Toon posts:

Raid 2+0 stripe

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook de faq door geworsteld, maar daar kom ik er niet uit.
Ik heb het volgende probleem: Ik heb 2 sts. 120 GB sata hdd's, aangesloten op een Asus P4PE moederbord. Dit is tijdens de installatie van Windows XP Pro d.m.v. F6, raid 2+0 stripe geworden. Dit houdt bij mij in: de 2 hdd's worden gezien als 1 hdd.
Maar dit wil ik helemaal niet ik wil gewoon dat de hdd's appart gezien worden, en dat ik ze dan in partities kan indelen. Ik heb beide hdd als master gejumperd.

Hoe krijg ik dit nu voor elkaar?

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Niet op F6 drukken bij installatie.

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kadance074 schreef op 15 april 2004 @ 00:37:
Niet op F6 drukken bij installatie.
Nou ja, soms kan het wel handig zijn bij SATA schijven... :)
Maar dan nog moet je voortaan beter instellingen nalopen.

Van RAID versies switchen gaat niet zomaar (stel je maar eens voor hoeveel ruimte er tijdens dat proces nodig is en hoe ingewikkeld de verschillende aansturing), dus een schone install blijft de beste optie.

Controleer voor de zekerheid ook de BIOS settings mbt je sata controller.

Overigens zal het gewoon RAID 0 zijn en niet RAID 2+0 (2 is voor >=3 schijven en dan nog is het een slechte RAID variant)

[ Voor 20% gewijzigd door Voutloos op 15-04-2004 00:46 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Kadance074,

Dus het beste is weer alles formatteren?

Verwijderd

Je SATA RAID controller heeft waarschijnlijk een automatische configuratie uitgevoerd van je schijven en er een RAID set van gemaakt. Overigens is het volgens mij niet echt een RAID set maar een JBOD (Just a Bunch Of Discs) set geworden waarbij hij van je 2 schijven er voor jou 1 van heeft gemaakt.

Veranderen van RAID configuratie kan uiteraard wel maar dat betekend wel dat je alles wat op je schijven staat kwijt zult raken !!!

Tijdens het opstarten van je PC zou er een setup scherm van je SATA RAID controller voorbij moeten komen waarin je de configuratie kunt wijzigen. Mijn advies is om hier de RAID set te verwijderen, hierna opnieuw op te starten en dan in de BIOS van je PC de instelling van je SATA controller te wijzigen van RAID naar standaard. Hiermee voorkom je dat je weer met een ongewilde RAID set wordt opgezadeld.

Raadpleeg de handleidingen die bij je moederbord zitten anders ook nog even.

Suc6

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is wel erg simpel. Verwijder gewoon de RAID stripeset :)

Ik zou inderderdaad de handleidingen van het mobo en de controller eens doornemen, steek je ook weer wat van op. Dit is eigenlijk wel de bedoeling voordat je een topic opent, zie ook de tekst bovenaan in [New Topic] ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.