Toon posts:

utp en coax met een router

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem ik wil een netwerk aanleggen tussen 3pc's.
Nu ligt er bij het bedrijf al 50meter coax onder de beton door en is het lastig om die te vervangen door utp.
Dus de beste oplossing is om een router te zoeken die utp en coax ondersteund dus 2 computers hangen dadelijk aan utp en 1 computer aan coax maar ik heb de search al gebruikt en heb gelezen en meerdere mensen hadden het probleem. In de search stond dat deze routers vroeger wel bestonden.
Maar kent iemand een merk/type router die nu nog te koop is en anders op welke plaats, want ik heb ze nog niet kunnen vinden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:27
Coax = 10 Mbit.
Ik heb wel eens een (oud) hubje gehad met 8 UTP aansluiting en 1 BNC (coax) aansluiting. Maar aangezien het een 10 Mbit hubje was, heb ik die ondertussen allang weggedaan voor een 100Mbit switch

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 21:21
weetje zeker dat het geen coax 75 Ohm is maar 50 Ohm. Anders werkt het niet
bovendien moet het geaard zijn.
Of die hubs/switches nog bestaan, weet ik niet, je zou is kunnen kijken op marktplaats bijvoorbeeld voor 2e hands modellen.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ken geen router met BNC(misschien bestaat ie wel). Wat je ook kan doen is een normale UTP router kopen en een BNC hub. Deze dingen zijn goedkoop 2e hands nog te krijgen. De router sluit je met een UTP kabel aan op de hub aan.

Een tweede oplossing is een zelf een bridge maken mbv freesco en een oude pc. Je propt 3 nics in de computer, waarvan 1 een bnc aansluiting heeft.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Het zal lastig worden om zo'n router te vinden. De enige keer dat ik zo'n ding ooit gezien heb was op school bij de systeembeheerder (hij had veel ouwe meuk).
Misschien zou je een moeten denken aan een draadloos netwerk. Of de ondergrondse coax kabel vervangen door UTP (of beter nog STP). Je kan de nieuwe kabel toch gewoon aan aan de oude vastbinden en die oude er aan 1 kant uittrekken toch? Veels succes iig!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Waarom steek je op de UTP router er niet een hub met een coax aansluiting
(10Mbit Netgear hub ligt hier te verstoffen) , of gebruik een UTP <-> coax converter (http://www.pcquest.com/content/hardware/102051104.asp). De vraag is alleen kun je zo'n converter nog wel krijgen.
En ik wil graag wel een nieuwe router omdat het voor een bedrijf is, het moet wel een beetje betrouwbaar zijn en dan heb ik nog garantie zodat ik als de router kapot gaat niet weer een andere hoef te zoeken
MMmm nieuw kun je denk ik wel vergeten, aangezien coax inmiddels echt end-of-life is

[ Voor 66% gewijzigd door Pantagruel op 14-04-2004 19:48 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat die kabel al bijna net zo oud is als ik.
Ik weet zeker dat hij er al meer dan 10 jaar ligt maar hoe zou ik kunnen zien wat voor kabel het is hoeveel ohm???
En ik wil graag wel een nieuwe router omdat het voor een bedrijf is, het moet wel een beetje betrouwbaar zijn en dan heb ik nog garantie zodat ik als de router kapot gaat niet weer een andere hoef te zoeken.

Verwijderd

Coax vervangen door utp, kan je er tenminste ook 100 mbit en als je meteen goeie utp legt gbit overheen jagen. Als het toch voor een bedrijf is hebben ze die kosten (voor de moeite) van het vervangen van de coax er graag voor over.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Stop 1 in pc 2 netwerkkaarten, 1x UTP, 1x BNC. Tada!

Verwijderd

ik zou je ten zeerste aanraden om dat coax verhaal uit je hoofd te zetten en utp te gebruiken, coax is gedateerd en slooom :P

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
TheBorg schreef op 14 april 2004 @ 19:53:
Stop 1 in pc 2 netwerkkaarten, 1x UTP, 1x BNC. Tada!
Lekker stabiel ;)

Router > Hub(met bnc) , en daaien... En de klant uitleggen dat als PC1 naar PC3 kopieert : PC2 niet best meer op internet loopt.

