Niet alleen processor, maar ook moederbord onderklokken?

Pagina: 1
Acties:

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
ik heb een routersysteem met de volgende specs:

- ECS K7S5AL Pro mainboard (SiS735)
- AMD Duron 1300 MHz (Morgan, 13x100)
- 128MB PC2100 DDR
- 2x20,0 GB HDD (tegenwoordig met bad sectors :( )
- 56x CD-Rom drive
- 2x Realtek 8139D

(even bij voorbaat: ja, ik had een EPIA moeten kopen, of een Celeron, maar ik had nu eenmaal een K7S5A en een Duron 1300 liggen, dus begin daar alsjeblieft niet over!)

Nu gebruikt dit systeem mijns inziens wat teveel stroom, en heb ik een andere bestemming voor het T.Y.I. (super-OEM) DDR geheugen dat volgens mij ook niet alleen maar stabiliteit veroorzaakt...

Ik wil de specs dus veranderen naar:

- ECS K7S5AL Pro mainboard (SiS735)
- AMD Duron 1300 MHz (Morgan, 13x100)
- 2x64MB SDR PC100 RAM
- 6,4 GB HDD 5400 rpm
- 32x CD-Rom drive
- 2x Realtek 8139D

Nu zou ik graag het systeem dan ook fors onderklokken, het liefst door simpelweg de busklok op 50 of 66 MHz te zetten. Dan wil ik graag de spanning op chipset, CPU, geheugen enz. allemaal verlagen... maar kan ik dat ongestraft doen?
>> Ik vind alleen maar documentjes over het onderklokken door de busklok te verlagen van bijv. 133 naar 100 MHz (wat standaard kan op een Socket-A bord >> er zijn immers CPU's gemaakt die draaiden op die snelheid, zoals mijn Duron), maar ik ga dus fors lager dan het "processorminimum"...

Iemand hier ervaring mee? >> Ik heb niet de mogelijkheid om het anders te testen dan in de live server en heb niet de behoefte om door mijn huisgenoten midden in de nacht gewekt te worden omdat het internet niet werkt (dat is me al vaak genoeg gebeurd..)

Ga toch fietsen.

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Processor zou je zo ver mogelijk kunnen onderklokken om zo het opgenomen vermogen te verminderen. Is het verder geen idee om er een minder krachtige voeding in te zetten? Ik denk dat dat een stuk meer scheelt dan bv de chipsetspanning verlagen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ten eerste zou ik voor een server waarvan je huisgenoten afhankelijk zijn een 100% stabiele configuratie inzetten. Maar ik begrijp dat je soms niet alle keus hebt i.v.m. budgettaire beperkingen. In zo'n geval zou ik liever een gewoon kant-en-klaar routertje nemen. Maar dit terzijde.

Wat betreft je onderklokken: het lijke me sowieso geen kwaad kunnen om eens te proberen wat je wil. In principe zou alles gewoon moeten werken op een veel lagere bussnelheid. Of je de spanningen (en het gedissipeerde vermogen) drastisch kan verlagen betwijfel ik. Je zal allicht een paar tiende volt winnen en een paar Watt, maar echt schokkend zal het verschil niet zijn. Maar: je komt er alleen achter door proberen.

Je schreef dat je het gedissipeerde vermogen van mobo+cpu aan de hoge kant vindt; heb je enig idee hoe hoog dat vermogen dan ongeveer ligt? En wat wil je precies bereiken na onderklokken? Waarom wil je het gedissipeerde vermogen eigenlijk omlaaghalen, heeft het iets te maken met warmteproductie?
Is het verder geen idee om er een minder krachtige voeding in te zetten?
Wat is daar dan de theorie achter? Minder zware voeding dus lager gedissipeerd vermogen? Als je dat inderdaad denkt, zou ik nog maar eens een introductielesje elektronica ergens volgen, want dat raakt echt kant nog wal. Door inzetten van een zwakkere voeding bereik je alleen maar dat je die voeding relatief zwaarder belast waardoor ie eerder instabiel of defect raakt.

[ Voor 19% gewijzigd door koraks op 14-04-2004 19:15 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je wilt de FSB omlaag halen.. zou je niet beter de cpu kunnen unlocken (als dat nodig is), en dan maar ff de multiplier omlaag kunnen gooien?

