MandrakeLinux-10.0-rc1 root password problemen

Pagina: 1
Acties:

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 09:30
Hmm...
Ik heb gisteren, na oneindig geklooi met X configuratie onder andere linux distro's, mandrake 10rc1 geinstalleerd. Netjes root password opgegeven, verder installeren, booten, root password werkt niet. Inloggen met een andere gebruiker die exact hetzelfde password had wou wel.
Vandaag opnieuw geinstalleerd, nu in text mode en aangegeven dat ik in X wou inloggen, een ander root password ingevoerd. Booten, inloggen... doet het niet. Andere gebruiker proberen... die doet het weer wel!
ARGH
Iemand enig idee?

P.S. Als ik onder harddrake dit password invul kom ik er wel in, als ik een fout password invul niet. En onder userdrake kan ik gewoon mn root password veranderen, ook al ben ik niet als superuser ingelogd :(
maar "ls /" Permission denied :(

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• zeekoe
Heb deze ook nog gevonden: mandrake 8.2 root password werkt niet
Hier wordt hetzelfde probleem beschreven. Het is een standalone linux systeem met een ~1.5 GB schijf, ~200 MB swap en de rest voor het os (=/dev/hda1)
Ik heb ook local dinges gekozen bij de root, dus geen NIS ofzo.
heb je op console 10 niet een lijst met allemaal berichten? Post daar eens wat van
Daar staat bij mij
PAM-listfile: Refused root for service xdm
en als ik niet-grafisch inlog:
localhost login: FAILED LOGIN 1 FROM (null) FOR root, Authentication failure

[ Voor 31% gewijzigd door zeekoe op 15-04-2004 16:00 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Kun je als gewone user inloggen, en dan su gebruiken om root te worden? (Dit is eigenlijk wel "the way to do it"). Ik ken de Mandrake defaults niet, maar misschien dat ze't gewoon uit hebben gezet. Het lijkt er in elk geval op dat de graphische root login gewoon niet toegestaan is. Waarom je op de harde konsole niet kunt inloggen, weet ik zo niet. Die melding zegt me niet zoveel, maar google kent hem blijkbaar wel ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik kan me herinneren dat Mandrake tijdens de setup vraagt wat voor security-niveau je wilt gaan gebruiken. Van Normal tot Paranoid of iets dergelijks... ;)

Wat heb jij daar opgegeven?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• zeekoe
sebas: kon ik instellen bij installeren, ik vroeg me af wat su was maar heb het maar niet aangevinkt :)
Tachyon: dat was idd het probleem :) op het mandrakeclub forum zeiden ze dat ook, ik heb net ff bij security gekeken en toen ik allow direct root login op yes zette wilde het :)
ik had het op Higher (is net eentje onder Paranoid ;))

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zeekoe, wil je mij en alle andere linux gebruikers een plezier doen? Je root login is eigenlijk alleen voor sysco werkzaamheden, en dus niet om gewoon onder te werken. Dus log niet in als root op X tenzij het echt nodig is! Dit is juist de kracht van het hele linux/unix rechten systeem en door continu gebruik te maken van de root login kan je je hele systeem om zeep helpen

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• zeekoe
Zit idd wel wat in. Ik had ook al een andere account aangemaakt waarop hij straks kon lopen als (web)server. Maar ik kon dus helemaal niet inloggen als root. Ook niet in textmode. En dat kan best lastig zijn :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door zeekoe op 16-04-2004 00:14 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

zeekoe schreef op 16 april 2004 @ 00:12:
Maar ik kon dus helemaal niet inloggen als root. Ook niet in textmode. En dat kan best lastig zijn :Y)
Als je voldoende hoge niveau's opgeeft voor security-level, dan klopt dat. Eerst inloggen als gewone user, vervolgens 'su -' en je root-pw opgeven.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Waarom eigenlijk? 10 CommunityEdition is al een tijdje uit, en 10 OofficalEdition is gisteren uitgekomen. Je loopt dus een paar versies achter, en release candidates zijn eigenlijk alleen leuk voor ontwikkelaars.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• zeekoe
oh... ik ging gewoon naar de dichtstbijzijnde server, die van de UTwente, en daar zocht ik de iso op. Ze lopen daar dus blijkbaar een stukje achter. :)
btw, ik had su bij de installatie gedisabled voor die niet-super-user.

[ Voor 20% gewijzigd door zeekoe op 16-04-2004 00:28 ]

Pagina: 1