AMD 64 of P4 HT

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 15:28
Beste Tweaker,

Tegenwoordig zie ik door de bomen het bos niet meer. Daarom leg ik mijn "probleem" op het forum.

Ik ga mijn huidige systeem updraden zodat alles weer een stuk sneller gaat lopen.
Mijn huidige systeem is een AMD XP 2100+ & 1 GB RAM.

Ik kan dus echt niet kiezen tussen de volgende 2 opties:

Optie 1
Asus P4C800-E Dlx
Intel Pentium 4 2.80Ghz, 800Mhz, S-478, 1Mb, Box
2 x Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC3200

Optie 2
Asus K8V Deluxe
AMD 64 3000+
2 x Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC3200

Het meeste wat ik met mijn systeem doe is: DreamWeaver, Fireworks, Office XP, MS Visio en Eudora. Af en toe speel ik een spelletje zoals UT 2003.

Kunnen jullie mij advies geven omdat ze het bij de winkel niet kunnen vertellen.

Bedankt!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-03 20:31
Ikzelf heb ongeveer dezelfde configuratie als optie 1: P4C800 + 2.8Ghz. Hierover ben ik zeer te spreken, maar ik kan niet oordelen over de AMD 64. Ikzelf ben eigenlijk altijd vervent Intel aanhanger geweest, en daar zal, zelfs door de 64, geen verandering in komen.

Ioniq 5 P45

• NEK
Beste Spiller,

Alvast bedankt voor je snelle antwoord. Zoals je al begrijpt, is het echt moeilijk om het tegenwoordig uit te zoeken. Ik wacht nog op de andere aanbevelingen voor dat ik een keus kan maken.

Bedankt!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou voor de Intel kiezen, HT kan zeer handig zijn.
Ik ben altijd bij Intel geweest, op mijn 2000+ van AMD na.

Ik ben alleen bang dat dit weer zo'n AMD vs. Intel topic wordt :O

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik overweeg zelf ook een dergelijke upgrade; waar ik achter ben gekomen is dat de snelste p4's t.o.v. de AMD 64 op dit moment nauwelijks onderdoen of zelfs beter scoren, daarbij is je PC3200 geheugen bij gebruik van dual channel met de p4 een stuk sneller; nu weet ik niet in hoeverre je dit in de praktijk merkt.

Ook maken de meeste spellen/programma's helemaal nog geen gebruik van 64 bits instructies, dus voorlopig zul je weinig baat hebben bij 64 bit naar mijn idee.

• NEK
Nokko schreef op 15 april 2004 @ 15:43:Ik ben alleen bang dat dit weer zo'n AMD vs. Intel topic wordt :O
Dat wil ik helemaal niet. Ik wil graag meningen van de gebruikers.
Ook bedankt voor jouw reactie.

Verwijderd

De A64 is toch een stuk sneller dan die 2,8 en wordt lang niet zo warm
deze verstookt maar max 87 watt.
Bijkomend voordeel is dat over niet al te lange tijd je die proggies ook in 64 bit
uitvoering kan draaien.
Ik zou voor de A64 gaan WEL met een ander mobo gezien de vele problemen met de asus.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Kijk eens naar de reviews op bijvoorbeeld Toms Hardware Guide. Veel hangt af van je persoonlijke voorkeur, de chipset en de software die je draait.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• NEK
Misschien ipv de K8V de MSI K8T NEO FIS2R ?

• NEK
Tyrian schreef op 15 april 2004 @ 15:46:
Kijk eens naar de reviews op bijvoorbeeld Toms Hardware Guide. Veel hangt af van je persoonlijke voorkeur, de chipset en de software die je draait.
Yep, die hele site heb ik al gelezen. Echter, Ik kan nog steeds niet kiezen. :(

Verwijderd

Asus KV8 SE Deluxe
XP3000+
en wat cas2 geheugen

AMD64 bit draait snel op 32bit windows en je kan straks over op 64 bit waar je dus wel de 64 bit appz kan draaien en de 32bit. Tis alleen ff wachten op de drivers voor winXP 64 bit.

edit: en MSI ben ik niet zo weg van, en helemaal niet op een nieuw platform, ze hebben al genoeg problemen en goed "gewoon bord te maken".