Bij FSB laten zakken, daalt PCI enzo vaak mee, en verlies je ook HD performance.
Bij een lagere multiplier is dit amper een issue

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47
De K7S5A heeft een failsafe mode waarin ie met 66MHz FSB draait. PCI en AGP draaien dan als het goed is ook gewoon op de juiste snelheden.

Deze failsafe mode krijg je alleen door er een cheepoman overclockbios in te flashen en voor H/W default te kiezen als FSB instelling.

Voltage kan je niet verlagen zonder solderen aan het bord, en multiplier hoef je niet eens aan te denken met dit bord.

• kakanox
koraks schreef op 14 april 2004 @ 19:13:
Ten eerste zou ik voor een server waarvan je huisgenoten afhankelijk zijn een 100% stabiele configuratie inzetten. Maar ik begrijp dat je soms niet alle keus hebt i.v.m. budgettaire beperkingen. In zo'n geval zou ik liever een gewoon kant-en-klaar routertje nemen. Maar dit terzijde.
Een 100% stabiele configuratie, dat probeer ik er van te maken met de huidige aanpassingen. Een kant-en-klaar routertje is geen optie omdat de betreffende router ook fungeert als mailserver, webserver, fileserver, internetcache en nog wat andere gein.. ga dus ook nog met mijn huisbaas overleggen over een 80,0GB 5400 rpm schijf.. is beter dan zo'n oude 6.4 denk ik :-)
Wat betreft je onderklokken: het lijke me sowieso geen kwaad kunnen om eens te proberen wat je wil. In principe zou alles gewoon moeten werken op een veel lagere bussnelheid. Of je de spanningen (en het gedissipeerde vermogen) drastisch kan verlagen betwijfel ik. Je zal allicht een paar tiende volt winnen en een paar Watt, maar echt schokkend zal het verschil niet zijn. Maar: je komt er alleen achter door proberen.
Dat is het probleem dus: Ik kan het wel proberen, máár wat als ie dan instabieler wordt dan ie nu al is? Kan ik nog vaker mijn nest uit of snel naar huis..
Je schreef dat je het gedissipeerde vermogen van mobo+cpu aan de hoge kant vindt; heb je enig idee hoe hoog dat vermogen dan ongeveer ligt? En wat wil je precies bereiken na onderklokken? Waarom wil je het gedissipeerde vermogen eigenlijk omlaaghalen, heeft het iets te maken met warmteproductie?
Dit inderdaad voornamelijk i.v.m. warmteproductie: De server is geplaatst in een kleine ruimte aansluitend aan de hal, nu meet ik in deze ruimte op de schaarse dagen dat het nu al buiten warm is geweest zomaar 32 graden, terwijl het in de gang dan nog maar 20 graden is. Op zo'n dag haalt de processor 45-50 graden. Ik ben echter bang dat we deze zomer de 50 graden dus wel zullen gaan halen in die omgevingslucht, en ik wil proberen de CPU dan echt onder de 60-65 te houden (max. = 85 voor mijn Duron). Niet alleen de CPU, maar ook de chipset enz. dus... Waterkoeling is echt GEEN optie, ik heb wél gigant van een heatsink (processorkoeling uit een oude Compaq P233 MMX) gemonteerd op de chipset. Ook zitten er een paar 80mm koelers in en heb ik een 230mm outtake gemonteerd in de ruimte zelf (zo'n halve kippenstalventilator.. die draait op een erg laag toerental.. gok het op 500-600 rpm ofzo.. maar verplaatst wel een hoop lucht).
verhaal over voedingen van andere lezer
Wat is daar dan de theorie achter? Minder zware voeding dus lager gedissipeerd vermogen? Als je dat inderdaad denkt, zou ik nog maar eens een introductielesje elektronica ergens volgen, want dat raakt echt kant nog wal. Door inzetten van een zwakkere voeding bereik je alleen maar dat je die voeding relatief zwaarder belast waardoor ie eerder instabiel of defect raakt.
Is het niet zo dat een lichtere voeding komponenten heeft die minder stroom "lekken" doordat ze zoveel kleiner zijn, en daardoor minder stroom gebruiken?
Zeg maar net zoals de 3.5-liter turbodieselmotor uit een Mercedes S350TD altijd meer diesel zal verbruiken dan mijn Daihatsu Charade 1.0 Turbodiesel, puur omdat er zoveel minder gewicht meedraait?

Ga toch fietsen.

