Toon posts:

Kan een niet geaard stopcontact problemen geven ?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk dat een niet geaard stopcontact veel problemen met een pc op kan gaan leveren ?
Ik heb hier nu een aantal dingen over gelezen.
:P

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ja, dat kan.

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

[ Voor 67% gewijzigd door sdomburg op 15-04-2004 12:42 ]

Verwijderd

kan ja.

voornaamste probleem is de statische electriciteit die nergens heen kan, en dan krijg je rare dingen :)
ook is de "aarde" van de case weg, ook niet prettig.

en het allergrootste nadeel: bij kortsluiting kan de energie nergens heen en is je risico op brand flink groter.

//spuit111111

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 12:44 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Wat je dan eventueel zou kunen doen is een aarde draad naar je verwarming maken. zodat je nog enig soort van aarde hebt. Maar dit garandeerd niet dat het ook daadwerkelijk helpt als er iets gebeurd.

• sdomburg
Twix schreef op 15 april 2004 @ 12:45:
Wat je dan eventueel zou kunen doen is een aarde draad naar je verwarming maken. zodat je nog enig soort van aarde hebt. Maar dit garandeerd niet dat het ook daadwerkelijk helpt als er iets gebeurd.
Anders lees je eerst mijn link:
Bij problemen met het realiseren van een aarde via de huisinstallatie wordt als uitwijk wel eens aarding via de buizen van de centrale verwarming of de waterleiding geopperd. Dit is ten zeerste af te raden.
Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
Gewoon fatsoenlijke aarding regelen dus.

[ Voor 13% gewijzigd door sdomburg op 15-04-2004 12:49 ]

• loodgieter

loodgieter

sdomburg schreef op 15 april 2004 @ 12:48:
Anders lees je eerst mijn link:
sorry wist niet dat er in stond.
Maarja, zo`n ramp is het ook weer niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Twix schreef op 15 april 2004 @ 12:52:
[...]

Het is inderdaad niet veilig om dit te regelen via een cv e.d.
Mijn probleem is ook nog dat (als het wel veilig was via een radiator) de pc aan de andere kant van mijn kamer staat, hier heb ik alleen een niet geaard stopcontact.

• sdomburg
Twix schreef op 15 april 2004 @ 12:52:
[...]

Op welke basis maak jij de inschatting dat het geen kwaad kan?

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 20:21
moet een aarde draad helemaal naar de meterkast toe lopen of kan je de draad ook aan sluiten in een lasdoos in het plafond waar aarde is?

• loodgieter

loodgieter

sdomburg schreef op 15 april 2004 @ 12:58:
[...]

Op welke basis maak jij de inschatting dat het geen kwaad kan?
Klopt maar als er helemaal geen optie is dan kan het wel maar zei ook dat het niet de beste optie is die er bestaat. heb het zelf namelijk ook gehad maar opgelost door een neiuwe groep in de meterkast te maken en deze speciaal voor mijn PC`s te grbuiken zonder andere apparatuur er achter. Maar als je een nieuwe groep wil maken moet je wel weten hoe je dat fixed

Maar ok ben het eens het is niet het beste is de verwarmings optie :)

[ Voor 3% gewijzigd door loodgieter op 15-04-2004 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
qbix schreef op 15 april 2004 @ 13:00:
moet een aarde draad helemaal naar de meterkast toe lopen of kan je de draad ook aan sluiten in een lasdoos in het plafond waar aarde is?
In mijn situatie moet ik of, een kabel laten lopen over de vloer, voor de deuren langs naar de keuken, of een kabel naar de meterkast

Verwijderd

Dit kan idd problemen geven. Voordat ik mijn stopcontact heb geaard had ik problemen met het opstarten van de computer.
Als ik mijn monitor, boxen en computer in een bepaalde volgorde inschakelde bleef mijn harde schijf "hangen". De bios kon de hd niet meer vinden.

Na het aarden van het stopcontact zijn deze problemen verdwenen. De computers van tegenwoordig bevatten veel draaiende delen: HD 7200 toeren, video, cpu case fans die statische electriciteit kunnen geven.

Daarnaast werken de moederbords op een lagere spanning (2.5V => 1.5V) hierdoor kunnen kleine spanningsverschillen grote gevolgen krijgen.

Let op bij het aanleggen van aarde dat je geen loop (lus) maakt. Hierdoor creeer je een electrische spoel die radio golven omzet in electriciteit. Dit is net zo erg als statische electriciteit. Aarde moet altijd aangelegd worden als een ster.

Je verdeeldoos heeft vaak rand aarde, neem een geaarde stekker verbind alleen de randaarde. Stop de stekker in de verdeel doos en het uiteinde aan de verwarming.

• sdomburg
Twix schreef op 15 april 2004 @ 13:01:
[...]

Klopt maar als er helemaal geen optie is dan kan het wel maar zei ook dat het niet de beste optie is die er bestaat. heb het zelf namelijk ook gehad maar opgelost door een neiuwe groep in de meterkast te maken en deze speciaal voor mijn PC`s te grbuiken zonder andere apparatuur er achter. Maar als je een nieuwe groep wil maken moet je wel weten hoe je dat fixed

Maar ok ben het eens het is niet het beste :)
Nee, het is geen oplossing. De "oplossing" is erger dan het probleem, je brengt er de veiligheid van jezelf en anderen mee in gevaar.

Leuk dat jij dat wel gedaan hebt en dat het goed gegaan is, dat wil echter niet zeggen dat je ongefundeert mensen dingen moet aanbevelen zonder op de hoogte te zijn van de feiten, zeker niet als dit anderen in gevaar kan brengen.
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 13:04:
Je verdeeldoos heeft vaak rand aarde, neem een geaarde stekker verbind alleen de randaarde. Stop de stekker in de verdeel doos en het uiteinde aan de verwarming.
|:(
Spike666 schreef op 15 april 2004 @ 13:06:
je kan je aardingsdraad aansluiten in een aftakdoos waar aarding voorzien is maar ik zou wel eerst controleren of de draad wel naar de aardingslus of aardingspen loopt
Niet echt aan te raden, omdat je snel iets over het hoofd ziet, maar in theorie een adquate oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door sdomburg op 15-04-2004 13:07 ]

• spikewr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2024

spikewr

Microsoft Beta Tester #521829

je kan je aardingsdraad aansluiten in een aftakdoos waar aarding voorzien is maar ik zou wel eerst controleren of de draad wel naar de aardingslus of aardingspen loopt

Acer aspire 1501LMi

Verwijderd

Topicstarter
Spike666 schreef op 15 april 2004 @ 13:06:
Dan heb ik een kabel door de lucht hangen naar de kast, lijkt mij niet echt een mooie oplossing ;)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Juist, het lijkt me wel duidelijk zo. Met de search is dit al meerdere keren langsgeweest, en het is dus ook al eerder uitgebreid besproken. Je kan met de search makkelijk vele topics vinden over het aarden van een PC. Zoek bijvoorbeeld op aarden en problemen, en je krijgt al een berg resultaten. Zo lijkt dit topic erg op jouw topic: Is geen aarding erg schadelijk voor het systeem?/.

Met de search e.d. kom je er denk ik wel uit. Ik raad je toch nog even aan voortaan eerst de search te gebruiken, en dan pas een topic te openen. Je topicstart mist veel punten, zo geeft het niet de indruk dat je zelfs hebt gezocht. Let daar voortaan op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.