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 15:53 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NEK schreef op 15 april 2004 @ 15:44:
[...]

Dat wil ik helemaal niet. Ik wil graag meningen van de gebruikers.
Ook bedankt voor jouw reactie.
offtopic:
Ik zeg ook niet dat dat jouw bedoeling is, maar dat het zo kan uitlopen ;)

Maar goed, Intel trekt mij op het moment wat meer aan dan AMD, maar dat is persoonlijk, Ik denk dat je aan HT best veel kunt hebben, maar 64 Bit is de toekomts ;)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

NEK schreef op 15 april 2004 @ 15:35:
Het meeste wat ik met mijn systeem doe is: DreamWeaver, Fireworks, Office XP, MS Visio en Eudora. Af en toe speel ik een spelletje zoals UT 2003.

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/reviews/000459-04.PNG

En zo zijn er talloze voorbeelden.
De Athlon 64 CPU's zijn heer en meester in gaming.

De andere applicaties die je noemde draaien al fatsoenlijk op een willekeurige 1 GHz Athlon/P!!!.

En de CPU die je in optie 1 aanbeveeld is een Prescott. Worden aardig heet. Zijn langzamer als z'n Northwood voorganger etc.
Absoluut een Athlon 64 3000+ dus.
Het leuke is dat er ook nog enig toekomstig potentieel inzit in de vorm van 64-bit extensies voor als Windows for 64 bit systems later dit jaar uitkomt (of 64-bit linux nu).

Eigenlijk vind ik de vraag of je moet kiezen tussen een Prescott 2,8 GHz of een Athlon 64 3000+ een beetje overbodig. In alle gevallen is de Athlon 64 z'n geld meer waard........ zou geen enkel noemenswaardig punt kunnen opnoemen die in het voordeel van de prescott valt. (LET WEL: als er gekozen moet worden tussen optie 1 of 2 dus)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Als je gewoon wat reviews doorneemt kom je er snel genoeg achter dat de A64 meestal wel wat sneller is dan de P4 2.8E :).

Hier vind je aardig wat reviews die eigenlijk over de FX53 gaan, maar ook vaak de Prescott 2.8Ghz en A64 3000+ zijn meegenomen.

tvw

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
. w o u t e r . schreef op 15 april 2004 @ 15:44:
Ik overweeg zelf ook een dergelijke upgrade; waar ik achter ben gekomen is dat de snelste p4's t.o.v. de AMD 64 op dit moment nauwelijks onderdoen of zelfs beter scoren, daarbij is je PC3200 geheugen bij gebruik van dual channel met de p4 een stuk sneller; nu weet ik niet in hoeverre je dit in de praktijk merkt.

Ook maken de meeste spellen/programma's helemaal nog geen gebruik van 64 bits instructies, dus voorlopig zul je weinig baat hebben bij 64 bit naar mijn idee.
Ik weet niet waar je het haalt, dat de p4's sneller zijn dan de a64 :?
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/athlon64-3000/winstone-1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/athlon64-3000/ut.png

In games en in desktop applicaties is de a64 sneller dan de p4, qua temperatuur zit je ook goed bij de a64. Vooral als je naar de prescott gaat kijken :X

Bron

[ Voor 6% gewijzigd door pisart op 15-04-2004 15:57 . Reden: Bron vergete :p ]

• Wouter
  • Niet online
EaS schreef op 15 april 2004 @ 15:52:
[...]

[afbeelding]

En zo zijn er talloze voorbeelden.
De Athlon 64 CPU's zijn heer en meester in gaming.

De andere applicaties die je noemde draaien al fatsoenlijk op een willekeurige 1 GHz Athlon/P!!!.

En de CPU die je in optie 1 aanbeveeld is een Prescott. Worden aardig heet. Zijn langzamer als z'n Northwood voorganger etc.
Absoluut een Athlon 64 3000+ dus.
Het leuke is dat er ook nog enig toekomstig potentieel inzit in de vorm van 64-bit extensies voor als Windows for 64 bit systems later dit jaar uitkomt (of 64-bit linux nu).