• kakanox
_JGC_ schreef op 14 april 2004 @ 19:37:
De K7S5A heeft een failsafe mode waarin ie met 66MHz FSB draait. PCI en AGP draaien dan als het goed is ook gewoon op de juiste snelheden.

Deze failsafe mode krijg je alleen door er een cheepoman overclockbios in te flashen en voor H/W default te kiezen als FSB instelling.

Voltage kan je niet verlagen zonder solderen aan het bord, en multiplier hoef je niet eens aan te denken met dit bord.
Klinkt interessant... Weet jij of dat overclockbios een beetje stabiel is, of heb je er geen ervaring mee? En heb je dan ook linkje voor me? Ik neem aan dat er verschillende versies zijn en ik wil niet de verkeerde hebben...

Even een update:

Mijn doel is gesteld op een stabiele 60 MHz x 13 = 780 MHz, eventueel (als het niet anders kan) 66 MHz x 13 = 858 MHz.

Ik heb inmiddels alweer een paar nieuwe onderdeeltjes verzameld om het handeltje verder te koelen:

- heatspreaders van fried Kingston HyperX geheugen die ik op mijn geheugen ga monteren
- Een Thermalright SLK-700-U koperen koelblok waarop ik een CoolerMaster 80mm koelertje ga monteren
- De 90mm Zalman-fan die eigenlijk bij mijn eigen processorkoeler (ZM-3100A-GP) hoorde, ik ga zometeen direct nog even een cirkel in de voeding dremelen aan de onderkant, en dan maak ik die daaraan vast, wordt dat zaakje ook nog extra gekoeld
- Kit die ik ga gebruiken om alle kieren dicht te werken

Ik zoek nu nog iets juists om luchtfilters mee te maken, heeft er iemand ooit papier van koffiefilters geprobeerd? Of is panty écht het beste? Vind die dingen zo duur :(

Ga toch fietsen.

Verwijderd

nee, en bovendien als je een voeding wil die efficient de netspanning omzet naar de spanningen voor je pc kom je in ieder geval niet weg met een sweex of q-tec of ander budget-merk. Kun je zeker al aan de duurdere merken gaan denken.

• koraks
  • Niet online
Dat is het probleem dus: Ik kan het wel proberen, máár wat als ie dan instabieler wordt dan ie nu al is? Kan ik nog vaker mijn nest uit of snel naar huis..
Tsja, dat is natuurlijk niet te voorspellen. Misschien is het een idee dat je voor Internet Access tijdelijk een router gebruikt en je server daarnaast laat draaien met al z'n gewone functies (behalve dan dus router/firewall). Je kan dan rustig kijken of ie stabiel is. Blijkt ie toch instabiel te zijn, dan hebben je huisgenoten tijdelijk even geen mail/fileserver, maar nog wel Internet access. Wellicht is het dan wel acceptabel dat je niet à la minute op komt draven om die server weer aan de gang te helpen.
Is het niet zo dat een lichtere voeding komponenten heeft die minder stroom "lekken" doordat ze zoveel kleiner zijn, en daardoor minder stroom gebruiken?
Nee, zo werkt het juist niet. Je hebt altijd een gering verlies door lekstromen in elco's enzo, maar dat is hooguit een paar Watt; niks spannends dus. Bovendien kun je verwachten dat verlies bij lichtere voedingen alleen maar groter is: minder goede elco's, dunnere draden/printsporen enz.
Maar het belangrijkste is nog dat een zwaardere voeding (meestal ook van hogere kwaliteit en duurder) gewoon relatief een stuk minder belast wordt door jouw componenten dan een lichtere voeding. Een relatief lagere belasting impliceert dat alle onderdelen ook minder warm worden (ze zijn immers gedimensioneerd op een veel hoger geleverd vermogen) en de weerstand in die onderdelen minder zal stijgen (als gevolg van de opwarming). Daardoor is de zwaardere voeding wat zuiniger, maar vceel belangrijker: veel en veel duurzamer. Een voeding die je continu 80% of 90% belast houdt het gewoon niet lang uit vanwege slijtage. Overdimensioneren kan daarom bij voedingen zeker geen kwaad.
Zeg maar net zoals de 3.5-liter turbodieselmotor uit een Mercedes S350TD altijd meer diesel zal verbruiken dan mijn Daihatsu Charade 1.0 Turbodiesel, puur omdat er zoveel minder gewicht meedraait?
Hah, da's iets heel anders he ;) . Kijk, die S350 weegt sowieso al, wat zal het zijn, minstens 1400 kilo tegenover je Charade van pakweg 1000 kilo. Daarnaast beschikt de Merc over foefjes als airco en een hele hoop (foutgevoelige) elektronica die ook gevoed moet worden. :D
Maar zonder gekheid: bij motorblokken gaat je redenering inderdaad op (zwaarder blok=hoger verbruik), maar bij elektronica liggen de zaken wat subtieler, zogezegd.
Die Charades schijnen trouwens vet lang mee te gaan :D

