[XP] PC boot soms...

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Nu een probleem dat ik nog nooit eerder ben tegengekomen...

Probleem:
Ik heb bij een kennis van mij een PC geïnstalleerd. Deze heeft enkele weken perfect gedraaid. Maar sinds enkele dagen treedt het volgende probleem op:
Als deze mensen de PC aanzetten, dan wil hij maar soms booten. Soms blijft hij vasthangen en geeft hij weer: "Insert bootfloppy"
Soms gaat hij wel gewoon verder en blijft er linksboven een "_" knipperen..
En soms, na een X aantal keren proberen.. start de PC wel gewoon op.

Het is overigens niet zo dat hij de hardeschijf niet altijd kan vinden. Want deze wordt bij iedere (re)boot mooi weergegeven in de BIOS initialisatie.

Geprobeerd:
Repair van de windows installatie:
* chkdsk /r /p (had fouten gevonden, maar waren opgelost)
* fixboot / fixmbr
Eerste keer dat ik de repair deed, bleek hij wel geen schijf te kunnen vinden
Ook heb ik 2x een BSOD gekregen, die eindigde op 8E..

Een systeem-herstel van het systeem vóór dat al deze problemen optraden.
Nu is het 1 dag goed gegaan. Maar de man komt vandaag thuis en hij heeft weer hetzelfde probleem. Na enkele keren proberen gaat het dan weer wel goed.

System waar het om gaat:
* Celeron 2,4Ghz - MSI 845PE mainboard
* 256MB DDR Ram PC2700
* WD 80GB - 7200rpm
* Embedded flash card reader (één week geleden geïnstalleerd)

Ik vind dit zeer vervelend aangezien zij nu totaal geen betrouwbaar systeem hebben.
Heeft er iemand al dergelijke problemen meegemaakt? Of weet iemand misschien waaraan het kan liggen? Eerder hard- of software?

Mijn eerste gedachte is dat de hdd problemen heeft of eventueel het geheugen wel... Het kan natuurlijk ook puur softwarematisch zijn. Maar aangezien ik reeds vanalle filesystem checks heb doorlopen lijkt me dit niet meer zo waarschijnlijk.

Dit is een uiterst irritant probleem aangezien het moeilijk is uit te maken waar het probleem zich ongeveer bevind.. :(

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ik zou een tool van de harddisk-fabrikant eroverheen runnen.. Maxtor heeft bijvoorbeeld PowerMax (te downloaden op hun site), daarmee kun je een extra uitgebreide test doen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Controleer je geheugen iig ff met memtest en probeer wat andere ide kabels, en kijk eens of er op sommige plekke grote stof ophopingen zitten.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Dergelijke oplossingen zouden eventueel wel kunnen werken. Ook de IDE-kabels heb ik aan gedacht. Daar heb ik in het verleden ook wel eens vreemde problemen mee opgelost.

Heeft er iemand misschien een idee wat er achter dit probleem zou kunnen schuilen?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
*kickje*

niemand anders mogelijke oplossingen voor dit vervelende probleem?

Verwijderd

Ik kan je een aantal suggesties geven....naast de al gegeven opties.

1) je hebt een week geleden een card-reader geinstalleerd...sindsdien heb je kennelijk problemen. Kortom die card-reader eruit en kijken of de problemen zijn verdwenen.

2) kijk verder de typische problemen eens na : geheugen (memtest86) en voeding(MBM).

3) kijk verder eens bij de device manager of je ergens conflicten ziet staan (dus ook hidden devices selecteren)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Als dat streepje dat blijft hangen zeg maar als je Windows wilt gaan booten te maken zou hebben met die 'instert floppy' error dan ligt het dus aan de harware. En is het kansloos om fixmbr e.d. tools te gaan uitvoeren. Die floppy error komt van het BIOS af.
Misschien dat je 2 problemen hebt maar ik denk dat de verschillende meldingen met elkaar te maken hebben.

Het zou erg goed je HDD kunnen zijn.

Jij zegt dat de melding is: 'insert bootfloppy'.
Is dat niet iets in de sfeer van: "HDD DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Let nog eens goed op de melding.

Ik raad je aan om dus zeker op te volgen wat andere in dit topic al hebben voorgesteld.

- HDD checken met tool van de maker.
- MEM checken met memtest
- Kabels aandrukken en andere harware checken.

Dus check ook ff je temps, draait je VGA koeler nog etc.... :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Alle onderdelen zijn ook nieuw. Het is een kompleet nieuwe PC daarom dat ik het een beetje eigenaardig vind. Enkel de harddisk is iets ouder (1 maand)

Zou het door die embedded card reader kunnen komen dat er nu opeens die problemen zijn? Ik kan de link niet dadelijk leggen met wat die cardreader zou aanvangen met de boot.
Want het is gewoon een USB-device, en daar heb ik niet eens drivers voor moeten installeren

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mijn computer start meestal niet op als ik mijn USB-handydrive (naam?) erin laat zitten. Als ik hem eruit haal start hij wel gewoon op. Ik denk dus dat het aan je card reader ligt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Falskdansker op 16-04-2004 15:07 ]

Steam

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn opa's pc.

