database advies...

Pagina: 1
Acties:

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 10:33
Ik ben even op zoek naar wat extern advies, ik weet niet zeker of ik wel de beste oplossing voor ogen heb.

Mijn situatie : Ik heb een sms daemon draaien op een andere server die mooi naar tabellen wegschrijft en waar ik door naar tabellen te schrijven sms'en kan versturen. De server staat wel onder dezelfde switch, het is dus interne trafiek tussen de 2 servers.
Nu ben ik bezig met een applicatie te schrijven voor deze sms daemon en we hebben hier de discussie of ik de database zou repliceren naar de server waar ik op bezig ben of niet.

Als voordeel zie ik dat ik netwerktrafiek uitspaar, dat ik niet afhankelijk ben van een andere server of andere trafiek en dat er een extra kopie van de data is. Als er bijvoorbeeld een backup van de servers binnen ons systeem gebeurt dan is er nogal hoge trafiek en misschien zou dit vertragingen kunnen geven.
Maar toch is er nog een twijfel bij mij, ik weet niet of dit echt wel nodig is.
Kan de trafiek van wat SQL queries zo oplopen dat deze problemen zou ondervinden? Ga ik het maken van mijn applicatie niet onnodig moeilijker maken? ...

Graag wat reacties... Danku !

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het verkeer tussen de beide servers lijkt me redelijk te verwaarlozen (zolang je niet complete select *'s gaat doen waar het opsommen van kolommen en het toevoegen van een where volstaat). Mocht het nog een probleem worden (lijkt me onwaarschijnlijk!) dan zou je kunnen overwegen in beide computers een extra netwerk kaart te stoppen voor een dedicated verbinding tussen beide computers.

Met het repliceren van je data haal je een veel groter synchronisatie probleem op je hals.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• codemann
Janoz schreef op 15 april 2004 @ 09:00:
Met het repliceren van je data haal je een veel groter synchronisatie probleem op je hals.
Dat leek mij ook ja. Het maken van de applicatie wordt ook ingewikkelder lijkt me. Het is namelijk niet alleen een kwestie van wat tabelletjes uit te lezen, maar er moet ook naar de database geschreven. Dan moet je zorgen dat je replicatie goed gaat, want als je gaat schrijven naar de master en je leest onmiddellijk daarna uit de slave, dan heb je weer verkeerde data die je je users toont... En zo zullen er nog wel dingen zijn...
Ik was wel aan het denken om met stored procedures te gaan werken (als dat gaat in MySQL, ik ben gewend van te werken in MSSQL, maar ik dacht wel dat dat ging), zo wordt het verkeer tot echt het minimum beperkt.

• codemann
De topic titel is vrij ruim, dus ik zou nog even van dit topic gebruik willen maken om een volgend probleem aan te kaarten.
Stel dat ik niet ga repliceren. Ik zou dan wel mijn database van de sms daemon regelmatig (om de 10sec ongeveer) moeten controleren op nieuwe binnenkomende sms'en. Bepaalde sms'en moet ik dan gaan parsen en afhankelijk van de inhoud moet er dan iets gedaan worden, bijvoorbeeld een email gestuurd worden.
De sms daemon is geschreven als iets losstaand en is ook niet door mij geschreven, hierin een aanpassing doen dat deze bijvoorbeeld ook een asp pagina van mij zou aanroepen is geen mogelijkheid.
Wat ik nog als mogelijkheid zie is windows scripting host gebruiken om iets te gaan schedulen, dit is een mogelijkheid die ik wel regelmatig tegen kom. Maar ik lees ook elke keer als ik dit tegenkom dat dit vaak niet de ideale oplossing is.

Vandaar mijn vraag naar jullie weer voor wat extern advies... Alvast bedankt !