STEL..... ISDN is utp gerouterd

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
De PC is al weg (ik ga morgen naar mijn zwager) hier, heb zelf adsl op analoog en geen verstand van ISDN.

Wat is er gebeurd:

Zijn PC deed niks meer, mobo bleek rot, nieuw mobo er in gezet door vobis, een van de laatste ASUS geschikt voor P IV 1,7 nu met DDRram
PC werkt weer en lijkt helemaal prima.

Komt hij thuis, geen ISDN internet met xs4all meer !!!
Sterker nog, als de kabel in de PC gestopt wordt, valt de dan gebruikte (om mij te bellen) telefoon uit.

Hij heeft een quatrovox thuiscentrale en een kpn/ptt isdn-2 S1 modem (?)
met nog een nummer aanduiding s42024-a260-c205 nt1 s1 isdn2 (?)

Ik snap echter niet (nooit naar gekeken) of hij nu bedoelt dat hij zijn modem bij de centrale heeft en een lange kabel (utp ook??) naar zijn pc / netwerkkaart of een soort splitter ofzo en dan de kabel in een PC-intern ISDN modem.

Nu een belangrijke vraag losstaande van bovenstaande: alhier heb ik de pc willen aansluiten op de netwerkkaart ivm router en adsl internet, dus gewoon met 1:1 utp kabel.
kAn dat dus in de RJ45?) ISDN mdem gebeurt zijn?
Zo ja kan dat kwaad?

Of is het toch zo simpel: nieuwe hardware, drivers opnieuw installeren!?

Nog andere tips over wat ik morgen bij hem kan proberen / meenemen?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
NEE je kunt geen router/hub/switch etc. op je ISDNkaart aansluiten!!! Daarom heet het ISDN-kaart en geen netwerkkaart.

Wat voor kabel je met ISDN gebruikt maakt niet zoveel uit als het maar 4 aderig is. Ik heb zelfs weleens een telefoonkabel met kroonsteentjes ertussen gebruikt. UTP is dus prima.

Drivers installeren lijkt me zo-ie-zo handig

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 12:59

FastBunny

Give it the Works !

Als je ISDN in je Netwerkkaart stopt, blaas je je Netwerkkaart naar de eeuwige jachtvelden.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:17
het ISDN signaal is 90-volt en heeft geen directe TCP/IP layer.
dit signaal moet dus eerst gedemoduleerd worden door het modem alvorens je het als een netwerksignaal kunt gebruiken (TCP/IP).
er is dus een significant verschil tussen het aansluiten van ISDN middels UTP en LAN middels UTP!

de kans bestaat dat je dat modem hebt opgeblazen door een UTP kabel in het ISDN-modem te jassen.. alhoewel ik niet weet of dat mogelijk is, volgens mij staat er op een LAN niet zo gek veel stroom.

een NT1 is trouwens geen modem maar een soort aansluitpunt van een digitale ISDN aansluiting.

[ Voor 31% gewijzigd door ScuL op 15-04-2004 14:46 . Reden: even uitgebreid ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
NEE je kunt geen router/hub/switch etc. op je ISDNkaart aansluiten!!! Daarom heet het ISDN-kaart en geen netwerkkaart.

Als je ISDN in je Netwerkkaart stopt, blaas je je Netwerkkaart naar de eeuwige jachtvelden.

er is dus een significant verschil tussen het aansluiten van ISDN middels UTP en LAN middels UTP!
Beste mensen,

Dus het kan zo zijn gegaan....

* * * Dat ik de 1:1 utp kabel uit mijn sitecom 201 pro router in de ISDN interne modem heb gejast....

Router doet het nog, maar de ISDN kaart kan dus beschadigd zijn? * * *

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

-ScuL- schreef op 15 april 2004 @ 14:39:
dit signaal moet dus eerst gedemoduleerd worden door het modem alvorens je het als een netwerksignaal kunt gebruiken (TCP/IP).

de kans bestaat dat je dat modem hebt opgeblazen door een UTP kabel in het ISDN-modem te jassen.. alhoewel ik niet weet of dat mogelijk is, volgens mij staat er op een LAN niet zo gek veel stroom.

een NT1 is trouwens geen modem maar een soort aansluitpunt van een digitale ISDN aansluiting.
Mij is eens verteld dat PSTN (analoog 50volt was) en ISDN (100v). Echter Ethernet is 12/15 volt.

Dus ISDN signaal op netwerkkaart is 90/100 volt op iets zetten wat voor max 15 gemaakt is... -> schadelijK!
Dus netwerksignaal op ISDN kaart is 15 volt op iets zetten wat voor 90/100 volt gemaakt is.. -> werkt niet maar sloopt niet je kaart.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• ScuL
daar was ik ook van op de hoogte , wist alleen niet zeker of normaal LAN schadelijk zou zijn voor je ISDN kaart. kennelijk dus niet. wel vreemd dat de kaart opeens niet meer functioneert..

