Toon posts:

Databaseontwerp ERD vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het opstellen van een functioneel ontwerp voor een webbased applicatie waarbij adhv de loginnaam/ww-combinatie wordt gekeken of het een beheerder of een gebruiker van het systeem betreft en op basis daarvan een andere hoofdmenu wordt gegeven.

Ik wil dit loginproces graag in mijn ERD verwerken, niet technisch maar functioneel, zodat duidelijk wordt dat er twee types users zijn: beheerders en gebruikers.

Nu mijn vraag: hoe zou ik het inlogproces eventueel anders kunnen laten verlopen en hoe kan ik mijn huidige idee verwerken in een ERD, zodat de entiteiten user, gebruiker en beheerder duidelijk worden.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
Werk met groepen? Maak een tabel 'Groepen' en een tabel waamee je aangeeft tot welke groepen een gebruiker behoort.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 15 april 2004 @ 11:48:
Werk met groepen? Maak een tabel 'Groepen' en een tabel waamee je aangeeft tot welke groepen een gebruiker behoort.
Daar heb ik op zich ook al aan gedacht, maar een user in mijn systeem is altijd OF gebruiker OF beheerder. Dat houdt dan in dat er maar twee records in die tabel groepen zitten, of zie ik het verkeerd?

Verwijderd

Dat zie je goed, en op die manier is je systeem flexibel uit tebreiden. Verder zou je met een boolean in de userrecord aankunnen geven of deze admin is, maar das een wat statischer en viezere oplossing.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 11:50:
[...]

Daar heb ik op zich ook al aan gedacht, maar een user in mijn systeem is altijd OF gebruiker OF beheerder. Dat houdt dan in dat er maar twee records in die tabel groepen zitten, of zie ik het verkeerd?
is toch niets mis mee? Bovendien hou je dan nog de mogelijkheid om later een extra groep toe te voegen mochten de eisen veranderen na verloop van tijd

Als je dit echt niet wil kun je bij je eigenschappen van de gebruikers (naam, login, wachtwoord, ...) een boolean "isBeheerder" toevoegen, al zou ik eerder voor de extra tabel met groepen gaan

op stage moesten we een applicatie aanpassen die werkte met zo'n boolean, met als gevolg dat rechten overal doorheen de applicatie gedefinieerd stonden, hééél gezellig

EDIT: Doe es niet voorsteken sooterd :p

offtopic:
't probleem was dat we volgens het plan van onze stagebegeleider moesten werken, eigen voorstellen voor betere oplossingen werden niet aanvaard, en als je afstuderen daarvan afhangt, tja, dan doe je maar wat je gezegd wordt

[ Voor 4% gewijzigd door Yoeri op 15-04-2004 11:56 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten