uitrollen WinXP (enkele punten)

Pagina: 1
Acties:

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 11:22
Hallo,

Ik sta op het punt om een upgrade uit te voeren van w'95 naar WinXP.
Het gaat om een 60 tal stations. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben mij
wel bewust van het feit dat dit niet is:
"simpelweg een image draaien en wegschrijven"

De stations maken deel uit van een NT4 Domein, planning is ook
om deze PDC te migreren naar Server 2003. Na succesvol uitrollen
van de werkstations.

Hoop dat er hier iemand is mij enkele tips/attentiepunten
kan geven.

Belangrijke punten (waar ik mij van bewust ben):

1. Windows > NT4 bezit een SID (Security ID) dat voor elk station uniek
moet zijn zodat het zich kan aanmelden bij een Windows Domain.

2. Windows XP moet ook voor 30 dagen geactiveerd worden. Weet niet
of dat dit ook op elk station nodig is.

3. Windows schijnt ook een HAL (Hardware Abstraction Layer?) te hebben
dat wordt opgebouwd aan de hand van de bios/hardware configuratie
van de pc waar Windows op geinstalleerd wordt.

Mijn vragen:

Wat ik inmiddels al gedaan heb is een installatie uitgevoerd op een pc met
de applicaties die gebruikt zullen worden (waaronder OfficeXP).
En (igelogd onder mijn domain account) verschillende aanpassingen gedaan aan oa desktop (snelkoppelingen/Outlook basis instelligen etc). De pc is hardwarematig gelijk aan 60% van de rest v/d werkstations.

Hoe moet ik dit verder aanpakken?

Kan ik mijn profiel met de aanpassingen
kopieeren naar de gebruiker "Default User" zodat de aanpassingen
gelden voor elke gebruiker die wordt aangemaakt (na het restoren v/d image)
Ik heb hierover gezocht en heb gezien dat in tegenstelling tot
Windows2000 dit voor Windows XP problemen kan geven, zoals de
gebruikersnaam die niet klopt en permissie perikelen. Is hier dan geen Microsoft
manier van werken voor?

Hoe zit het met de activatie van het product? Las ook dat een image van WinXP
gedaan met sysprep maar 3 keer kan worden gebruikt. Maar dat sysprek
met parameter -factory of -reseal dit ongedaan maakt. Zo ook de 30 dagen
activatie. Het is onduidelijk allemaal.
sysprep

Hoe zit het met HAL? sysprep(versie 1.2) kent ook de parameter -pnp dat er
voor zou moeten dat hardware opnieuw moet worden geinstalleerd.
Maar de HAL blijft ongewijzigd? En dient verwijderd te worden.
Omdat 40% van de werkstations met verschillende rand apparatuur werken
is het verstandig om voor elk type station een image te maken of
hoeft dit niet en kan Windows dit door PnP zelf rechtzetten.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand (die ervaring/kennis heeft met het uitrollen van Windowx XP via images) zou reageren met tips, "must do/checks" of documentatie op het net.

vriendelijke groeten,
spectator.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

als je eerst je NT4 server upgrade naar 2003 kun je daar RIS op implementeren (vereist ook DHCP). Nu kun je middels RIS een XP image daarop zetten (zie wos Howto's en Guide's). Ook kun je upgraden naar XP middels policies wat vermeld staat op www.microsoft.com/technet een beetje zoek werk maar dat vind je wel.

De HAL heb je in principe niks mee te maken -pnp gebruik je als je een image maakt en die op andere hardware prakt (wat meestal in rottigheid resulteerd). Zie thread [rml][ OEMCD] Zin in een project om de ideale OEM XPCD te maken?[/rml]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Niet om te zeiken ofzo hoor.. Maar hoe oud zijn die Windows95 werkstations wel niet?? Ik kan me voorstellen dat je op die werkstations niet echt vrolijk wordt om met Windows XP te werken. Hetzelfde voor je Server.. Als daar nu NT4.0 op draait zal dat ook wel een oud beestje zijn.. Ik zou eerst eens serieus naar nieuwe hardware gaan kijken voordat je allerlei ellende krijgt...

Ik kreeg thuis m'n WindowsXP niet eens stabiel op een AMD systeem uit 2000, dus kun je nagaan hoe dat gaat bij nog oudere machines.

[ Voor 48% gewijzigd door Bart© op 16-04-2004 09:21 ]

• Badmeerkoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-01 21:36
sysprep -reseal mode maakt dit inderdaad ongedaan. ik heb een korte tijd geleden ook met sysprep gewerkt. sysprep reseal (mini setup) moet je hebben.. het haalt de sid eruit. je kan het best kiezen voor een vaste computer naam.. deze kan je namelijk aanpassen op de diskette. je slaat de sysprep.inf op op a:/ (rechstreeks in de root anders werkt het niet) vervolgens kan je het bestand aanpassen en kan je dus diskettes maken voor alle pc's waar je vervolgens allemaal tegelijk de image overheen kan drukken. ik zou wel een account aanmaken op je server (een account die niets mag behalve gebruikers aanmaken) en ook die account altijd op disabled hebben behalve als je hem nodig hebt.. dit omdat het wachtwoord en username anders zo op de diskette staat.. hoe het zit met de hardware uituit halen weet ik niet.. maar er staat een zeer uitgebreide help file op de windows xp cd ;)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Wij gebruiken voor ongeveer 80 werkstations en notebooks gewoon nog steeds ghost. Per type systeem hebben we een ghost-image van WindowsXP (en sommige Windows 2000) en na het terugzetten van deze image passen we met Ghost Walker de sid aan en daarna maken we 'em pas lid van het domein. Werkt tot nu toe altijd perfect.

Over die activering hoef je je in principe geen zorgen te maken. Als je 60 werkstations moet gaan voorzien van Windows XP zul je hoogst waarschijnlijk een Windows XP licentie hebben met een volume license key, en deze hoef je niet te activeren. Heb je geen VLK (Volume License Key) dan zou ik daar in jou geval wel even voor zorgen.