Toon posts:

MSI KT4AV zegt Processor Fan Not Working

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb net een nieuwe pc gekocht en ben vrolijk aan het schroeven en alles,

Net alles aangesloten, alles dubbelgechecked, kabels erin. En meteen komt er op het scherm system fan not working, shutdown y/n?

Meteen yes gedaan uit angst iets door te branden,
De fan draait prima naar mijn idee.

Specs:

MSI KT4AV
XP2600+
Arctic Coolor Slim silent Pro TC
Ati radeon 9600XT
120gig seagate
Audigy
en een dvd ding.

edit: Heb koelpasta gebruikt die bij de fan zat, klein drupje in het midden van de core

alle kabels aangesloten.
iemand die advies voor me heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 15:42 ]

Verwijderd

Misschien een stomme vraag, maar weet je zeker dat de stekker van je cpu fan in de cpu_fan connector op je moederbord zit? Als ie namelijk ergens anders in zit registreert het BIOS dat je cpu fan niet werkt...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39

Shunt

Boe

het kan zijn dat je hem niet op cpufan aan sluiting hebt zitten. dan moet je even de goede aansluiting voor de fan zoeken en aan sluiten.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

je kunt ook even snel doorstarten, bios in en in hardware monitor kijken welke van er wel blijkt te draaijen...

Openschroeven en kijken is wel veiliger ja.... :)

Verwijderd

...En zit er wel een signaal-kabeltje aan je CPU fan? Elke aansluiting van een CPU fan zou uit 3 draden moeten bestaan... 1 rode, 1 zwarte en 1 gele (meestal geel ;) ).

Als die gele er niet aan zit, dan meldt je CPU fan geen snelheid terug naar het moederbord. Dus dan krijg je vanzelf die foutmelding. Wat je ook kunt doen is in de BIOS naar 'System Health' gaan en dan kijken wat je CPU voor temperatuur geeft. Zolang die temperatuur normaal blijft is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Je kunt dan CPU Fan Speed Warning gewoon uitzetten...

Verwijderd

Topicstarter
ok update. de fan zat in de goeie aansluiting ja. Heb gekeken in de bios en daar staat CPU fan speed 0 RPM, maar de snelheid wordt niet meer als 42 graden dus lijkt me prima.
Nog steeds raar dat ie 0 rpm aangeeft (het is gewoon 1 stekkertje van 3 aansluitingen zeg maar dus kan daar neits aan veranderen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 21:09:
ok update. de fan zat in de goeie aansluiting ja. Heb gekeken in de bios en daar staat CPU fan speed 0 RPM, maar de snelheid wordt niet meer als 42 graden dus lijkt me prima.
Nog steeds raar dat ie 0 rpm aangeeft (het is gewoon 1 stekkertje van 3 aansluitingen zeg maar dus kan daar neits aan veranderen)
Hmm als je je cpu fan op een andere fan aansluiting met rpm monitoring zet kun je in de bios kijken of je dan wel rpm waardes terugkrijgt.

Als dat wel zo is, dan is je mobo (of in elk geval je rpm monitor controller ding) stuk. Als dat niet zo is dan is je fan stuk!

Alles nog garantie? Geen probleem dan toch?

(Denk wel dat het verstandig is om hier wat aan te doen voor het geval het echt een keer misgaat!)

• Ashbjorn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04-2019

Ashbjorn

Who's your daddy! WHUZAAA

Ik heb exact hetzelfde met een MSI KT3-Ultra.

Onder windows draai ik een sysinfo tool genaamd AIDA32.

En die registreerd netjes 2400rpm voor de CPU FAN.

Dus ik denk eerder een "glitch" in de bios of code ofzo.

Ik draai verder prima, tussen de 34 en de 43 graden met mijn 2100+

En die waarschuwing heb ik dus in de BIOS uitgezet.

Overigens kan het komen omdat je een LOW RPM cooler draait, dan registreerd ie gewoon niet in de BIOS, een BIOS update zou dat kunnen verhelpen maar dat blijft giswerk, me computer draait verder gewoon super stabiel.

Athlon 64 3500+ || MSI Neo2 Platinum || 1GB PC3200 Corsair XLPRO 2-2-2-5@1T || Hitachi SATA 250GB@7200 8MB || WD Raptor 73GB@10000 8MB || AOpen GF 6800 GT 256MB || SB Audigy2 Platinum || Logitech Laser G5 || 19" Iiyama HM903DT || 1280@100Hz

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zoals Atlantez al zegt, misschien draait de fan te langzaam.

Het BIOS heeft namelijk een drempelwaarde, als het rpm over de drempelwaarde is, registreerd ie het pas.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 16-04-2004 17:16 . Reden: typo's ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1