[PHP] make genereert geen libphp5.so

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 18:12
Ik probeer op mijn computer (Mandrake9-AMD64) PHP te compilen.
Alleen loop ik tegen een probleem op waarop ik na een hele tijd zoeken nog steeds geen oplossing voor heb gevonden.

Ik doe
./configure --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs --enable-mysql --with-libxml-dir=/usr/local/lib --with-iconv --with-gd --with-mcrypt=/usr/local/lib --with-gettext=/usr/bin --with-dom-xslt=/usr/lib64 --with-xslt-sablot=/usr/local/bin --enable-xslt --with-xmlrpc --with-xml --with-sockets --enable-wddx --with-zlib-dir=/usr/local/bin
En vervolgens make. Het gaat allemaal goed, totdat ik make install doe, dan krijg ik het volgende:
Installing PHP SAPI module: apache
[activating module `php5' in /etc/apache/httpd.conf]
cp libs/libphp5.so /usr/local/apache/libexec/libphp5.so
cp: cannot stat `libs/libphp5.so': No such file or directory
apxs:Break: Command failed with rc=1
make: *** [install-sapi] Error 1
Hij genereert libphp5.so dus niet, libphp5.a en libphp5.la wel maar daar heb ik dus niets aan. Volgens de bugtracker van PHP zou het aan de versie van libtools kunnen liggen maar ik heb de juiste versie die nodig is.

Kan iemand mij helpen met het werkend krijgen van PHP?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Probeer eens met --with-shared. En kijk in je make output (make > make.log 2>&1) of daar ergens een foutmelding in staat.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
hij maakt blijkbaar idd alleen static libs aan.
Dus je moet zorgen dat die die shared objects (.so) libs ook maakt of zorgen dat apache de static (.a) libs gaat gebruiken

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 18:12
In de log ben ik het volgende tegen gekomen:
*** Warning: libtool could not satisfy all declared inter-library
*** dependencies of module libphp5. Therefore, libtool will create
*** a static module, that should work as long as the dlopening
*** application is linked with the -dlopen flag.
Alleen waardoor dit precies komt en hoe dit op te lossen is weet ik niet.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
die melding heb ik in het verleden ook gehad met php4.xx onder OpenBSD. toen kwam het door een (nooit 100% opgehelderd probleem) met mijn versie van libtool. kun je die upgraden ? en misschien heb je iets aan mijn oorspronkelijke php-dev post :

http://www.zend.com/lists/php-dev/200203/msg01200.html

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
my 2 cents: op een debian/woody machine heb ik 5.0.0-RC1 geinstalleerd en daar komt een mooi shared object uit...
Mijn libtool:

[root@www4 php-5.0.0RC1]# libtool --version
ltmain.sh (GNU libtool) 1.4.2a (1.922.2.79 2001/11/28 21:50:31)
Pagina: 1