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

-ScuL- schreef op 15 april 2004 @ 15:15:
daar was ik ook van op de hoogte , wist alleen niet zeker of normaal LAN schadelijk zou zijn voor je ISDN kaart. kennelijk dus niet. wel vreemd dat de kaart opeens niet meer functioneert..
Hij zal het signaal niet snappen, maar aangezien het binnen onder de limiet ligt gebeurd er niets.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Nou dan zal dat het niet zijn (kaart defect door aansluiting op netwerk router)

Het is nu zo:
Op het moment dat de kabel in de PC gaat, vallen alle telefoons uit en wordt een spraakverbinding verbroken.

Kan ik nu (voorbarig, morgen heb ik meer te melden) concluderen dat de PC een intern modem heeft en dat 'het kastje' bij de centrale een soort splitter/filter is...?

Een intern ISDN modem heeft net als UTP een RJ45 stekkertje met 'weerhaakje'? Want zo omschrijft hij het, en dan rechthoekig gevormd met 8 'baantjes koper of goud' ? dus eigenlijk uiterlijk 100% gelijk aan UTP ?

Iemand nog enig idee waar ik de drivers kan vinden?
kpn en ptt .com hielp _mij_ niet verder... en daar schijnt het modem van te zijn.
een 'S1' type, s42024-a260-c205

s42024-a260-c209 (negen op het einde) is te vinden bij Siemens, maar alleen als tekst, geen software.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Even voor de duidelijkheid: Een ISDN buitenlijn is 95.4 volt (als ie up to specs is, kan wat meer of wat minder zijn)... de ISDN S0-Bus vanaf de NT1 is om en nabij de 50 volt (als ik me niet vergis), nog steeds genoeg om een netwerkkaart náar z'n grootje te blazen...

By each crime and every kindness, we birth our future

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
notsonewbie schreef op 15 april 2004 @ 15:24:
[...]

Het is nu zo:
Op het moment dat de kabel in de PC gaat, vallen alle telefoons uit en wordt een spraakverbinding verbroken.

Kan ik nu (voorbarig, morgen heb ik meer te melden) concluderen dat de PC een intern modem heeft en dat 'het kastje' bij de centrale een soort splitter/filter is...?

Een intern ISDN modem heeft net als UTP een RJ45 stekkertje met 'weerhaakje'? Want zo omschrijft hij het, en dan rechthoekig gevormd met 8 'baantjes koper of goud' ? dus eigenlijk uiterlijk 100% gelijk aan UTP ?

kpn en ptt .com hielp _mij_ niet verder... en daar schijnt het modem van te zijn.

s42024-a260-c209 (negen op het einde) is te vinden bij Siemens, maar alleen als tekst, geen software.
Je hebt het over de NT1... Dit is geen modem, dit is het eindpunt van het ISDN netwerk. Network Terminator 1. Vanuit hier kun je ISDN Randapparatuur aansluiten, zoals een ISDN modem, of een Quattrovox.

[ Voor 7% gewijzigd door Freggel_United op 15-04-2004 15:35 ]

By each crime and every kindness, we birth our future

• ScuL
notsonewbie schreef op 15 april 2004 @ 15:24:
[...]

Het is nu zo:

een ISDN modem is vrijwel altijd intern (of anders extern bovenop de PC kast). heeft een aansluiting die identiek is aan een LAN UTP aansluiting (RJ45) idd met 8 banatjes koper..
het kastje bij de centrale is je digitale aansluitpunt zoals gezegd een NT1, waarschijnlijk type S1 zoals je zegt..
Ik zou om het merk van de modem te achterhalen gewoon in apparaatbeheer gaan neuzen

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Freggel_United schreef op 15 april 2004 @ 15:33:
Even voor de duidelijkheid: Een ISDN buitenlijn is 95.4 volt (als ie up to specs is, kan wat meer of wat minder zijn)... de ISDN S0-Bus vanaf de NT1 is om en nabij de 50 volt (als ik me niet vergis), nog steeds genoeg om een netwerkkaart náar z'n grootje te blazen...
De U-interface voert tussen de 115 en 92 volt. ISDN-apparatuur is meestal ontworpen op 60-150 volt. De S-interface is goed voor 36 volt.

115 volt is wat je zult krijgen als je naast de centrale woont, en op 8 kilometer is het 92 volt. Maar met veel minder werkt het ook nog goed. ISDN is best robuust. Er is geen nauwkeurig omschreven voltage voor een normale ISDN-lijn. Daarvoor is de spanningsval over de lijn te groot en te variabel.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ok, hier de ervaring van hedenochtend.

