Toon posts:

[win2k pro] tool voor userbeheer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben momenteel een computer aan het inrichten voor mijn oma voorzien van win2k pro. Omdat zij niet de enige gebruiker is, de familie komt vaak over de vloer, heb ik meerdere users aangemaakt zodat ik het een en ander kan doen met rechten.

oma [gebruiker]
familie [gasten]
moi [administrator]

Aangezien oma zelf niet zo’n geavanceerde gebruiker is ( ze kan mailen, internetten, tekstverwerken) heeft ze geen rechten om programma’s te installeren en wijzigen aan te brengen. Binnen de kortste keren zou de pc vol staan met spyware etc.

Een paar neefjes kunnen bij haar gebruik maken van enkele geïnstalleerde spellen en tevens van internet. Ik wil echter voorkomen dat ze aan de spulletjes van oma komen (financiën etc) en ze mogen absoluut niets installeren.

Nu ben ik aan het zoeken geweest naar mogelijkheden om het onderstaande te doen:

- menuitems verbergen (“uitvoeren”, “instellingen” etc.)
- configuratiescherm verbergen
- een partitie en diskettestation verbergen
- .exe bestanden weigeren (installaties voorkomen)

Tot nu toe heb ik topics gevonden met reacties over te wijzigen van register settings rommelen met controlebeleid etc. om iets van het bovenstaande te bereiken.

Ik kan me echter niet voorstellen dat er geen gebruiksvriendelijke tools bestaan waarmee ik bovenstaande dingen simpel kan realiseren zonder dat ik het register uitgebreid moet bestuderen. Gewoon een proggie waar je per usergroup (gasten, gebruikers, administrators) kan aangeven wat ze wel of niet mogen zien / wijzigen.

Helaas heb ik via Google geen veelbelovende oplossingen gevonden.

Kunnen jullie mij s.v.p. verder helpen??

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gpedit.msc :?

zit gewoon in 2k meegeleverd

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 14 april 2004 @ 22:54:
gpedit.msc :?

zit gewoon in 2k meegeleverd
Daar heb ik al gekeken.
Ik zie de volgende menustructuur

Lokale computerbeleid
-- Computerconfiguratie
---- Software-instellingen
---- Windows-instellingen
---- Beheersjablonen
-- Gebruikersconfiguratie
---- Software-instellingen
---- Windows-instellingen
---- Beheersjablonen

Onder de knopen "Software-instellingen" en "Windows-instellingen" staat niets bijzonders. Telkens als ik "Beheersjablonen" probeer te openen blijft gpedit hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig kan ik met mijn eigen winXP pro machine wel bij "Beheersjablonen" van gpedit komen zonder dat deze blijft hangen.

Hier staan idd een hoop van de benodigde opties. Ik kan deze opties als administrator niet gelijk per user(group) instellen. Je moet echt als de betreffende user inloggen om de settings te wijzigen.

Nu mijn vragen:

Als bij user "familie" (in de groep gasten) ben ingelogd en via gpedit de knop "uitvoeren" laat verbergen, hoe kan ik dan ooit nog bij gpedit komen? 8)7
Je moet deze tool namelijk openen via uitvoeren > gpedit.msc.

Nu hebben we het nog over een situatie waarin ik de passwords ken van alle users. Dit is niet altijd zo. Hoe kan een adminstrator in zo'n geval deze settings van een gebruiker wijzigen??

Ik heb trouwens hier geen mogelijkheden gevonden om een partitie en een diskettestation te verbergen (toegang te weigeren) voor de gebruikers.
Kunnen jullie hier nog bij helpen.

Verwijderd

hier is zoveel documentatie over. Ga jezelf eerst een inlezen zou ik zeggen.
Je kan hier eens kijken bijvoorbeeld: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;293655

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 09:20:
hier is zoveel documentatie over. Ga jezelf eerst een inlezen zou ik zeggen.
Je kan hier eens kijken bijvoorbeeld: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;293655
Prima tip, hier heb echt wat aan! _/-\o_

Alleen een beetje problematisch dat ik "Beheersjablonen" niet kan openen omdat gpedit dan blijft hangen. ;( Dit terwijl het systeem net geïnstalleerd is :X Wat nu :?

Verwijderd

is je windows up to date?
misschien staat er iets in eventviewer..
Pagina: 1