Het gaat mij puur om een startwaarde voor de regelaar. Ik zal een uitleg geven wat ik reeds gedaan heb.
Doel is een windmolen die stand-alone draait ongeacht de belasting zo goed mogelijk op 50Hz te houden
Bij de generator komt de 50Hz overeen met 750 omw/min, voor de generator staat een tandwielkast met een overbrenging van 1:22, er zijn dus 34,09 omw/min nodig voor de wieken, de wieken dienen dus ongeacht de wind met een constante snelheid te draaien (bladhoek en belasting als instrumenten daarvoor)
De lambda waarde van de windmolen geeft de snellopendheid van de molen aan dwz de verhouding tussen windsnelheid en hoeksnelheid van de rotor.
lambda = (HoeksnelheidRotor x StraalRotor)/Windsnelheid
De windsnelheid voor de molen om in normaal bedrijf te kunnen dient tussen de 4 en 20 m/s te liggen, nu heb ik voor de tussenliggende waarden met een resolutie van 2 m/s de lambda waarde bepaald
Daarnaast heb je een Cp-lamba kromme die Cp waarde (rendement) voor elk van de lambda waardes geeft. De kromme is gegeven voor diverse bladhoeken.
Middels de Cp waarde kan met de formule
vermogen=400 x Windsnelheid^3 x Cp
het vermogen worden bepaald. Dit heb ik gedaan en daar kwam deze tabel uit
De bedoeling is dat de regelaar aan de hand van de windsnelheid en de te verwachten belasting de bladhoek "kiest"uit de tabel en vanaf daar middels een (P?)I regelaar de 50Hz gaat halen.
De plc is niet in staat tabellen in te lezen en kan alleen eenvoudige formules aan, ik wil bereiken dat de regelaar niet helemaal vanaf 0 moet gaan regelen omdat ik dan bang ben voor de doorschot. Met een goed startpunt kan volgens mij de doorschot voorkomen worden.
De tijdconstante voor de regelaar is mij al bekend (4,5 sec) dus het gaat puur om het startpunt
[
Voor 19% gewijzigd door
Verwijderd op 15-04-2004 10:32
]