[FreeBSD] install op sata raid

Pagina: 1
Acties:

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 09:33
Misschien heeft iemand hier hier ervaring mee, of weet iemand waar ik het antwoord kan vinden....

Heb een computer waar ik freebsd op wil zetten om eens te testen hoe het werkt. de machine heeft als harde schijven 2 sata disks die aan een promise s150 tx2plus hangen in raid1.

De freeBSD 5.2.1 boot cd vind de schijven en ook ar0.
De install (via ftp) verloopt prima.... maar .... na de install reboot ik en dan komt er te staan:
FreeBSD /i386 Loader
Default: 0:ad(0,a)/boot/loader
boot:
en dan gaat ie met geen mogelijkheid verder.... (kan de kernel niet vinden)
er is geen ad0. ad4 en ad6 vormen ar0

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat de install de vindt is niet vreemd: Gestart vanaf CD, kernel staat in geheugen en die kernel biedt ondersteuning voor die schijf.

Echter, nu je van schijf probeert te starten, is deze afhankelijk van het BIOS. En daar lijkt de schijf niet aangetroffen te worden.

• esky
ja de bios moet zeggen dat ie moet booten vanaf de raid array.

de bios heeft 3 boot devices ingesteld staan:

1 cdrom
2 raid array
3 floppy

dus dat lijkt goed te staan....

Verwijderd

Volgens mij staat je bios goed ingesteld. Je geeft netjes aan dat de 2e boot optie de raid array is. De bios moet vervolgens de Master Boot Record van je SATA schijf uitlezen en starten. Doordat je de melding:
FreeBSD /i386 Loader
Default: 0:ad(0,a)/boot/loader
boot:
krijgt lijkt mij dat dit goed gaat, deze bootloader staat namelijk op je SATA schijf.

Kortom ik zou de fout niet zoeken in je bios.

Wat er nu wel precies mis gaat is mijn ook onduidelijk, mischien toch een incomplete installatie van FreeBSD of een bootloader die nog goed moet worden geconfigureerd.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
En als je dit nou eens probeert in dat boot schermpje:

code:
1
ar0/boot/loader

Hij probeert nou namelijk van een standaard IDE schijf te booten (ad). Het enige wat er bij mij inschiet is dat je helemaal geen MBR geinstalleerd heb op je RAID configuratie. Ik zou toch een verse installatie nemen en voor de standard MBR optie kiezen als daar om gevraagd wordt.

• esky
Bedankt voor het meedenken, maar ik ben er nog niet uit :(

heb een verse install gedaan met dit keer "standard Install a standard MBR (no boot manager)" ipv BootMgr

de uitkomst is weer hetzelfde.

als ik op de boot prompt ar0/boot/loader type zegt ie: No ar0/boot/loader

als ik er intype 0:ar(0,a)/boot/loader piept ie en geeft ie weer de prompt terug...

is er ergens tijdens de installatie een moglijkheid om te controleren of een bepaalde driver ofzow wel in de kernel zit?

• esky
owkee heb de oplossing gevonden, dacht blijkbaar teveel in de linux sfeer...

ik had van /boot een aparte partitie gemaakt. Nu ik die heb weggegooid en bij / getrokken en weer een schone install gedaan heb werkt het :)
Pagina: 1