDram) is het geheugen precies aan het begin van een clockcycle klaar voor 'actie'.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

Je kan 133 mhz geheugen kopen, maar ondersteunt je moederbord het wel dan? Ondersteunt je moederbord 100 Mhz, dan kan je in de meeste gevallen toch die 133 mhz geheugen erin stoppen, maar dan draait die gewoon op 100 uiteraard.

Kijk dus in de manual van je mobo als je die nog hebt, anders geeft sisoft sandra meestal wel een goeie indicatie van welk mobo je hebt. Suc6!

• SPOXER
beDank.is er een keer iets wat weinig werk is.

• SPOXER
ik heb een atx via apollo pro 133 mhz boederbord dus dat doet ie wel

• SPOXER
ik heb bij pricewatch gekeken maar ik weet niet precies welke 64mb 133mhz ram moet kopen. Heeft iemand (wat) (een) advies.

The problem must be fikst.
Pagina: 1