Toon posts:

Analoog-Digitaal Videoconverter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn ouwe (bijna verteerde) VHS banden een langer leven geven door ze te digitaliseren en ze op DVD te zetten. Nu heb ik al een dvd-brander, alleen nog iets om het te digitaliseren dus.
Nu staat er in de bijlage van Makro folder 8, imo, een mooie aanbieding;

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.slootjes/videoconverter.jpg

AVermedia EZMaker USB 2.0
Specs die in de folder staan;
-'Converteer uw analoge videotapes in digitale VCD/DVD in real time'
-'Een resolutie van 720x576 DPI (PAL) garandeert een optimale DVD opnamekwaliteit'
-'Inclusief zeer eenvoudige plug and play bewerkingssoftware'

Prijs; 65 euro excl. btw (77,35 incl.)

Is dit een beetje goed systeem, of is er beter? :?

Nu weet ik dat er ook videocapture kaarten zijn, goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden is 101 euro. De bedoeling is dat uiteindelijk mijn ouders de VHS-banden kunnen overzetten, dus het moet niet al te ingewikkeld (ajbwib ;)), maar als de kwaliteit een stuk beter is, en er meer voordelen aanzitten, kunnen we misschien beter voor deze keus gaan.
Kan het wellicht ook met een tv-in kaart die wel eens bij de aldi verschijnen?

Graag meningen maar tips zijn ook welkom!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Voor zover ik kan bedenken zal dit systeem de kwaliteit niet bepalen. Wat de kwaliteit bepaald is je VHS-band en je videorecorder die je wilt gaat gebruiken. Dit systeem is naar mijn weten alleen maar een slim dingetje wat van wat tulpaansluitingen een usb-aansluiting maakt zodat je videorecorder naar de pc toe kan.

Daarnaast is het natuurlijk van belang hoeveel je uit wilt geven. Als je meer uit wilt geven kan je ook naar andere systemen gaan kijken.

Een TV kaart is denk ik niet te gebruiken omdat je daar je kabel op aansluit en uit je videorecorder komt niet zo'n kabel naar mijn weten.

Dat is eigenlijk wat ik dacht. Weet het verder ook niet precies.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

MixingMastersM schreef op 14 april 2004 @ 20:27:
Dit systeem is naar mijn weten alleen maar een slim dingetje wat van wat tulpaansluitingen een usb-aansluiting maakt zodat je videorecorder naar de pc toe kan.
Het is dus een analoog/digitaal-converter. Die kan redelijk kwaliteitsbepalend zijn!

Ideaal is zo'n kaart die gelijk in MPEG2 omzet (DVD format). Ik denk alleen dat dat voor 65 euro niet hardwarematig gebeurt. Vermoedelijk een softwareoplossing, en dat is niet soepel... Maar goed, dan moet je even productonderzoek doen...

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
John_Glenn schreef op 15 april 2004 @ 00:02:
[...]

Het is dus een analoog/digitaal-converter. Die kan redelijk kwaliteitsbepalend zijn!

Ideaal is zo'n kaart die gelijk in MPEG2 omzet (DVD format). Ik denk alleen dat dat voor 65 euro niet hardwarematig gebeurt. Vermoedelijk een softwareoplossing, en dat is niet soepel... Maar goed, dan moet je even productonderzoek doen...
volgens de specs zet deze kabel mbv. software het dus ook realtime over in DVD of VCD formaat. Dus zou dat ook betekenen dat ie naar MPEG2 zit te converteren lijkt me....

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 10:58

mjl

Ugh

Zo'n USB ding heeft vaak wat beperkingen, kijk vooral eens of deze wel de volledige birate en stereo ondersteund. Vakk is het ook nog software compressie en interlaced!

Om een VHS over te zetten is DVD kwaliteit veel te hoog. Je kunt beter op VCD resolutie capturen, een hogere kwaliteit haal je echt niet uit een VHS band. Als het S-VHS is kan je nog iets hoger gaan (480x...) maar meer is echt zonde van je opslag capaciteit.

