Toon posts:

Probleem met plaatsing subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat hier echt een oplossing voor is maarjah ik plaats het gewoon maar je weet maar nooit. Ik heb thuis aan me pc 2 speaker setjes hangen genaamd: Creative MegaWorks 650D en 510D waarvan de sub van de 510D uit is, en de speakers van de 510D aan de 650D erbij hangen.

Dus 11 satteliets en 1 subbie. Nou is die sub die uitstaat niet helemaal 100% meer en vond het zonde om hem weg te pleure dus heb ik hem er maar op gezet als nachtkasje :D

Maar uhm nu ter zaken, ik heb dus die speakertjes opgehangen er aantal draden zijn verlengt en alles is getywared enzo, maar nu is de bass op de plaats waar ik het meeste zit best klote. Op zich wel goed alleen je moet um een stuk harder zetten en hij gaat minder zwaar/diep. Als ik achter me andere comp zit is die ineens 10x mooier gaat veel dieper enzo. Nou zijn er nog wat plaatsen waar die mooier is en daar baal ik wel van want om alles weer los te halen en dat ding op 1000 plaatsen te zetten en kijen waar die het beste staat is ook niet echt gemakkelijk allemaal. Dus vandaar weet iemand hoe ik dit kan oplossen dat die overal goed gaat klinken of iig op andere plaatsen. Ik ben niet echt ontevreden nu maar ik weet dat het een stuk beter kan dus vandaar. Ik merk ook vaak op dat waarneer iemand vloerbedekking heb dat dan de bass ook veel mooier is, kan aan mij liggen en toeval zijn maargoed, zou het helpen om een kleed neer de dumpen of iets anders?! Of kan je uitrekenen ofzo waar het beste is om een sub neer te dumpen? Ik heb er niet echt veel verstand van maar hou wel van een geil geluidje :P

Hier wat piccies van me kamer enzo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/kamer.JPG
De rode dingen zijn geluidsapparatuurrommel en geel is waar de bass nu het lekkerst klinkt. Kweenie of je er wat aan heb maarjah..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/ingangkamer.JPG
De ingang van mijn klote kamertje (let niet op de zooi ik ben al bezig)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/fc&fr.JPG
Center front en Right Front

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/fl&fc.JPG
Front left en CenterFront

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/rl.JPG
Pc2 en Rearleft

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/rr&rc.JPG
Pc1 en Rearright en Rearcenter

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/sub.JPG
Subbies

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/sub1.JPG
Subbies en buro Pc1

Alvast Txn

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Vloerbeddekking verspreidt de geluidsgolven alle kanten op, dus dat verbetert inderdaad het geluids weergave in je kamer. Wat je ook kan doen is je muren daarmee bekleden, werkt nog veel effectiever ... het is wel de vraag of het echt mooi is.

Als je echt diep wilt gaan zul je een subwoofer wel moeten aanschaffen, wat uit die melkpakjes komt is niet echt (mooi) laag.

Heb je al geprobeerd die ene subwoofer die werkt al anders te positioneren? Dan verandert de sweetspot en mischien bevalt je de sound dan beter.

[ Voor 18% gewijzigd door Twisted op 14-04-2004 20:28 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de 2 subs uit elkaar zetten en beide op een plek waar jij de bas het lekkerst vind klinken.

2 Subwoofers is al een stuk beter dan 1 en vooral om het probleem wat jij hebt aan te pakken. Ik zou er dus 1 onder je PC2 bureau zetten en de ander op een plek waar je de bas ook het lekkerst vind klinken.

O wacht, hij werkt niet helemaal lekker meer. Dan zou ik proberen om hem stiekem toch te maken. Als de versterker niet meer helemaal goed is hang je hem aan de versteker van de wel goede sub bijvoorbeeld.

De vuist regel is in ieder geval dat je de sub op de plaats zet waar je de bas het lekkerste vindt klinken. :)

Overigens heeft je tapijt in theorie erg weinig invloed op het sublaag geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 20:27:

Overigens heeft je tapijt in theorie erg weinig invloed op het sublaag geluid.
Is dat echt zo? Ik heb mensen horen vertellen dat hun bass enorm lekkerder klinkt sinds ze een vloerbedekking hebben i.p.v. hout e.d.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja is bij me broer ook, die heeft ook vloerbedekking en klinkt gewoon overal hetzelfde.. zal dat niet verschil maken dan, dat het geluid overal gewoon utzelfde gaat klinken? Want hout echo'ed natuurlijk ook meer kweenie of het daar mee te maken heb. Ik wou dat ik geen hout had gekozen maarjah :p

