3x zoom of meer bij compacte digicams belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zit me nu al een tijdje af te vragen wat de meningen van de mensen hier zijn. Ik heb altijd digicams gehad met 3x zoom, en ik ben een gevorderde point 'n shooter, met steeds meer gevoel voor compositie. Altijd handig wat extra zoom als een object wat verder weg is, en je er zelf niet bij kunt omdat je anders in een sloot staat. Maar toch, een gevoel van compositie ontwikkel je juist veel beter met 2x zoom omdat je wat creatiever heen en weer moet lopen.

Maar veel van mijn foto's die uit losse hand geschoten zijn, vooral wanneer de sluitertijd wat hoog is, zijn wazig als ik volledige telelens gebruik. Ik vraag me dan ook af naar het praktische nut van 3x zoom op digicams. Is 2x zoom zoals op de Ixus II niet genoeg?

Vertel eens wat over waarom jullie liever de zoomknop gebruiken dan een paar passen naar voren of achteren, en of je je wel eens ergert aan bewogen beelden bij maximum telelens bij een kleine compacte digicam.

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 14-04-2004 22:00 ]

Alors.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gebruik zelf een 28-200mm lens wat neerkomt op maximaal 7.1x zoom. Hoe verder je inzoemt, hoe gevoeliger het natuurlijk wordt voor beweging. Het enige dat je daaraan kunt doen is de sluitertijd verkorten. Ook is het zo hoe beter de lens is, hoe meer licht deze doorlaat, hoe korter de sluitertijd kan zijn.

Het nut van zoveel zoom? Vaak zou ik willen dat ik een beetje extra had... In veel gevallen is het onmogelijk om een stapje voor of achteruit te doen. Of je wil je compositie zo hebben dat er bij een afstand van één meter al 7x gezoomed wordt.

En ja ik erger me dood aan de waazige foto's. ;) Ik ga er altijd even lekker voor staan, camera goed ondersteunen, adem in, is de camera volledig stil, dan pas klikken.

Ook is die 3x zoom gewoon handig. Waarom naar voor of naar achter lopen als je gewoon even aan de lens kunt draaien/op het knopje duwen...

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik heb een Minolta z2 gekocht vanwege de 10x zoom, aangezien ik graag dingen fotografeer waar ik niet makkelijk dichtbij kan komen, zoals vogels en andere dieren, vliegtuigen en dat soort dingen. Het grootste deel van mijn foto's zijn met weinig zoom genomen, maar ik vind eht gewoon fijn om die extra zoom 'achter de hand' te hebben, voor het geval dat. Maar als jij twee keer zoom genoeg vind, kan ik je dat ook aanrdaen, aangezien de kwaliteit van de foto's bij camera's met weinig zoom bijna altijd beter zijn dan die met grote zoom. Daaarnaast zorgt grote zoom voor problemen als ca enzo.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro