Toon posts:

[CMS] Zope of Typo3

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een goed Open-source CMS geschikt voor +/- 250 gebruikers (in eerste instantie) voor een stage

Tijdens het onderzoek hiernaar kwam ik onder andere Zope en Typo3 tegen.
Bij zope gaat het om Plone.

Nu vroeg ik me af:

A) Welke van deze twee is het makkelijkst aan te leren voor ontwikkelaar. Dan gaat het dus om de overzichtelijkheid (learning-curve) en de taal erachter (PHP of Python) Dit ook aangezien Pyton Object Georienteerd is en PHP niet (voorzover ik weet)

b) Hoe snel is het beheer aan de gebruikers aan te leren (cursussen ed.) en is er de kans dat ze voor bepaalde acties toch kennis moeten hebben van HTML

C) Hoe groot is de kans dat er zaken aan aangepast moeten worden met behulp van programmeren.

D) Wat zijn de voordelen van beide ten opzichte van elkaar.

E) Welk Zope product zou handig zijn voor een CMS: Plone, Silva of Icoya?

F) Zijn er verder nog (andere) goede Open-source (Enterprise)CMS pakketten aanwezig. (geen Nuke-klonen dus)

PS. Aangezien ik te weinig kennis heb van Java valt MMBase waarschijnlijk in ieder geval af en verder heb ik al op www.contentmanager.de gekeken (weet iemand BTW hiervoor nog een goede engelse variant?)

Kan iemand dit onderwerp even verplaatsen als het niet goed staat (Ik kon niet erg goed zien of het nu onder WG, PW of SA valt)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-08 16:26

alienfruit

the alien you never expected

Op de volgende website kun je genoeg informatie vinden over content management systemen, zowel Opensource als commerciële.

Overigens voordat je een opensource ECM hebt, nog behoorlijk wat functionaliteit aanwezig zijn. Zoek echt een ECM oplossing of is het meer alleen voor het web gerelateerd?

http://www.cms-forum.org

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
P&W -> SA

't heeft nl. niets met programmeren te maken

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
alienfruit schreef op 15 april 2004 @ 12:57:
Op de volgende website kun je genoeg informatie vinden over content management systemen, zowel Opensource als commerciële.

http://www.cms-forum.org
Deze website biedt inderdaad wat meer houvast, bedankt.
Overigens voordat je een opensource ECM hebt, nog behoorlijk wat functionaliteit aanwezig zijn. Zoek echt een ECM oplossing of is het meer alleen voor het web gerelateerd?
Op wat voor functionaliteit doel je nu? Het is in ieder geval nog niet duidelijk wat er percies mee gedaan zal gaan worden. In ieder geval gaat het om een bedrijfsintranet met waarschijnlijk een documentbeheersysteem.

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

Kijk hier eens: http://www.opensourcecms.com/
Daar kan je een hele hoop (vooral php/mysql based geloof ik) CMSsen live uitproberen, als administrator. Ik vond het erg cool.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Waarom is er al direct gekozen voor open-source ?

Die 250 gebruikers gaan allemaal content verzorgen in het CMS ? Of is het gros ervan gewone 'gebruiker' ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 14:26:
Waarom is er al direct gekozen voor open-source ?

Die 250 gebruikers gaan allemaal content verzorgen in het CMS ? Of is het gros ervan gewone 'gebruiker' ?
Er is in eerste instantie al (uiteraard wel een beetje bevoorrecht) gekozen voor PHP, aangezien er al iemand is die verstand heeft van PHP zodat, als er na de stage nog meer uitbreidingen moeten komen, de taal geen probleem hoeft te zijn.
Verder is het gros van de medewerkers inderdaad 'gewone gebruiker' en gaat het verzorgen van content waarschijnlijk door 5-20 mensen gebeuren.
Er is in eerste instantie verder gekozen voor open-source omdat de kosten van betaal-CMS'sen al snel meer dan 10.000 euro bedragen en de vraag is of de organisatie dat terug gaat verdienen. De andere voordelen mogen bekend zijn.

Als je echter goede redenen/voordelen ziet voor het invoeren van een betaald CMS, sta ik daar uiteraard voor open.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ikzelf gebruik al anderhalf jaar Zope en ik ben er zéér tevreden over.
Plone is geen CMS, het is meer een laag bovenop zope. Plone is eerder te omschrijven als een complete intranet omgeving. Een content manageable site is ook een site waar je één pagina kan wijzigen en dat is plone niet.

Wellicht is het handig als je even uilegt wat voor site je wilt gaan bouwen, m.a.w. wat voor functionaliteit heb je nodig.

Mijn rig

Verwijderd

Geen van beide CMSen. Gebruik Mambo CMS. Ik heb laatst Typo3 gebruikt en te ingewikkelt. Met Mambo kan je gemakkelijk eigen templates maken (eenvoudiger dan in Typo) .

Site: www.mamboserver.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 14:43:
[...]
Er is in eerste instantie verder gekozen voor open-source omdat de kosten van betaal-CMS'sen al snel meer dan 10.000 euro bedragen en de vraag is of de organisatie dat terug gaat verdienen. De andere voordelen mogen bekend zijn.

Als je echter goede redenen/voordelen ziet voor het invoeren van een betaald CMS, sta ik daar uiteraard voor open.
Is er wel al een budget voor uitgetrokken ? Ook de implementatie van een opensource-cms zal niet geheel kosteloos zijn, sterker nog de vraag is of het uiteindelijke resultaat überhaupt goedkoper uitkomt dan een betaald cms (het totaal plaatje danwel).

