Toon posts:

[stilte][gffx]welk merk is stil en presteerd goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een paar jaar in bezit te zijn van een GeForce3 Ti500 wordt het weer es tijd om een nieuwe kaart te gaan kopen, maar ik twijfel nog heel erg tussen bepaalde merken.

Leadtek heb ik altijd als erg goed ervaren, goed overklokbaar, stabiel, en retesnel (mijn gf3 presteerd nagenoeg hetzelfde als een ti4200 in unreal tournament (1))

Aangezien veel mensen overstappen op UT2004 wordt het voor mij ook maar es tijd om een kick-ass kaart in huis te halen.

Maargoed de vraag dus, welk merk presteerd goed, is goed overklokbaar en het belangrijkste : hij moet dus niet teveel kabaal maken. Mijn systeem is nu eindelijk geruisloos (nagenoeg) en ik wil dus niet zo'n herriemakende kaart in mn bak hebben.

Heb al gezocht hier op GoT maar kon niet echt iets vinden, op review sites bekijken ze alleen de performance en niet het geluidsniveau

Het gaat hier dus om een GeForce FX 5900 of 5950 Ultra (de zwaarste kaarten dus)

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Bij THG hebben ze wel de laatste reeks kaarten getest en staat ook een review van per kaart, met geluidsniveau. maar ik denk niet dat je een Leadtek wil dan, ze hebben namelijk een geluidsproductie gemeten van bijna 60dB, niet echt om over naar huis te schrijven als je het mij vraagt :). Wat wel irritant is is dat er geen overzicht is van alles geluidstesten in 1 grafiekje maarja, er is iig gemeten.

http://www.tomshardware.com/graphic/20030714/index.html

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 13:49

Sick Nick

Drop the top!

Je kan ook andere koeling monteren, een zalman heatsink HP80-c. Deze heeft een beugeltje aan de zijkant waar je een grote fan aan kan hangen, die draait minder toeren dan z'n klein 40mm fannetje en zal een stuk stiller zijn.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Sick Nick schreef op 15 april 2004 @ 10:24:
Je kan ook andere koeling monteren, een zalman heatsink HP80-c. Deze heeft een beugeltje aan de zijkant waar je een grote fan aan kan hangen, die draait minder toeren dan z'n klein 40mm fannetje en zal een stuk stiller zijn.
Dat lijkt mij inderdaad ook de beste optie ja, kost maar 35 E ongeveer en dan heb je echt stille koeling en goede OC mogelijkheden. En als je de cooler er toch afhaalt kun je dus gewoon kijken naar de kaart met de beste resultaten kwa preformance.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Sick Nick schreef op 15 april 2004 @ 10:24:
Een Zalman ZM80C-HP (die ik toevallig gisteren op mijn ATi 9700 non-pro gemonteerd heb) koelt alleen de GPU. Een kaart die dus ook geheugen koeling heeft kan je niet zomaar voorzien van een ZM80C-HP. Of er dan losse ramsinks geplaatst kunnen worden is maar de vraag, want er is niet al teveel ruimte tussen videokaart en passieve grote koelvlakken.

Als stilte je veel waard is, dan is het absoluut aan te raden om een iets minder snelle kaart te kopen die wèl te voorzien is van een grote passieve koeler. Het is maar hoeveel prestatie verlies je acceptabel vindt voor stilte. Nou ja, of bijna stilte dan, als je de grote vrijwel geruisloze optionele fan erbij moet halen voor het zalman HP80C gebeuren.

[edit] Naar aanleiding van hierboven: €35 is ruim genomen. Alleen de passieve koeler zelf koste mij €25 bij de lokale hardware boer.

Zalman ZM80C-HP passieve VGA koeler
Zalman Optionele geruisloze fan voor ZM80C-HP

Laagste prijs: €21 + €7

[ Voor 16% gewijzigd door JumpStart op 15-04-2004 10:35 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ik weet niet wat jij wil, maar je kunt natuurlijk ook kijken naar een ATI kaart... :)

Dan kun je zo vergelijken op geluidproductie/prijs/prestatie..