Ik heb de sub al als onderste en bovenste neergezet, maak allemaal niet uit. Ook niet als die gewoon los staat. Het probleem van de sub van de 510D set is overgens dat die eens in de zoveel tijd zacht valt, dus volume word ineens zacht.. (als je aan/uit zet dan is die weer goed) Daarom heb ik ook de 650D die kreeg ik terug van garantie. Maar kan je die sub gewoon op de versteker van ander aansluiten? Geeft dat geen probblemen omdat die ineens meer power nodig heb? Want ik heb er ook al 5 xtra sattelietjuh op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook nie zo dat als je die sub richting een muur zet dat hij oo kal beter gaat klinken? (bij ons homecinemaset van bosse _/-\o_ anders wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twisted schreef op 14 april 2004 @ 20:32:
[...]

Is dat echt zo? Ik heb mensen horen vertellen dat hun bass enorm lekkerder klinkt sinds ze een vloerbedekking hebben i.p.v. hout e.d.
Vloerbedekking werkt inderdaad licht dempend. Dat heeft het meeste invloed op midden en hogen tonen. Een ander verhaal is het wanneer je een compleet houten vloer hebt, deze resoneert vaak licht mee en laat lage tonen ook veel beter door naar bijvoorbeeld een lager gelegen etage.
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 20:48:
Ja is bij me broer ook, die heeft ook vloerbedekking en klinkt gewoon overal hetzelfde.. zal dat niet verschil maken dan, dat het geluid overal gewoon utzelfde gaat klinken? Want hout echo'ed natuurlijk ook meer kweenie of het daar mee te maken heb. Ik wou dat ik geen hout had gekozen maarjah :p

Ik heb de sub al als onderste en bovenste neergezet, maak allemaal niet uit. Ook niet als die gewoon los staat. Het probleem van de sub van de 510D set is overgens dat die eens in de zoveel tijd zacht valt, dus volume word ineens zacht.. (als je aan/uit zet dan is die weer goed) Daarom heb ik ook de 650D die kreeg ik terug van garantie. Maar kan je die sub gewoon op de versteker van ander aansluiten? Geeft dat geen probblemen omdat die ineens meer power nodig heb? Want ik heb er ook al 5 xtra sattelietjuh op aangesloten.
Ik zou als ik jou was per kanaal 1 sataliet laten hangen en die 2e weg halen. Die voegt in theorie niks toe en zit kwa afstraling alleen maar in de weg. Vindt je het geluid echt beter met 2 satalieten?

Wat je sub betreft zou ik hem even openschroeven (beide) en kijken wat de impedantie is van de driver. Indien deze 8 ohm is kun je de 2e parallel aan de ander hangen, je houdt dan een totale impedantie over van 4 ohm en dat moet geen probleem zijn. Als hij 4 ohm is kun je ze beter in serie aansluiten. Dan hou je 8 ohm over.

Ik kan je garanderen dat je minder problemen hebt van wisselende bas met 2 subwoofers op 2 verschillende plaatsen. Als je deze dan ook nog neerzet zoals ik hier boven heb neer gezet moet je echt een super bas krijgen op de meeste plekken. :)

Dus maak ze ff open en maak er een paar picjes van (inclusief de achterkant van de driver)

Edit: Zat net weer te denken wat een potentieel vette set je eigenlijk hebt. Serieus, steek er wat tijd en moeite in en je bent ruim voorzien van een vette bas. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja en dat terwijl ik alles gratis heb gekregen hrhrrhr. Maargoed ik zal vandaag dan eerst wel ff de sub van de 510D open maken, kijken of ik hem niet gelijk sloop want als ik 1 ding niet wil doen met de andere sub is het dat wel. Anders heb ik helemaaal geen bass meer. Die termen die je zei snap ik ook niet echt dus pics volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Speakers/sub/DSC03386.JPG

Heb um nu opengemaakt maar er staat nergens wat van Ohms oid :| Alle pics staan HIER

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ok, dan zou ik nu de kabel die uit de versterker van de 650D komt en naar de subwoofer gaat, splitsen. Dus 1x een rode draad naar de subwoofer en naar buiten en datzelfde ook bij zwart.