En denk erom CMS != DMS , je kan een CMS wel koppelen met een DMS, maar het zou toch fijn zijn als je je DMS kan benaderen zonder je CMS (bv. direct vanuit Word je documenten openen/editten etc.).

Mambo is idd erg fijn, maar of het voldoende power heeft voor het beoogde doel van TS betwijfel ik zeer. Het rechten mechanisme is erg eenvoudig, net als het write -> control -> publish principe.

Ik zou gaan voor een systeem waar je in ieder geval (eventueel in de toekomst) een WMS aan kan koppelen, zo'n WMS zou naast z'n normale taken (Workflow van het bedrijf) ook ingezet kunnen worden voor de write->control->publish procedure.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 15:25 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-08 11:55

McMiGHtY

- burp -

Indien je geinteresseerd bent in .Net framework, kun je ook kijken op http://www.dotnetnuke.com , ook een opensource cms pakket

Verwijderd

Topicstarter
Plone is geen CMS, het is meer een laag bovenop zope. Plone is eerder te omschrijven als een complete intranet omgeving. Een content manageable site is ook een site waar je één pagina kan wijzigen en dat is plone niet.

Wellicht is het handig als je even uilegt wat voor site je wilt gaan bouwen, m.a.w. wat voor functionaliteit heb je nodig.
De functionaliteit is op dit moment nog niet helemaal zeker. Er wordt op dit moment een vragenlijst rondgestuurd om de ideeën en wensen van de gebruikers cq. toekomstige beheerders te peilen.
Zeker is alleen dat er documenten, nieuws & andersoortige informatie, een memobord en een aantal formulieren op moet komen en dat er koppelingen naar (onderdelen van) Lotus Notes moeten komen. Waarschijnlijk zullen er verder nog een aantal koppelingen naar interne databases en bedrijfsapplicaties komen.
Of dit alles voldoende is om op zoek te gaan naar een ECMS blijft natuurlijk de vraag, maar aangezien de totale functionaliteit nu nog niet kan worden ingeschat, staan op het moment alle (redelijke) opties nog open.
Is er wel al een budget voor uitgetrokken ? Ook de implementatie van een opensource-cms zal niet geheel kosteloos zijn, sterker nog de vraag is of het uiteindelijke resultaat überhaupt goedkoper uitkomt dan een betaald cms (het totaal plaatje danwel).
Er is geen buget voor uitgetrokken: Er wordt gekeken naar de wensen vanuit de organisatie en gekeken naar wat er op de markt is. Op basis daarvan wordt een investeringsvoorstel naar de directie gedaan. (ROI wordt hier dan uiteraard ook (zei het met mate) in meegenomen)
En denk erom CMS != DMS , je kan een CMS wel koppelen met een DMS, maar het zou toch fijn zijn als je je DMS kan benaderen zonder je CMS (bv. direct vanuit Word je documenten openen/editten etc.).
De documenten zullen waarschijnlijk in eerste instantie alleen informatiedocumenten zijn (handboeken, procedures ed.)
Ik zou gaan voor een systeem waar je in ieder geval (eventueel in de toekomst) een WMS aan kan koppelen, zo'n WMS zou naast z'n normale taken (Workflow van het bedrijf) ook ingezet kunnen worden voor de write->control->publish procedure.
Dit lijkt me inderdaad ook een goed idee, bedankt.

Verwijderd

btw. Hier nog een link met veel info over verschillende CMS'en: http://www.cmsinfo.org/

Verwijderd

Topicstarter
http://tools.hartman-communicatie.nl/overzicht.html geeft een goede vergelijking van enterprise content management systemen (zowel 3rd party als open-source) Alleen ben ik er niet helemaal zeker van of alles wel klopt, zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat er voor zope geen gebruikersgroep bestaat, maar dat lijkt me een beetje onzin (vgl. google)
Het is wel actueel (16 april)

Wat betreft de eerdere vragen:
Ik zag dat Icoya een betaalsysteem (en Duitstalig) is, dus die valt in eerste instantie af.

Ik heb verder nog steeds een aantal (al gedeeltelijk eerder gestelde) vragen:
- Is Silva goed te gebruiken in combinatie met Plone en zou ZWiki ook handig kunnen zijn als toevoeging daarbij?

- Hoe snel is het beheer aan de gebruikers aan te leren (cursussen ed.) bij Zope/Plone en Typo3?

- Hoe makkelijk zijn er PHP-pagina's in Zope te integreren?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Met silva heb ik geen ervaring, maar wat ik na ff snel googlen heb begrepen is dat het je in staat stelt om eenvoudig nieuwe pagina's aan te maken voor je website. Plone heeft deze functionaliteit standaard in zich, dus een combinatie is niet nodig. Voor zwiki geldt dat AFAIK ook. Plone is namelijk een complete omgeving, andere producten heb je daar in principe niet bij nodig. Plone zelf is zwaar customizable (mocht je dat willen) maar de drempel om het te leren kan wat hoog liggen, vooral als je nog niet zo bekend bent met zope.

Het beheer van plone kan aan de voorkant eenvoudig opgepakt worden voor gebruikers. De technische kant zul je echter alleen aan programmeurs en designers over moeten laten.

PHP is te integreren met zope, ik heb hier echter nog geen ervaring mee. Wel weet ik dat je een php parser kunt gebruiken, maar ik zie niet in waarom je dat zou willen, aangezien in zope eigenlijk alles kan wat ook met php kan. Info over die parser vindt je hier:
http://www.zope.org/Members/hewei/PHParser

hth

Mijn rig

Pagina: 1