Kijk anders eens naar een ATI all in wonder 7500VE PCI, voor een 70-80 euro te krijgen geloof ik. Je moet alleen geen ATI kaart in je AGP slot hebben, want ATI ondersteund geen 2 ATI's in 1 systeem (wel een ATI en een ander merk samen). Zo'n ALL-in wonder kan ook analoge bronnen capturen en ook naar DVD MPEG2 (full rate).

Kijk ook even naar de ondersteunde capture formaten!

[ Voor 5% gewijzigd door mjl op 18-04-2004 22:22 ]

-------

Verwijderd

Topicstarter
mjl schreef op 18 april 2004 @ 22:20:
Om een VHS over te zetten is DVD kwaliteit veel te hoog. Je kunt beter op VCD resolutie capturen, een hogere kwaliteit haal je echt niet uit een VHS band. Als het S-VHS is kan je nog iets hoger gaan (480x...) maar meer is echt zonde van je opslag capaciteit.
Het is dus de bedoeling dat mijn ouders nog wat langer kunnen genieten van hun oude VHS banden, en dat dus graag via de DVD speler, die jammer genoeg (raar ding) geen VCD pakt. |:(

Wel wat meer specs gevonden over dit dingetjem; O-)
http://www.aver.com/products/dvm_AVerDVD_ezMaker_usb.shtml

Alleen nu het probleem dat wij een AMD Athlon van 1.2 GHz hebben en een geheugen minder dan 256 Mb.... :/ naja, ik was toch al van plan een nieuwe bak te in elkaar te kleien, maar dan moet ik toch uiteindelijk voor de DVD's gaan zorgen...
mjl schreef op 18 april 2004 @ 22:20:
Kijk anders eens naar een ATI all in wonder 7500VE PCI, voor een 70-80 euro te krijgen geloof ik. Je moet alleen geen ATI kaart in je AGP slot hebben, want ATI ondersteund geen 2 ATI's in 1 systeem (wel een ATI en een ander merk samen). Zo'n ALL-in wonder kan ook analoge bronnen capturen en ook naar DVD MPEG2 (full rate).
En dat zal dan misschien wel werken in onze ouwe bak? (Heeft een nVidia kaart)

Verwijderd

Als je toch een nieuwe PC gaat bouwen, prik er dan een ATI All-In-Wonder in. Heb je een goeie kaart die ook nog eens perfect kan capturen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 22:49:
Als je toch een nieuwe PC gaat bouwen, prik er dan een ATI All-In-Wonder in. Heb je een goeie kaart die ook nog eens perfect kan capturen.
Het is de bedoeling dat mijn ouders die VHS banden kunnen gaan capturen, en die nieuwe bak op mijn studentenkamertje verweg van mijn ouders komt te staan... Gaat jammer genoeg waarschijnlijk niet werken.... :|

Maar zal je met zo'n kaart dan ook tv-programma's kunnen opnemen op je harde schijf???

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 23:17:
[...]

Het is de bedoeling dat mijn ouders die VHS banden kunnen gaan capturen, en die nieuwe bak op mijn studentenkamertje verweg van mijn ouders komt te staan... Gaat jammer genoeg waarschijnlijk niet werken.... :|

Maar zal je met zo'n kaart dan ook tv-programma's kunnen opnemen op je harde schijf???
ja, dat kan :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

g00fy schreef op 18 april 2004 @ 22:13:
... volgens de specs zet deze kabel mbv. software het dus ook realtime over in DVD of VCD formaat. Dus zou dat ook betekenen dat ie naar MPEG2 zit te converteren lijkt me....
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 22:40:
... Wel wat meer specs gevonden over dit dingetjem; O-)
http://www.aver.com/products/dvm_AVerDVD_ezMaker_usb.shtml

Alleen nu het probleem dat wij een AMD Athlon van 1.2 GHz hebben en een geheugen minder dan 256 Mb....
Dat bedoel ik dus - een softwareoplossing vraagt veel cpu-kracht. Als je een hardwarematige mpeg2-encoder hebt gaat het een stuk soepeler. Zo'n Hauppage PVR250 bijvoorbeeld heeft meer dan genoeg aan een Athlon 1,2GHz. Dat is dan wel gelijk een veel duurdere kaart.
Pagina: 1