amd xp 2100+ stabiel op lage vcore

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31
Ik wil een amd xp 2100+ systeempje als server gaan gebruiken. Omdat deze dag en nacht aan moet staan heb ik liever niet teveel fannetjes erin zitten kwa geluidsoverlast.
Ik zat dus eens te kijken of ik soms mijn vcore wat lager kon zetten zodat de temperatuur van de proc wat kan dalen.
En wat blijkt met mijn Tbred 2100+ kan ik de vcore helemaal op de laagste stand zetten: 1.40v (ipv 1.60v) en hij boot nog netjes.
nu draai ik nog even xp om te testen en wat blijkt nog geen enkele crash na een paar rondjes 3dmark. Kan ik er nu vanuit gaan dat de proc stabiel draait op 1.40v en ik deze dus kan vertrouwen voor in de server?
ps. ik heb ook nog even een warm weer dag nagebootst door de fan van mijn cpu even uit te zetten en de temps wat te laten oplopen (tot 55 graden) en toen 3dmark te draaien.

Verwijderd

laat hem een paar dagen primen en je weet het zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 12:14 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Zoals RootZ al zegt, gewoon een kwestie van testen dus.

BTW, een warme dag kun je ook nabootsen door je verwarming aan te zetten, misschien wel net veilig :9

Verwijderd

ik weet niet wat je server gaat serven, maar je kan ook je multiplier wat naar beneden gooien, scheelt ook voor je portomonee ;)

• savale
ja dat is ook iets wat ik me afvraag...hoe zit het met het energieverbruik?

stel ik gooi mijn multiplier omlaag maar hou mijn vcore hetzelfde...merk je dat kwa energieverbruik of niet?

ps... ik laat hem wel ff tijdje primen nu... (casefannetjes uit :P)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:12

Khaine

Python liefhebber

savale schreef op 15 april 2004 @ 12:29:
ja dat is ook iets wat ik me afvraag...hoe zit het met het energieverbruik?

stel ik gooi mijn multiplier omlaag maar hou mijn vcore hetzelfde...merk je dat kwa energieverbruik of niet?

ps... ik laat hem wel ff tijdje primen nu... (casefannetjes uit :P)
Ik denk dat het amper te merken is .

Het enige wat je zou kunnen doen wat mij inschiet is underclocken en dan vervolgens proberen om je gehele PC zo passief mogelijk te koelen .

Dus een leuke heatsink (die waaier van zalman , of die Alpha sink misschien) op je processor en dan 2 grote 120 MM Fans . Die verplaatsen een hoop lucht tegenover minimale geluidsbelasting .

Ik vind ze ideaal . Iig suc6 ermee :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• savale
ik laat lekker prime ff lopen zo: eens kijken of ie stabiel blijft. Mijn temps zijn dan verder zeer goed:

proc: 41 graden stressed 36 idle
hdisk: 27 graden

dus er valt misschien wel iets te rommelen nog door fannetjes wat langzamer te laten lopen

Verwijderd

De warmte van je processor + koeler combo verloopt via een C/W waarde. Elke Watt meer geeft zoveel graden extra. Als je hem van 133MHz FSB op 100 zet scheelt dat dus al weer 25%, naast dat je Vcore mischien nog lager kan. En dat is vrijwel niet te merken bij een server voor thuisgebruik qua prestaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 01:04 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 01:03:
De warmte van je processor + koeler combo verloopt via een C/W waarde. Elke Watt meer geeft zoveel graden extra.
Ik zou dit niet durven te beweren.
Er zijn zoveel variabelen waarmee je geen rekening houdt in die stelling.
Processor-type, kloksnelheid, HSF type, etc. etc.
Alleen al bij een verhoging van de kamertemperatuur zonder aanpassing van de kloksnelheid blijft het Wattage gelijk, maar gaat je CPU-temp omhoog.
Als je hem van 133MHz FSB op 100 zet scheelt dat dus al weer 25%...
Ik bussnelheid wel, maar waarschijnlijk niet in de totale kloksnelheid (multiplier weet je niet). En denk je dat het Wattage/de temperatuur ook met 25% zal dalen? Lijkt me sterk eerlijk gezegd.

Anyway, de CPU doet het nog steeds @ 1.4v na een paar uur 3DMark. Ik neem aan dat je server niet bedoeld is voor 3D-applicaties, dus dat moet met normaal gebruik helemaal goedkomen :Y)
Slecht is het in ieder geval niet voor je CPU. Sterker nog; het lijkt mij zelfs dat het z'n levensduur zal verlengen :)
Gewoon een tijdje aanhouden en kijken wat er gebeurd.

offtopic:
Dit had misschien beter in PMG gekund, aangezien het alleen gaat over het verlagen van de VCore.

[ Voor 10% gewijzigd door Rone op 16-04-2004 02:01 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1