Eigenlijk vind ik de vraag of je moet kiezen tussen een Prescott 2,8 GHz of een Athlon 64 3000+ een beetje overbodig. In alle gevallen is de Athlon 64 z'n geld meer waard........ zou geen enkel noemenswaardig punt kunnen opnoemen die in het voordeel van de prescott valt. (LET WEL: als er gekozen moet worden tussen optie 1 of 2 dus)
Maar de p4 heeft ook weer z'n sterke punten :?

Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.be/cpu/2003cpu/images/sandramultfloat.png

Verwijderd

Ik draai zelf de AMD64 met MSI K8T NEO, met Win64 Beta, en dit werkt echt super lkker, heel snel en stabiel, geen problemen met drivers, nvidia, creative etc bieden allemaal al drivers voor amd64.

Ik merk overigens t.o.v. de 32 bits windows XP, dat deze 64 Bits variant veel minder cpu belasting heeft! (Dvdtje branden en gamen tegelijk zonder problemen...)
Ik zou de 2de keer dus weer voor een AMD64 kiezen!

succes met je aankoop! >:)

Verwijderd

AMD zal met met 64 bits straks sneller gaan werken. Men vergeet echter dat ook de Prescott uiteraard ook z'n dingetjes heeft die nog geoptimaliseerd moeten worden. Bijna iedereen gaat ervan uit dat alleen de Athlon 64 sneller gaat worden naarmate de software er is, maar voor de prescott gaat dat denk ik ook gebeuren.

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 22:15
Zal het kort houden:

De 2.8 met HT heeft een voordeel bij windows applicaties en Multi threads.
Zelf had ik een 2.4C@3.4GHz en die deed stukke beter qua laden van verschillende programma dan de A64 3000+.

De A64 3000+ is wel sneller dan de 2.8C als het gaat om rekenkracht.
Voordeel is natuurlijk de 64-bit extensie ondersteuning en met games doet die het veel beter dan de 2.8 P4.

Dus ik raad jouw de A64 aan.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
. w o u t e r . schreef op 15 april 2004 @ 15:56:
[...]

[afbeelding]
Sandra is nou niet echt representatief voor prestaties in real life. ;)

• Kakaroto
[...]

[afbeelding]
Dit is gewoon flut benchmark.
Intel scoor hier hoog alleen omdat de SSE ondersteuning beter is en dit is allemaal theoretische cijfers.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

[...]

[afbeelding]
SiSoft Sandra 8)7

Ik wens de topicstarter veel succes de hele dag met SiSoft Sandra benchmarken.

SiSoft Sandra en uit al die andere nutteloze benchmark tooltjes valt daar enige productiviteit of game plezier uit te halen ? Nope.

• Wouter
  • Niet online
pisart schreef op 15 april 2004 @ 15:57:
[...]

Sandra is nou niet echt representatief voor prestaties in real life. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.be/cpu/2003cpu/images/pcmark02.png

Ik ben niet pro-amd of pro-intel... maar ik probeer op dit moment ook een keuze te maken... en met allemaal reviews die elkaar tegenspreken wordt dat er niet makkelijker op.

Hoe zit het dan met de bijna dubbele geheugensnelheid bij gebruik van een p4 met dual channel? Merk je daar in de praktijk ook niets van?

[ Voor 39% gewijzigd door Wouter op 15-04-2004 16:01 ]

• Kakaroto
kap daar eens mee, EN ook bij PCmark2002 heeft de SSE optimalisatie invloed op de score.
Denk je jij nou echt dat een celeron 2.4@3.6 sneller is dan een A64 @2.2GHz.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
PC mark ook niet, een celeron 2.7Ghz bijna op de eerste plaats :X.

Bovendien staat de 2.8Ghz prescott niet eens in die test.

Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.be/cpu/2003cpu/images/ut2003botmatch.png

Zo die is beter. Alleen heeft die 3.6Ghz EE wel een beetje pech daar :P.

tvw

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

NEK schreef op 15 april 2004 @ 15:48:
[...]

Yep, die hele site heb ik al gelezen. Echter, Ik kan nog steeds niet kiezen. :(
Klinkt misschien hard, maar dat is toch echt jouw probleem. Dit is een forum van tweakers, en van tweakers wordt toch echt verwacht dat ze zelf kunnen kiezen. Niemand hier kan die keus voor jou maken, dat moet jij zelf doen.

Voordat er nog meer met allerhande benchmarks wordt gegooid, gaat deze dicht. :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.