Win2k (server) event 4201 tcpip

Pagina: 1
Acties:

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een netwerk met 5 systemen waarvan 1 win2k server en de rest win2k prof aan elkaar geknoopt met een 3com switch.

Nu krijg ik na een willekeurige tijd, 1 min tot aantal uren, het event 4201 in het eventlog te zien wat aangeeft dat de netwerk adapter de verbinding met het netwerk hersteld heeft. Heel enkel staat hier ook event 4202 tussen wat dan weer wil zeggen dat de netwerkverbinding verbroken is.

Deze meldingen zijn bij 3 van de vijf systemen te vinden op bijna hetzelfde tijdstip. Win2k server is een vijftal seconden eerder dan de 2 win2k systemen die exact dezelfde tijd registreren.

Ik heb inmiddels de switch gewisseld voor een hub maar heb niet het idee dat dit de oorzaak is. De overige twee systemen hebben nergens last van.

Netwerkkaarten en bekabeling is verder goed, systeem heeft hiervoor een maand of wat nergens problemen gegegeven.

Raarraar hoe kan dit en wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

cinnamon schreef op 14 april 2004 @ 20:07:

Ik heb inmiddels de switch gewisseld voor een hub maar heb niet het idee dat dit de oorzaak is. De overige twee systemen hebben nergens last van.
Is het vervangen van de switch nu wel of niet de oplossing?

Zoeken op "event 4202" geeft:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;174395
Event ID 4202 Attempting WINS Replication across Router
Van toepassing op
This article was previously published under Q174395
SYMPTOMS
When you have two Windows Internet Name Service (WINS) servers that are configured to replicate with each other across a router or firewall, you may receive the following error in the event log on one or both of the WINS Servers:

Event ID: 4202
Source: WINS
Description: Attempt to connect to the remote WINS server with address
a.b.c.d returned with an error. Check to see that the
remote WINS server is running and available.

Where a.b.c.d is the IP address of the remote WINS Server.

Additionally, you have verified that the remote WINS server is running and operating correctly. You are able to communicate with the remote server and connect to its resources.
CAUSE
Your router or firewall is blocking TCP port 42 (Host Name Server).
RESOLUTION
Contact your router or firewall vendor for information on how to enable forwarding of TCP port 42.

The information in this article applies to:
Microsoft Windows 2000 Server
Microsoft Windows 2000 Advanced Server
Microsoft Windows NT Server 3.5
Microsoft Windows NT Server 3.51
Microsoft Windows NT Server 4.0
Last Reviewed: 6/3/2003 (2.0)
Keywords: kberrmsg kbinfo kbnetwork KB174395

[ Voor 72% gewijzigd door PcDealer op 14-04-2004 21:08 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Knal er eens een ping -t tegenaan , en vergelijk of je LAN er daadwerkelijk uit ligt op dat moment :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• cinnamon
  • Niet online
had ik ook al gevonden maar mijn id 4201 is :

The system detected that network adapter blablabla was connected to the network, and has initiated normal operation over the network adapter."

euh, snap ik ook even niet

eneuh het wisselen van de switch is nog even afwachten
Koffie schreef op 14 april 2004 @ 21:08:
Knal er eens een ping -t tegenaan , en vergelijk of je LAN er daadwerkelijk uit ligt op dat moment :?
nou in ieder geval werkt het netwerk heeeel even later wel weer goed, nu draait alleen op deze systemen een scada gedinges en deze zijn en blijven de verbinding(en) kwijt

op dit moment worden er netjes communicatie alarmen gemeld en via sms doorgestuurd naar de voorheen vriendelijke meneer met storingsdienst

je raadt het al, deze dingen gebeuren vooral 's nachts

[ Voor 4% gewijzigd door cinnamon op 14-04-2004 22:41 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• cinnamon
  • Niet online
fijne tip, even afwachten of de bovenliggende applicatie blijft communiceren

rest in ieder geval nog het feit dat deze configuratie een paar maanden foutloos heeft gewerkt

• cinnamon
  • Niet online
het werkt, maar...

de bovenliggende applicatie (I/O driver) geeft nu niet direct een foutmelding maar gaat waarschijnlijk wachten op een time-out, welke tot nu toe nog niet opgetreden is

hoewel de eromheengewerkt lijkt te werken, heb ik nog niet het idee dat ik de oorzaak weggenomen heb

kan iemand verklaren waarom de win2k server ervoor zorgt dat de 2 professional systemen de link met het netwerk ook even verliezen
Pagina: 1