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Dat is zeker niet de beste oplossing, alleen de makkelijkste/snelste , want wie zegt dat die coax nog helemaal 100% is ? IK zou gewoon coax uit de vloer rukken , wel eerst ff trekveer aan de anderekant vast maken , en daarna utp met trekveertje er weer doorhalen. Ben je ook best redelijk snel klaar lijkt mij...

En is draadloos misschien een optie?

Ik heb btw nog een hubje liggen met bnc/utp

[ Voor 7% gewijzigd door mrb op 14-04-2004 20:02 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Koop toch lekker een nieuwe router, kijk wat 2ehands marktjes (internet) af naar een oude 10 mb hub met daaraan utp poorten en een bnc poortje.

1 utp kabeltje van router naar hub, en lekker die bnc kabel op de bnc poort van de hub aansluiten.

Simpel en lekker goedkoop. Mocht het later toch nog eens veranderen kun je de coax gewoon lekker afknippen/wegstoppen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Gebruik anders een media converter: Click

Verwijderd

ik denk dat een repeater met bnc idd de goedkoopste oplossing is deze kun je kopen voor weinig en zijn in grote getalen beschikbaar,

En anders mail je me maar.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals al tig keer gezegd, pak een oud hubje welke nog een BNC aansluiting heeft.
Vanaf dat hubje kun je vervolgens verder met UTP naar een switch/router/whatever.

Wil je keiharde zakelijke garanties ? Dan zal de coax door UTP vervangen moeten worden. Wil of kan het bedrijf hier pertinent niet aan, zullen ze moeten leren leven met het feit dat er gebruikt word gemaakt van 2e hands EOL hardware omdat ze zelf vooroorlogse zooi hebben liggen :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Koffie schreef op 14 april 2004 @ 21:11:
Zoals al tig keer gezegd, pak een oud hubje welke nog een BNC aansluiting heeft.
Vanaf dat hubje kun je vervolgens verder met UTP naar een switch/router/whatever.

Wil je keiharde zakelijke garanties ? Dan zal de coax door UTP vervangen moeten worden. Wil of kan het bedrijf hier pertinent niet aan, zullen ze moeten leren leven met het feit dat er gebruikt word gemaakt van 2e hands EOL hardware omdat ze zelf vooroorlogse zooi hebben liggen :P
voor golfoorlog I :P (pre 91 tijdperk dus)

A wise man's life is based around fuck you

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 23:23
Heb op mn stage nog een stuk of 3 19" hubjes liggen, met 16 utp poorten en 1 bnc poort.. Ouwe meuk :P

Verwijderd

Als je beslist nieuwe apparatuur wilt, die hubjes worden nog steeds verkocht. Ik had op m'n vorige woonplaats ook een coax netwerk liggen, wat ik later met utp heb uitgebreid. Om de twee te verbinden gebruikte ik een 3Com Ethernet Hub 4C. Werkte altijd prima, en zit ook nog een leuk "network load" metertje op :)

Ik heb deze hub gebruikt in combinatie met een OfficeConnect wireless router, coax op de hub, en een verbinding van de utp uplink poort naar de router.

AcesDirect heeft em zelfs nog op voorraad, voor nog net geen € 70 (Ex. verzendkosten). Weet niet waar je precies woont, maar ik heb hier nog zo'n eentje staan van ongeveer 2 jaar oud. Ik gebruik 'em niet meer omdat ik na verhuisd te zijn geen coax netwerk meer heb.

Voor zover ik me kan herinneren kun je de door de "terminator" door te meten het aantal ohms ook controleren. Was bij mij 50 Ohm vroeger, en heb het getest op een terminator die ik hier nog heb liggen, multimeter gaf netjes 50 Ohm aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 06:34 . Reden: Ohm stukje toegevoegd. ]

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dacht dat netwerk-BNC altijd 50 Ohm was. Coax voor de tv-kabel was toch 75?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 11:03
wcduck schreef op 15 april 2004 @ 16:34:
Ik dacht dat netwerk-BNC altijd 50 Ohm was. Coax voor de tv-kabel was toch 75?
klopt!

