Ik heb wat dingen over reiserfs 4 gelezen en werd - vooral van de benchmarks - nogal enthousiast. Ik heb het dan ook maar meteen getest, aangezien er al testpatches beschikbaar zijn. namesys.com beweert dat het vele malen sneller zou zijn dan zowat alle huidige journalled filesystems, en de benchmarks op hun page zijn inderdaad indrukwekkend.
Nu wou ik dat zo niet geloven, dus ik heb ik maar eens wat getest. De resultaten ten opzichte van reiserfs 3 zijn inderdaad indrukwekkend, maar vergeleken met ext3 valt het eigenlijk best tegen. En juist dat verbaasde me. Ik dacht altijd dat reiserfs 3 ook wel een stuk sneller zou zijn dan ext3. Maar tenminste bij single streams schijnt dat dus absoluut niet te kloppen.
Ik heb mijn bevindingen even op mijn website gezet, http://vizzzion.org/?id=reiser4 .
Om te testen heb ik een kerneltree gepakt. Op die kernel tree heb ik dan wat standaard tools, zoals grep, tar, find en cp losgelaten. Ik dacht dat dat wel een goede maatstaf zou zijn, aangezien het erg veel kleine files zijn, en reiserfs 3 en 4 daar wel goed in leken te zijn. Juist daarom verbaasden me mijn resultaten nog meer.
Nu mijn vragen:
- Kan het kloppen dat reiser3 ten opzichte van ext3 zo slecht presteert?
- Waar zit dan het grote snelheidsverschil (alleen in concurrent streams)?
- Kan iemand mijn bevindingen bevestigen?
- Zitten er groffe fouten in mijn benchmark scriptje?
Nu wou ik dat zo niet geloven, dus ik heb ik maar eens wat getest. De resultaten ten opzichte van reiserfs 3 zijn inderdaad indrukwekkend, maar vergeleken met ext3 valt het eigenlijk best tegen. En juist dat verbaasde me. Ik dacht altijd dat reiserfs 3 ook wel een stuk sneller zou zijn dan ext3. Maar tenminste bij single streams schijnt dat dus absoluut niet te kloppen.
Ik heb mijn bevindingen even op mijn website gezet, http://vizzzion.org/?id=reiser4 .
Om te testen heb ik een kerneltree gepakt. Op die kernel tree heb ik dan wat standaard tools, zoals grep, tar, find en cp losgelaten. Ik dacht dat dat wel een goede maatstaf zou zijn, aangezien het erg veel kleine files zijn, en reiserfs 3 en 4 daar wel goed in leken te zijn. Juist daarom verbaasden me mijn resultaten nog meer.
Nu mijn vragen:
- Kan het kloppen dat reiser3 ten opzichte van ext3 zo slecht presteert?
- Waar zit dan het grote snelheidsverschil (alleen in concurrent streams)?
- Kan iemand mijn bevindingen bevestigen?
- Zitten er groffe fouten in mijn benchmark scriptje?
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.