En op ATI kaarten kun je ook een andere cooling zetten zodat ze stiller zijn. En als je het echt stil wil hebben ga dan voor passieve cooling! :P

Verwijderd

Kijk bijv. eens naar de sapphire ultimate kaarten (9600pro/9800pro/9800xt). Deze zijn allemaal al standaard voorzien van een passieve koeling (verbouwde zalman) en op sommige ook gelijk ramsinks.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik was zelf ook al aan het kijken voor die Zalman cooling, maar vroeg me af of dat wel goed zou gaan met zo'n snelle kaart (die behoorlijk wat cooling nodig heeft lijkt me)

ATi is out of the question, slechte ervaringen mee gehad, dus dat is een no-go :)

Zijn er uberhaupt ook merken die gewoon standaard al redelijk stil zijn ?

En trouwens past een Zalman sowieso op elke kaart dan ? ik ben nog niet tegengekomen dat mensen een Zalman op hun GF FX gemonteerd hebben ( alleen de ATi mensen )

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Een zalman past AFAIK op vrijwel alle kaarten, Dus ook de Geforce FX 'en. Zoals je weet is dat een zeer stille cooling.

Ik zou voor de 5900 XT gaan ofzo, niet duur en goed op te klokken 8)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 10:35:
[...]

ATi is out of the question, slechte ervaringen mee gehad, dus dat is een no-go :)

[...]
Da's jou keuze. In het tijdperk van voor de Catalyst drivers was het een puinhoop met ATi drivers maar dat is ondertussen wel anders. Maar als jij oogkleppen op wilt blijven houden, dan moet je dat zelf weten. Weet wel dat ATi ondertussen veel gebruiksvriendelijker is en dat ze ook de beste kaart van dit moment hebben: volgens reviews is de Geforce FX 5950 net iets minder snel dan de Radeon 9800 XT.

(Even de GeForce 6800 niet meegerekend, want dat brute beest kan je nog niet aanschaffen op dit moment.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart, mijn post was niet bedoeld om te flamen naar ATi, ik heb geen oogkleppen op, ik wil gewoon een kaart die werkt, en na jarenlange ervaring met nVidia kaarten ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon altijd werkt.

En met dat Unreal optimized is voor nVidia kaarten is mijn keuze makkelijk gemaakt :)

Dus zeg niet dat ik weer zo'n domme nVidia fanboy ben, of dat ik oogkleppen op heb, het is gewoon een persoonlijke keuze, net zoals je een Ford of Opel koopt.

Back ontopic :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 10:45:
JumpStart, mijn post was niet bedoeld om te flamen naar ATi, ik heb geen oogkleppen op, ik wil gewoon een kaart die werkt, en na jarenlange ervaring met nVidia kaarten ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon altijd werkt.

En met dat Unreal optimized is voor nVidia kaarten is mijn keuze makkelijk gemaakt :)

Dus zeg niet dat ik weer zo'n domme nVidia fanboy ben, of dat ik oogkleppen op heb, het is gewoon een persoonlijke keuze, net zoals je een Ford of Opel koopt.

Back ontopic :)
Ik zou gaan voor eender welk merk en er een Zalman op monteren, geluidloos en toch nog overklokbaar.

Wat betreft je verhaal over nvidia optimized, over het algemeen houdt dit gewoon in dat de nvidia cheats worden gebruikt waardoor de pixelshader een versie lager is etc., maar dat terzijde.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:20

Goku33

Ownage!

Ik heb een ati 9800 pro voor 225 euro's gekocht, en ik heb daar een zalman zm-80c hp met fan (zm-op1) opgezet (geheugen wordt dus alleen gekoelt door de luchtstroom van die fan) voor 35 euro's. Ik laat de fan op 5 volt draaien en ik heb de 9800pro geflashed naar een 9800xt. Het presteerd als een gek, en het is superstil :) en voor €260,- nog wel cheap ook denk ik zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Goku33 op 15-04-2004 13:18 ]

• BK_10241
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-02-2013
Ik heb zelf nu een Point-of-View GeForce FX 5700 Ultra 128 MB en die is echt stil. De Radeon 9800 is ook een stille kaart maar wel een aantal euro's duurder dan de 5700 Ultra :)
Pagina: 1