Het is een 3 jaar oude Billion PCI ISDN interne modem kaart.
Op de site http://www.billion.com/ kon ik geen 'cd' hier voor vinden.

Er zijn geen ontbrekende drivers, en systeem beheer meld geen conflicten.
Met xs4all de naam, wachtwoord en inbel nummer gechecked (06 nummer belde die ook niet) voor de zekerheid met een nul (centrale) ervoor geprobeert, maakte niks uit.

Volgens xs4all werkt hij alleen met zijn eigen software, al meld w98 dat alles goed is, geen errors geeft anders dan 'kan geen verbinding met server maken'
Ook een gevonden billion driver op driversguide.com bracht geen uitkomst, maar gek genoeg ook geen errors, het bleef niet-conflicterend / apparaat werkt.....

De originele modem setup/diagnostics CD is er echter niet(meer) bij, dus mailtje gestuurt naar billion.com of die wat kunnen doen.

Zo nee, dan komt er een extern usb modem bij vobis vandaan ad 35 euro, dan hebben ze internet totdat over enkele weken hij van isdn overstapt op analoog en daaraan ADSL.

De reden dat de ISDN centrale en telefoons uitvielen was omdat hij de isdn connector inderdaad in zijn netwerkkaart stak...

Als hij hem in het modem doet werkt de hele ISDN zwik wel (behalve internet dus)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:46

ralpje

Deugpopje

En als je hem eens laat bellen naar bijvoorbeeld jouw 06 nummer, wat zegt 'ie dan?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Ga dat externe modem maar halen. Volgens mij is Billion trouwens ook E-tech, dus dat kun je ook nog proberen. Hoewel ik toch echt denk dat je modem naar de bithemel is.

You can't have everything. Where would you put it?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
ralpje schreef op 16 april 2004 @ 14:09:
En als je hem eens laat bellen naar bijvoorbeeld jouw 06 nummer, wat zegt 'ie dan?
"Er zijn geen ontbrekende drivers, en systeem beheer meld geen conflicten.
Met xs4all de naam, wachtwoord en inbel nummer gechecked

(06 nummer belde die ook niet)

voor de zekerheid met een nul (centrale) ervoor geprobeert, maakte niks uit."
/quote

Hij belt niet uit. Ongeacht welk nummer.
Wel weer maf dat de boel 100% werkend wordt aangegeven in windows, maar dat ie evenals het mobo (allemaal groene LEDjes) wellicht tOch gewoon kapot is...

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:46

ralpje

Deugpopje

Je kunt nog even testen wat een ISDN-toestel aangesloten op diezelfde kabel doet. Doet die het wel: modem defect; doet die het niet: Lijn of poort op NT1 defect.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Je kunt nog even testen wat een ISDN-toestel aangesloten op diezelfde kabel doet. Doet die het wel: modem defect; doet die het niet: Lijn of poort op NT1 defect.
Da's een goeie.
Zo simpel....
Ja dat gaan we doen !

Wie weet is het dat inderdaad wel en ligt het helemaal niet aan de interne isdn modem.

Thanx.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Wat is er gebeurd:
Het is 'opgelost' na 3 uur klooien...... waarvan 30 minuten mEt KPN en mEt xs4all

De nieuwe USB isdn modem kon niet worden geinstalleerd. Hij miste een dll file dat ie wEl had op de meegeleverde cd. Of hij miste het, of hij kon het niet lezen capi2032.dll o.i.d. Dat was dus sowieso een miskoop en die gaat terug.

Oude modem er weer in teruggeplaatst, ivm terug naar vobis.

Heeej.... er was ineens een 'nieuw' icoon in de taakbalk bij de klok !
Inzicht op channel 1 en 2, op active en not-active middels 'scherm ledjes'!

KPN gebeld met de boodschap van xs4all.
Die lachten er hartelijk om. (KPN om xs4all ivm resetten van quattrofox op afstand)
Er werd iets van op afstand gedaan en dat mysterieus herstelde diagnose icoon op de pc ging aan en uit ivm channels en activity

Even later, zOnder wijzigingen in de hardware, maar dus mEt het eerder afgeschreven interne isdn modem, verbinding!!!

Iets dat KPN deed (ze zouden terug bellen na meting, deden dot niet....) \
maakte dat het weer als vanouds werkte.

Ik kan niet anders concluderen dat het dus aan de xs4all of kpn kant heeft gelegen (#*!)_@#*)*^$)(@#&$+!)#&$$@%(*@

Pagina: 1