Forget your fears...
...and want to know more...
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd of het kwaad kan.
ps) realiseer je wel dat ze bij die veiligheidscontroles helemaal gek geworden zijn. Vaak willen ze bijvoorbeeld een laptop werkend zien e.d. Ik kan me voorstellen dat als je daar met "losse" complex uitziende electronica staat je veel gezeur gaat krijgen. Maar dat hangt er weer sterk vanaf hoe je er uit ziet. Lang haar en een baard doet het duidelijk niet zo goed
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 22:05 ]
[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 15-04-2004 07:06 ]
Verwijderd
De reden dat ik het me wel eens heb zitten afvragen is als volgt (misschien kun jij het beantwoorden:)). Een bit op een harddisk heeft een (in principe) eindige vervaltijd. Er bestaat immers altijd een kans dat de 1 veranderd in een 0. Als je de individuele bits steeds kleiner maakt, en dus minder atomen in zo'n bit zitten, zoals in moderne harddisks word dit (volgens mij) steeds kritischer.
Nu knikker je er een hoog-energetisch deeltje (die rontgen-straling) op een dergelijk klein bitje. Je bied daarmee dan energie aan waarmee de kans op een spontane switch van individuele atomen steeds groter zou worden van een magnetisch domeintje. In de limiet-situatie van 1 atoom als opslag-medium denk is dat een rontgen-bron funest zou zijn voor de data-integriteit.
Van deze limiet zitten we nu nog wel enige ordes van grote verwijderd. Toch denk ik dat er wel een effect zou kunnen zijn op integriteit van je data? Ideeen?
Ik ben het met je eens dat in het geval van een vreselijk klein aantal atomen per bit er problemen zouden kunnen ontstaan bij röntgenstraling. Echter, in het geval dat een bit op één van jouw platters inderdaad 'getroffen' wordt door een hoog-energetisch deeltje, dan zal er hooguit één atoom verkeerd gemagnetiseerd raken*. De andere duizenden tot miljoenen atomen zullen nog correct gemagnetiseerd zijn en je bit toch nog de juiste waarde laten behouden. Zo'n scannerpoortje lijkt me dus geen probleem.Toch denk ik dat er wel een effect zou kunnen zijn op integriteit van je data? Is dit correct?
Misschien dat het een ander verhaal is als je een paar dagen lang continu röntgenfoto's gaat maken van een schijf, maar dat is heir niet aan de orde.
* Ik betwijfel of dit überhaupt kan gebeuren met röntgenstraling, maar laten we voor het voorbeeld even aannemen dat het zo is.
[ Voor 46% gewijzigd door koraks op 14-04-2004 22:47 ]
En zo niet, mooi excuus op mn mainboard/CPU te upgraden
[ Voor 21% gewijzigd door Aetje op 15-04-2004 07:37 ]
Forget your fears...
...and want to know more...