[ Voor 21% gewijzigd door koraks op 14-04-2004 22:39 ]

• kakanox
koraks schreef op 14 april 2004 @ 22:36:
[...]

Tsja, dat is natuurlijk niet te voorspellen. Misschien is het een idee dat je voor Internet Access tijdelijk een router gebruikt en je server daarnaast laat draaien met al z'n gewone functies (behalve dan dus router/firewall). Je kan dan rustig kijken of ie stabiel is. Blijkt ie toch instabiel te zijn, dan hebben je huisgenoten tijdelijk even geen mail/fileserver, maar nog wel Internet access. Wellicht is het dan wel acceptabel dat je niet à la minute op komt draven om die server weer aan de gang te helpen.

[...]

Nee, zo werkt het juist niet. Je hebt altijd een gering verlies door lekstromen in elco's enzo, maar dat is hooguit een paar Watt; niks spannends dus. Bovendien kun je verwachten dat verlies bij lichtere voedingen alleen maar groter is: minder goede elco's, dunnere draden/printsporen enz.
Maar het belangrijkste is nog dat een zwaardere voeding (meestal ook van hogere kwaliteit en duurder) gewoon relatief een stuk minder belast wordt door jouw componenten dan een lichtere voeding. Een relatief lagere belasting impliceert dat alle onderdelen ook minder warm worden (ze zijn immers gedimensioneerd op een veel hoger geleverd vermogen) en de weerstand in die onderdelen minder zal stijgen (als gevolg van de opwarming). Daardoor is de zwaardere voeding wat zuiniger, maar vceel belangrijker: veel en veel duurzamer. Een voeding die je continu 80% of 90% belast houdt het gewoon niet lang uit vanwege slijtage. Overdimensioneren kan daarom bij voedingen zeker geen kwaad.

[...]

Hah, da's iets heel anders he ;) . Kijk, die S350 weegt sowieso al, wat zal het zijn, minstens 1400 kilo tegenover je Charade van pakweg 1000 kilo. Daarnaast beschikt de Merc over foefjes als airco en een hele hoop (foutgevoelige) elektronica die ook gevoed moet worden. :D
Maar zonder gekheid: bij motorblokken gaat je redenering inderdaad op (zwaarder blok=hoger verbruik), maar bij elektronica liggen de zaken wat subtieler, zogezegd.
Hmm... die tijdelijke router zit er denk ik niet in, of jah, ik kan er even een Compaqje tussenhangen, maar de switch zit eigenlijk al vol :) Ik ga het maar gewoon proberen met die busklok op 66 MHz en zoveel mogelijk "koele" onderdeeltjes.

Ik overweeg nu wel een 300W Enermax of Nexus in plaats van wat er nu inzit, ook al gaat dat wel wat geld kosten. De Xenon XB waar het hele handeltje inzit is sowieso wel aan vervanging toe, denk dat ik hem omwissel met een Palo Alto PA600 die ik nog heb liggen. Overigens scheelt de Thermalright SLK met 80mm koeler al een gigantische hoop warmte! Waar de CPU 48 graadjes was voor ik hem uitzette om de koeler te verwisselen, is hij nu na een uur vrolijk routeren nog maar 34!! Omgevingstemp is momenteel: 23,2 celsius, in de gang is het 19,5.

Binnenkort als hij ondergeklokt en omgebouwd is post ik hier weer even hoe het geheel zich houdt, ga denk ik ook proberen hoe het werkt als ik hem ga stressen met een verfbrander door een kiertje de ruimte in...

Ga toch fietsen.

• kakanox
kakanox schreef op 14 april 2004 @ 23:00:
[...]

Hmm... die tijdelijke router zit er denk ik niet in, of jah, ik kan er even een Compaqje tussenhangen, maar de switch zit eigenlijk al vol :) Ik ga het maar gewoon proberen met die busklok op 66 MHz en zoveel mogelijk "koele" onderdeeltjes.