AMD XP 2200+|
Asrock K7S8XE, SIS 748 chipset
Asus ATI Radeon 9200SE/TD
256mb Twinmos PC3200 cl 2.5
Maxtor 40gb 2mb
ook een cardreader via usb (intern). Ik ga ook maar eens naar die cardreader kijken. Voeding werkt wel gewoon en memtest gaven positieve resultaten.

Eerste 2 weken deed hij het gewoon, maar daarna kon hij ook ineens soms niet meer booten. Als je de pc aanzet dan draaien alle fans en het rode lampje brand dan contstant (een paar seconden 10 ong.) en dan beeld op standby.

CPU is 40c.

Oplossing gevonden:
Het is inderdaad waarschijnlijk de cardreader. De USB op sommige moederborden werken niet echt goed met bepaalde hardware. Wat bij mijn opa dus hielp (net ff langs geweest) is "USB Legacy Drivers" (of iets in die geest) aan (enabled) te zetten.

Dit hielp bij m'n opa dus, mischien heb je er wat aan.

[ Voor 24% gewijzigd door eghie op 16-04-2004 16:36 ]

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
johannesmvp2 schreef op 16 april 2004 @ 15:05:
Mijn computer start meestal niet op als ik mijn USB-handydrive (naam?) erin laat zitten. Als ik hem eruit haal start hij wel gewoon op. Ik denk dus dat het aan je card reader ligt :)
Dit is een inbouw cardreader.. denk niet dat er mensen zijn die bereid zijn deze even uit te bouwen voor een reboot :)
Op de verpakking stond ook XP compatible ed.. Dus daar zou het toch niet mogen aan liggen.... toch :?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
eghie schreef op 16 april 2004 @ 15:08:
Oplossing gevonden:
Het is inderdaad waarschijnlijk de cardreader. De USB op sommige moederborden werken niet echt goed met bepaalde hardware. Wat bij mijn opa dus hielp (net ff langs geweest) is "USB Legacy Drivers" (of iets in die geest) aan (enabled) te zetten.
Dit hielp bij m'n opa dus, mischien heb je er wat aan.
Heb ik vandaag geprobeerd... echter het probleem blijft hetzelfde.

USB Legacy support: Enabled of No mice
Allebei blijven hetzelfde probleem geven

Heb je nog iets aan je instellingen veranderd? Was het probleem dadelijk opgelost of heb je nog een repair of dergelijke moeten uitvoeren?

Verwijderd

-FoX- schreef op 16 april 2004 @ 16:36:
[...]
Dit is een inbouw cardreader.. denk niet dat er mensen zijn die bereid zijn deze even uit te bouwen voor een reboot :)
Op de verpakking stond ook XP compatible ed.. Dus daar zou het toch niet mogen aan liggen.... toch :?
Volgens mij denken de meesten hier dat je een hardware probleem hebt.
(kijk bijvoorbeeld eens goed naar de post van DEMON.....probleem zit nog voor windows) Dus waarschijnlijk je IDE kabels of je cardreader die conflicten geeft.
Bedenk daarbij dat die problemen begonnen zijn NADAT die cardreader is ingebouwd.

Dat die cardreader XP compatible e.d. zou zijn wil absoluut niet zeggen dat je er geen problemen mee kunt krijgen. :) (goedkope troep geeft bijna altijd problemen)

Hoe denk je dat wij je kunnen helpen trouble-shooten als je niet even deze cardreader kunt loskoppelen van je systeem om te kijken of dit het probleem is.
Even kast open & voeding + connector lostrekken is toch niet zo moeilijk :?

Als dit te moeilijk is ...terug naar de winkel dan maar zou ik zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 21:22 ]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

-FoX- schreef op 17 april 2004 @ 15:06:
[...]

Heb ik vandaag geprobeerd... echter het probleem blijft hetzelfde.

USB Legacy support: Enabled of No mice
Allebei blijven hetzelfde probleem geven

Heb je nog iets aan je instellingen veranderd? Was het probleem dadelijk opgelost of heb je nog een repair of dergelijke moeten uitvoeren?
Verder geen repair voor nodig gehad, aangezien het probleem in de BIOS (instellingen) zat en niet in windows, dus je hoeft daarvoor helemaal niet bij windows te zitten. Ik denk als je de cardreader eruit zou trekken dat hij het ook gewoon doet (usb stekker ff loshalen en testen).

Die USB legacy support was het enigste wat ik heb veranderd.
Pagina: 1