ssh x forward (met tussenpc...)

Pagina: 1
Acties:

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Situatie:
Ik heb thuis een pc'tje met linux. Om toegang te hebben tot de machines van het intranet van de unief (KULeuven), moet ik eerst ssh'en naar een server die publiek toegankelijk is. (We noemen hem "st") Vanop "st" kan ik dan ssh, ftp, ... naar een machine (BV snoopy) in het interne netwerk. Ik moet dus altijd via st connecteren.
Nu wou ik x forwarden (ssh -X user@snoopy xterm) naar men eigen machine. Op snoopy staat in de config X11 forwarding aan, op st heb ik het ook aangezet (staat toch in de configfile die ik daar gebruik)
Wanneer ik vervolgens x wil forwarden krijg ik xterm Xt error: can't open display. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? Volgens mij ben ik iets vergeten. Komt het door de tussenstap die ik moet maken?

Verwijderd

Ik denk niet dat het mogelijk is... nu ja toch niet in 123...

Wat ik meestal doe in zo'n geval is op de interne X server TightVNC-Server zetten. Dan start je de VNC server met: tightvncserver -rfbport 5900 -geometry 1024x768

Effe een paswoord instellen (enkel de eerste keer).

Dan connecteer je van thuis op de externe bak met:

ssh user@externe.bak.nl -L 5900:interne.bak:5900

Je logt in en hebt dan een tunnel van jouw localhost poort 5900 naar de interne bak z'n poort 5900

dan kan je met vncviewer of eendert welke andere andere VNC client inloggen op de remote interne bak z'n VNC service door te typen:

vncviewer localhost

Je net ingestelde password ingeven en dan heb je de remote X desktop voor je neus. Niet ideaal en ook niet wat je vroeg maar het werkt ook, naar mijn mening zelfs iets vlotter dan X forwarding...

Verwijderd

Probeer dit eens:
code:
1
ssh -X user@st 'ssh -X user@droopy xterm'

onderstaande werkt bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sasami [r3boot]$ echo $DISPLAY
:0.0
sasami [r3boot]$ ssh -X x.x.x.100
Password:
Last login: Thu Apr 15 16:59:58 2004 from x.x.x.101
r3boot@macross:~$ echo $DISPLAY
localhost:10.0
r3boot@macross:~$ ssh -X x.x.x.101
r3boot@x.x.x.101's password:
Last login: Thu Apr 15 17:00:15 2004 from x.x.x.100
sasami [r3boot]$ echo $DISPLAY
localhost:10.0
sasami [r3boot]$ xterm
sasami [r3boot]$ logout
Connection to x.x.x.101 closed.
r3boot@macross:~$ logout
Connection to x.x.x.100 closed.
sasami [r3boot]$

.100(macross) == laptop, .101(sasami) == workstation

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 17:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 16:58:
Probeer dit eens:
code:
1
ssh -X user@st 'ssh -X user@droopy xterm'
Dit werkt, alleen niet als het tussentoestel geen X server heeft.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Heb je op het tussenstation wel X11 forwarding zowel in de client als in de server aangezet?
Misschien moet je ook gewoon wel een X server installeren op het tussenstation. Die hoef je dan niet helemaal zo te configureren dat je locaal een beeldscherm kunt draaien, dat is tenminste bij mij niet nodig als ik een X applicatie remote wil draaien.

ieeeepppppp :P

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ff de problemen:
Op het tussenstation is geen X-server geinstalleerd. Ik heb ook geen root access (kan geen programma's installeren) op deze server. Logisch, want de universiteit beheert deze server. De studenten die van buiten het netwerk willen connecten, moeten via deze computer (of een andere) gaan.
Ik zal dan maar tightvncserver proberen.

Verwijderd

VROEM! schreef op 15 april 2004 @ 21:25:
Heb je op het tussenstation wel X11 forwarding zowel in de client als in de server aangezet?
Yep, vandaar dat ik ervan uitging dat het gewoonweg niet werkte zonder rechtsreekse SSH verbinding. Nu weten we dus dat een draaiende X server een vereiste is.
Je voorstel om een X server toch headless te draaien vind ik maar een verspilling van resources... iets dat je op pakweg de gemiddelde gateway firewall router Pentium1 liever niet wil.... Ik had eerder gedacht aan nog een boel poorten te forwarden / tunnelen maar ik ben te weinig bekend met het hele X server protocol om daaraan te beginnen. Tightvnc was de easy way out voor mij :) 1 poort... ff tunnelen en klaar...

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ehm, waarom niet gewoon een tunnel gelegd van een lokale poort naar de ssh poort op de machine waarmee je wilt connecten ?
Dus :
connectie 1 legt verbinding met st, tunnel van lokaal 2222 naar snoopy:22
connectie 2 legt verbinding met lokale poort 2222, die dus doorsluist naar snoopy:22

1:
ssh -L 2222:snoopy:22 user@st
2:
ssh -X -p 2222 remoteuser@localhost

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

:z Zo vroeg en al zo'n slimme opmerking... dat is inderdaad de beste oplossing.... sommige mensen gaan het wat te ver zoeken 8)7
Pagina: 1