Ik overweeg nu wel een 300W Enermax of Nexus in plaats van wat er nu inzit, ook al gaat dat wel wat geld kosten. De Xenon XB waar het hele handeltje inzit is sowieso wel aan vervanging toe, denk dat ik hem omwissel met een Palo Alto PA600 die ik nog heb liggen. Overigens scheelt de Thermalright SLK met 80mm koeler al een gigantische hoop warmte! Waar de CPU 48 graadjes was voor ik hem uitzette om de koeler te verwisselen, is hij nu na een uur vrolijk routeren nog maar 34!! Omgevingstemp is momenteel: 23,2 celsius, in de gang is het 19,5.

Binnenkort als hij ondergeklokt en omgebouwd is post ik hier weer even hoe het geheel zich houdt, ga denk ik ook proberen hoe het werkt als ik hem ga stressen met een verfbrander door een kiertje de ruimte in...
P.S.: Heeft nog iemand een link voor me van een "cheepoman" over(onder-?)klokbios dat zich stabiel bewezen heeft?

Ga toch fietsen.

• koraks
  • Niet online
Binnenkort als hij ondergeklokt en omgebouwd is post ik hier weer even hoe het geheel zich houdt,
Ok, ik ben benieuwd. Maar ik heb er best wel vertrouwen in.
ga denk ik ook proberen hoe het werkt als ik hem ga stressen met een verfbrander door een kiertje de ruimte in...
Dat zou ik liever toch niet doen in een 'live' situatie. Ik vind het best dat ie gestresst wordt, maar dan toch liever als je geen andere keus hebt zegtmaar.

• kakanox
liever dat ie op zondagmiddag bij 60 graden omgevingstemperatuur plat gaat dan op woensdagmorgen om half 4 als ik druk bezig ben met snurken en anderen nog/al aan het surfen zijn...

Ga toch fietsen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je al beetje in dit topic gekeken? hier staan best wel wat handige opmerkingen.

Het grote onderclocktopic

veel suc6 met onderklokken.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
Cheepoman bios: http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5abios/cheepobios.htm

ik gebruik em al sinds 1 maand na aanschaf van mijn k7s5a rev. 3.1. zijn zeer stabiele biosen. btw; voor extra stabiliteit, neem de versie zonder fast writes.

Je hebt een morgan core op je duron, dus volgens mij kun je hem modden naar een mobile cpu. het grote voordeel daarvan is dat je dan alsnog de multiplier kunt veranderen (onder windows 2k/xp in elk geval, linux weet ik niet zeker). heb ik ook gedaan, en bij mij werkt de 3x mp ook (=Athlon XP 1600+ @372 Mhz :D ).

GoT topic hierover: [rml][ OC] athlon xp mp change on the fly[/rml]

CPU MSR; Software ervoor: http://www.cpuheat.wz.cz/html/CPUMSR_main.htm

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• DaWaN
  • Laatst online: 08:20

DaWaN

'r you wicked ??

Als ik zie wat voor koeling jij daar hebt zie ik geen reden om onder te klokken :?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• kakanox
AMD Mafkees schreef op 15 april 2004 @ 19:49:
Als ik zie wat voor koeling jij daar hebt zie ik geen reden om onder te klokken :?
Hmm.. het gaat toch erg hard met die temperatuur hoor, de ruimte waar het ding in staat is verre van ideaal maar het is eigenlijk de enige ruimte die we hebben. als ik nu zo eens op de thermometer kijk zie ik de gang op 18.7 en de ruimte op 31.0...

Ga toch fietsen.

• kakanox
koraks schreef op 14 april 2004 @ 22:36:
offtopic:
Inderdaad, die Charade doet het erg prima... Alleen de turbo kapot gehad laatst, die kreeg geen olie meer doordat de leiding daarnaartoe defect was. Nieuwe leiding + turbo erop en hij loopt weer beter dan vanouds, topt zo'n 160 km/u, en met een beetje moeite en 100 km/u op de snelweg haal ik de 1:30... kopen? :)

Ga toch fietsen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

kun je de duron niet unlocken en hem dan zo laag mogelijke multiplier meegeven?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• DaWaN
  • Laatst online: 08:20

DaWaN

'r you wicked ??

Het prob is ook dat vooral de vcore omlaag moet, met een Duron 1300@800 met standaard Vcore merk je denk weinig van :S

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1