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

Blasterxp schreef op 14 april 2004 @ 19:59:
[...]
Lekker stabiel ;)

Router > Hub(met bnc) , en daaien... En de klant uitleggen dat als PC1 naar PC3 kopieert : PC2 niet best meer op internet loopt.
Niet de best, maar wel degelijk een grappige oplossing om deze netwerken op deze manier te bruggen (Bridge). In WinXP kan je dat met de prof. versie eenvoudig doen. Dan kan je tenminste je UTP deel op 100Mbit houden en je BNC/coax deel op 10MBit.
De Bridge buffert de flow dan. (Werkte op een LAN Party met wat filetjes die heen en weer vliegen en wat games)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
ja ik moet dus eigenlijk het coax op het utp netwerk aansluiten en zorgen dat de snelheid van utp op 100mbit blijft.
Die coax kan geen 100mbit halen dus daar kan ik ook niets aan doen die moet dan maar langzamer gaan.
Maar dat is niet zo'n probleem.
Of ik zou een nieuwe kabel moeten leggen maar dat is ongeveer 50 meter kabel die onder de beton ligt en als de kabel breekt tijdens het vervangen van coax door utp dan heb ik een probleem.
Ik heb trouwens ook geen router nodig een switch is voldoende omdat er alleen maar dataverkeer in het netwerk is en geen internetverbinding.
Dus ik denk dat ik dan moet gaan bridge wil ik de snelheid van utp op 100mbit houden.
Maar alle 3 de pc's draaien op win2000 omdat niet alle programma's lekker op xp willen draaien. Dus ik weet niet of ik met win2000 ook makkelijk een bridge kan bouwen??

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
1 switch met voldoende 10/100 poorten
1 hub met minimaal 1x rj45 en 1x bnc.
Inplaats van de hub kan je ook een bovengenoemde media-converter gebruiken.

Alles wat aan de switch hangt blijft gewoon op 100mbit lopen....

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 20-05 16:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Niet helemaal... thick Ethernet (gele kabel) is er ook in een 75-ohmse uitvoering....

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 20-05 16:18

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Als de Coax kabel los ligt (en dus ONDER de beton door loopt en niet IN de beton gestort is) kun je wellicht door de oude coaz er uit te trekken meteen een UTP kabel er in trekken. Effe de UTP aan de mantel van de coax vast solderen en trekken maar....

Als dat niet lukt, er zijn Coax varianten die ook op 100MBit draaien, dus een goede media converter kopen is dan de beste oplossing. Kijk eens bij Black Box of zo of google effe

Nothing is a problem once you've debugged the code

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 19:02

lordsnow

I know nothing

Mischien een domme opmerking, maar... waarom geen draadloze router gebruiken?

Verwijderd

DaRealRenzel schreef op 19 april 2004 @ 03:09:
Als dat niet lukt, er zijn Coax varianten die ook op 100MBit draaien, dus een goede media converter kopen is dan de beste oplossing. Kijk eens bij Black Box of zo of google effe
het probleem blijft dat coax bekabeling na een aantal jaar onbetrouwbaar begint te worden,plus dat 100 mbit coax spul erg schaars/bijzonder is dus duur.

De beste oplossing blijft vervangen met utp of glas en als dat te moeilijk/duur word... ( tja... wat kost downtime voor het bedrijf ? )

hobbybob oplossing is idd een hubje met coax aansluiting , is al eerder gezegd..

suc6
lordsnow schreef op 19 april 2004 @ 05:08:
Mischien een domme opmerking, maar... waarom geen draadloze router gebruiken?
Draadloos is niet voor alle netwerk toepassingen geschikt..
Als je veel kleine pakketjes moet versturen word het systeem behoorlijk traag

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 07:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost, er zijn 2 pc's die op een andere pc moeten via een netwerk.
Dus in die pc zitten nu 2 netwerkkaarten en nu kan ik via de utp op die pc en via de coax op die pc.
Nu kunnen die 2 pc's niet onderling met elkaar communiceren maar dat is ook niet nodig.
Ik heb het getest en het werkt.
En over dat draadloos het moet over een vrij grote afstand 50+ meter en dat gaat moeilijk werken of ik heb meerdere accespoints nodig en ook is draadloos nog altijd trager dan utp.
De coax is ook traag maar die utp kan nu wel op 100mbit draaien en dat is nog altijd een stuk sneller dan draadloos.
Dus probleem is opgelost.
Pagina: 1