Op de kabel die nu naar buiten loopt, zou ik dan de subwoofer van de 510D aansluiten. Dan voorzichtig testen of de versterker het trekt. Als de bas nog net zo goed klinkt en de versterker niet abnormaal heeft wordt zou ik alles weer in elkaar schroeven en de kabelverlengen zodat ze goed uit elkaar te zetten zijn.

Je hebt dan de 2e subwoofer parallel aangesloten en dat betekend dat de versterker een 2x zo laag amperage moet dragen. Dat is in de praktijk meestal geen probleem, maar dan moet je er wel op letten dat je op een laag volume test en let op de warmte die van de versterker afkomt.

In principe doe je dit natuurlijk al een tijdje met je statalieten. Alleen nu dus met je sub, ik zou wel aanraden om sowieso per kanaal maximaal 1 sataliet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even iets anders. Ik merk nu ineens iets... Ik heb altijd al de sub van de 650D zowel digitaal als analoog aangesloten op me Audigy II en ik merkte nu dat het geluid via beiden gaat... Ik had gelezen en d8 dus ook dat je OF analoog OF digitaal gebruikte. Nou is dat wel heeeeel erg mooi aangezien de 510D ook een digitaal in heeft dus kan ik de 650D via analoog aansluiten en de 510D Sub via digitaal waardoor ik dus alle satteliets en 2 subs heb. (digitaal is maximaal 5.1 en analoog 6.1 dus dat komt ook mooi uit)

Nou heeft die 510D sub alleen het probleem dat die stil valt maar hij staat nou al een uur aan en is nog niet gebeurt dus IK HOOOOOOP dat die het nu blijft doen, ik heb hem wel opengemaakt en ff schoongeblazen misschien dat iets heeft gedaan :? Zou wel kewl zijn want dan hoef ik dus nix te solderen e.d. maar ben ik gelijk klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om een optimale geluidsweergave te hebben op je kamer, zou ik inderdaad aanraden op 1 speaker per kanaal te gebruiken. Als je meerdere speakers per kanaal neer zet en die niet goed richt heb je heel snel kan op fase problemen. Optellingen, Aftrekkingen van geluidsgolven.
Wat ook heel belangrijk is dat je de + en de - juist aansluit. Gebruik geen 2 uitgangen (analoog/ digitaal) door elkaar. Ivm vertragingen en dan krijg je weer fase problemen. Hou zou veel mogelijk de standaard opstelling aan van surround. Probeer front links en front rechts symetrisch te hangen... Juist Hangen, zeker voor een kleine ruimte is dat mooi om de beste spreiding te creeeren. Gewoon wat uitproberen. Maar zet niet ASYMETRISCH ! En voor dat ik het vergeet, de speaker moet zeker een halve meter van de wand af zijn anders krijg je vervelende reflecties van achter de speaker..of probeer er eens een trui achter te stoppen die je niet meer aantrekt 8)7 . Probeer zoveel mogelijk grote kaatsvlakken te vermeiden met je afstraling van je speakers.. Dit geldt niet voor je sub van die verspreid toch 360 graden omzich heen.(freq. afhankelijk).

Ik hoop dat je er iets mee kan..

grtz TAGNIX

p.s. VET Klinken doet het pas met The Chemical Brothers.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 14:22:

..heel verhaal..

p.s. VET Klinken doet het pas met The Chemical Brothers.... 8)
Is dat niet allemaal theorie praat want die 2 speakers per kanaal vind ik juist beter klinken. Geeft soort van wat ruimtelijker effect.

Maargoed ik heb nu dus nog steeds 2e sub aan digitaal uit hangen er werkt toppie. Veeeel beter geluid gelijk. Het enigste wat er nu nog is... Ik had in de oude situatie de 650D digitaal en analoog aangesloten omdat anders de 2 rearleft's het niet deden. Heel vaag probleem wat ik nog niet snap. Nu gebruik ik natuurlijk de digitaal uit voor de 2e sub dus die 2 doen het nu niet meer... Daarom zal ik de digitaal uit moeten splitten zodat alles weer werkt maar komt wel goed.

Alhoewel zit ik nu te denken ik kan natuurlijk ook die 2 rearleft's aan de 2e sub hangen... Werkt lijkt me ook gewoon. Dat die sub het ineens weer doet snap ik ook niet maar misschien werd die toen te warm ofzo want hangen nu natuurlijk geen sattelietjuhs aan. Ding word ook best warm, warmer als de 650D met 11 satteliets :| En er waren ook veel problemen met die set dus zou best kunnen. Maarjah ik ga weer genieten :z
Pagina: 1