Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sprekende nummermelder met Nokia spullen

Pagina: 1
Acties:

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017
Oke, ik weet dat het niet de bedeoling is dat mensen met vragen komen van ik heb .... hoe moet ik dat gebruiken. Maar ik hoop dat ik met een andere insteek toch wat informatie los kan krijgen.

Ik ben bezig geweest met het opruimen van toeters en bellen rondom de werkkamer en kwam daar een nokia LCD en speaker tegen. Leuk! maar heb helemaal geen nokia telefoon. Wat zoekwerk vond me de datasheet en ik kan er dus mee aan de slag. Maar nu kreeg ik in eens een idee: Een nummermelder die spreeks.

Ik heb zelf de mogelijkheid om mijn nummerweergave die via de PC loopt als output naar de printerpoort te sturen, deze kan dan op de LCD komen. Daarna kreeg ik het idee om de speaker te gebruiken om bijvb de naam te laten klinken van de persoon die belt of het nummer.

Maar nu weet ik niet hoe je met speakers moet werken om er klanken uit te krijgen. Ik wil het niet zozeer via de geluidskaartdoen maar via een signaal van de rs232 of van de lpt. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij mogelijk opweg helpen.

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31

Exigence

dnkroz

De LPT en COM poorten zijn beide digitaal (hoge of lage signalen) en een speaker werkt analoog, dus direct aansluiten kan al niet. Dan zul je dus een DA convertor moeten gebruiken. Daar heb ik voor de rest niet zo veel verstand van.
Waarom wil je het dan niet via de speakers?

Verwijderd

Als je echt de printerpoort wilt gebruiken kun je eens kijken naar Covox (en afgeleiden):

Covox (als zelfbouw) bestond uit een aantal weerstandjes trapsgewijs op de datapoortjes.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
         Paralel Port:

signal   pin        20k   20k
          D0       2      >---###-+-###--0v
                              20k # 10k
          D1       3      >---###-|
                              20k # 10k
          D2       4      >---###-|
                              20k # 10k
          D3       5      >---###-|
                              20k # 10k
          D4       6      >---###-|
                              20k # 10k
          D5       7      >---###-|
                              20k # 10k
          D6       8      >---###-|
                              20k # 10k
          D7       9      >---###-|
                                  # 10k  10uF
                                  +-------][----> To amplifier
                                  # 10k
          GND      20     >-------+------------->
                                  0v
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/dacs.html
http://www.geocities.com/HotSprings/Villa/6113/cov_com.htm

De (20K/10K) weerstandversie is overigens al verstaanbaar, de chipversie is wat beter van kwaliteit.

• Parcye
Waarom ik niet met de speakers van de PC wil werken is omdat ik dan niet al me mogelijkheden gebruik die ik heb liggen ;) heb een lcd en speaker wil ze dus ook beide gebruiken. En wil niet dat me nokia speaker ook wordt gebruikt voor muziek ofzo.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Idee:
Je kunt ook een pic'je gebruiken waar je dan via je seriele poort het nummer naartoestuurt. picje stuurt displaytje en covox aan. En roept met opgeslagen samples het nummer.

• Parcye
:) precies, alleen ga ik voor AVR. Dat heb ik net ook zitten uitzoeken. Via rs232 -> max232 -> avr en dan de toeters en bellen aansturen.

Ga nu eens nalezen hoe het werkt met covox.

Pagina: 1