Toon posts:

Kleurherkenning dmv digi cam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Iemand enig idee of ik kleurherkenning van houtsoorten mbv een digitale camera kan doen? Ik weet dat Sikkens bijvoorbeeld een apparaatje heeft om dit te doen (voor bijv. autolakken), maar zo'n app is nogal prijzig. Kan dat ook middels een digicam? En hoe verwerk je dat dan vervolgens in de pc?

Ben benieud.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

YellowCube

Wait...what?

dan zul je een link moeten hebben tussen de kleurencodes die fabrikanten aanhouden en de RGB informatie die uit je toestel komt rollen.
Bijv.: Helder rood zal als RGB waardes hebben: 255-0-0
De vraag is of de fabrikanten met een soortgelijk systeem werken en hoe de link dan ligt.

Oh ja...overigens zal je digicam wel een beetje kleurechte foto's moeten kunnen maken. Bij sommige goedkopere cams is helderrood zo'n beetje roze.
Ook moet je geen aanpassingen hebben in de manier waarop een camera zijn kleuren bewerkt (levendig etc)

[ Voor 32% gewijzigd door YellowCube op 15-04-2004 11:13 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Nee, werkt niet, als het licht verandert, verandert ook de foto en de bijbehorende rgb-waarden.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ach, als je een goede lamp gebruikt waarvan het kleurenspectrum bekend is, kun je daar wel voor compenseren mb.v. levels in PS.

de vraag is uiteindelijk wel of je zo'n apparaatje van Sikkens niet gewoon betrouwbaarder en uiteindelijk goedkoper uitbent

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Wat een snelle reacties! Fijn!

Hmm, ik begrijp de problematiek nu ja. Het ligt dus voor de hand dat het maximale dat ik kan bereiken een vergelijkingsmethodiek is. Dus als ik een standaard opstelling maak (donkere kamer, proefstukken steeds verlichten mbv dezelfde lamp en fotograveren vanuit een vaste afstand met dezelfde camera) dan zal ik wel kunnen vergelijken. Dus kijken of twee partijen hout dezelfde kleur hebben door de foto in Photoshop te importeren en dan het pipetje-tool te gebruiken om een kleursample te nemen.

Werkt dit wel naar jullie inzicht?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zou wel moeten werken...
nog een toevoeging om te compensatie voor het licht uit te voeren.
Je digicam heeft neem ik aan een witbalans functie. Als die witbalans ook custom ingesteld kan worden, moet je dat zeker doen.\
Je houdt dan (in de lichtomstandigheden die je wilt gaan gebruiken bij het fotograferen) een wit vel papier voor de lens. Zo weet de camera wat echt wit is bij het gebruikte licht.
Hoe precies dit is kan ik je helaas niet vertellen, maar het is het proberen waard.

Vergeet ook niet om steeds dezelfde belichtingsinstellingen op de cam te gebruiken (zelfde f-waarde/sluitertijd etc)

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 15-04-2004 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goede tips! Thanx! Ik ga nu op zoek naar een camera.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Naast dat je exact met dezelfde waarden moet werken, moeten de omstandigheden ook gelijk zijn. Luchtvochtigheid laat ik even buiten beschouwing, evenals temperatuur.

Ik heb gezien dat het apparaatje van sikkens een soort kubus is met 1 zijde open. In die 'open kubus' zit een lichtbron en een sensor. Door de open zijde van de kubus op het op te meten oppervlak te plaatsen is de lichtfactor in ieder geval constant, daarnaast kan je niks met instellingen doen.

Je wilt een vergelijkbare setup maken. Dat kan, maar dan moet je dus ook die kubus namaken, een lichtbron er in plaatsen (geen flitser, een lichtbron) en een digicam puur daarvoor gebruiken. Eentje met zelf te bepalen witbalans en een zeer kleurechte weergave. :)

(Vraag ik me ook af of zo'n sikkensdoosje niet eenvoudiger en goedkoper is, maarja daar gaat het even niet om geloof ik)

Bericht hierboven

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

eenvoudiger en goedkoper of niet...ik vind het eigenlijk wel een heel interessant idee.

Het idee van Floris is inderdaad wel goed (vergeet niet de binnenkant van de box mat-zwart uit te voeren). Als lichtbron kun je volgens mij wel eens kijken naar witte ledjes, zodat je een gelijke verlichting krijgt.
Je kunt er ook nog over denken het ding te calibreren met een kleurenkaart. Steeds een bepaalde kleur fotograferen en dan de bijbehorende RGB waarde bepalen. Zo kun je een hele tabel opbouwen met kleuren <---> RGB waardes.

Als je het goed doet, kun je er misschien nog wel een bruikbaar produkt van toveren.

Leuk.

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, en dan mischien geen digicam maar een webcam. Is een stuk goedkoper en direct op een laptop aan te sluiten (usb)= makkelijker 'in het veld' in te zetten. Weet alleen niet of je daar dan scherpe foto's mee maakt. Maar in een zwarte doos een webcam bouwen en de lens omringen met witte leds moet niet zo heel moeilijk zijn. En de leds kun je denk ik wel voeden met de USB aansluiting (ff op de spanning letten hoor ik jullie denken).
Ideeen genoeg!

• oscarvdb
  • Laatst online: 30-11-2025

oscarvdb

and like that...

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 18:32:
Jaja, en dan mischien geen digicam maar een webcam. Is een stuk goedkoper en direct op een laptop aan te sluiten (usb)= makkelijker 'in het veld' in te zetten. Weet alleen niet of je daar dan scherpe foto's mee maakt. Maar in een zwarte doos een webcam bouwen en de lens omringen met witte leds moet niet zo heel moeilijk zijn. En de leds kun je denk ik wel voeden met de USB aansluiting (ff op de spanning letten hoor ik jullie denken).
Ideeen genoeg!
Webcams zullen dus zeker _niet_ de gewenste resultaten opleveren. De ervaring wijst uit dat webcams gewoon erg slecht zijn in het correct overnemen van kleuren. Omdat je geen tot weinig settings kan veranderen, is dat apparaatje alleen nog onnauwkeuriger. Niet te beginnen over de ruis die een webcam meestal heeft. Als je het goed wilt doen (lees: als je het wilt doen zoals het hoort), gebruik dan een digicam of gewoon zo'n sikkensdingetje. Webcams zijn alleen geschikt voor waar ze voor gemaakt zijn, en dat is zeker geen natuurgetrouwe image-capturing.

... he's gone.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ok, duidelijk statement. Nou, dan nog maar een vraag: heeft iemand een idee van de prijs van zo'n Sikkens unit?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Euhm bel sikkens?

Bericht hierboven

Pagina: 1